Volkswagen, to nie je iba "Das Auto". Po novom spolu s BMW a Daimlerom vytvorili "Das Kartell".

Pripomína to politickú scénu. Politici sa tvária navonok v televízií ako „nepriatelia“ a konkurenti, v zákulisí si podávajú ruky s úsmevom na tvári. Nie nepodobne sa takto správali aj vyššie menované automobilky. Mali medzi sebou koordinovať všetky kroky a výrazným spôsobom zasahovať do svetového diania na poli automobilov. 

Dohadovali aj Dieselgate?

Kartel sa mal podľa Der Spiegel týkať nemeckej „veľkej päťky“ výrobcov áut – Daimler, BMW a Volkswagen s jeho Audi a Porsche. Existuje podozrenie, že automobilky sa dohadovali aj na inštalácii zariadení, ktoré „klamali“ pri emisných testoch. Kauza známa ako Dieselgate. Európska komisia skúma, či výrobcovia diskutovali aj o naceňovaní komponentov, technológií a dielov. Taký postup by výrazne ovplyvnil hospodársku súťaž a je jedným z najväčších ekonomických prečinov.

Kartel nemeckých automobiliek

"Das Kartell!"

Der Spiegel opisuje stretnutia zástupcov výrobcov. Tie sa mali konať na okraj pravidelných stretnutí nemeckého Združenia automobilového priemyslu (VDA). Schôdzky sa však konali v užšom zložení, ďalší členovia VDA ako Ford a General Motors sa na nich nezúčastňovali. 200 zástupcov nemeckých výrobcov sa malo tajne stretávať počas 20 rokov! Riešili rôznorodé témy od hodnotenia dodávateľov, cez rýchlosť sklápania skladacej strechy až po dohodu o zmenšení veľkosti nádrže pre AdBlue! Tým ušetrili náklady. Po vypuknutí kauzy automobilky konali podozrivo. Navonok dobrovoľne zvolali množstvo áut na úpravu emisného systému – spolu 8 miliónov naftových motorov! Samozrejme, pre dobro zákazníka, znížia tým vraj emisie motora. Čisté svedomie nemajú.

Kartel nemeckých automobiliek

Najviac si to zlízne Volkswagen

Podľa magazínu Forbes, najvyššie sankcie do výšky 22 miliárd eur hrozia Volkswagenu. Daimler je na tom s 15 miliardami eur „lepšie“ a BMW hrozí pokuta vo výške 1 miliardy eur. Ak sa firma prizná, sankcie môžu byť zrušené alebo znížené. Podľa Der Spiegel, VW a Daimler už svoje podozrivé konanie nemeckým európskym úradom nahlásili. Nepriamo sa teda k nezákonnému konaniu priznali.

Kartel nemeckých automobiliek

Do obrovskej kauzy sa zapojil aj BAFin (nemecký regulátor finančného sektora). Tvrdí, že automobilky Daimler a VW malí prísť s kožou na trh o priznaní okamžite. Tým, že tak nespravili, výrazným spôsobom zmanipulovali hodnoty ich akcií.

Ovplyvnila dohoda kvalitu automobilov?

Kartel nemeckých automobiliek

Kauzu budú vyšetrovať pravdepodobne roky. Otázkou pre nás spotrebiteľov je – boli by autá dotknutých výrobcov lepšie bez kontroverzného kartelu, alebo nie? A posledná špekulácia. Audi A8 patrí technologicky medzi najpokrokovejšie vozy súčasnosti. Pravidelne si strieda pozíciu s Mercedesom S a BMW 7. Dohodli sa zástupcovia výrobcov aj na tomto kroku?

Zdroj: Der Spiegel, Forbes, euractiv.sk