Plán bol jasný, návšteva fabriky a pár neformálnych rozhovorov. Na začiatku ma trocha sklamal fakt, že sme sa nedostali aj do „motorárne“, keďže Kia v Žiline je jedna z mála, ktorá si tu vyrába aj motory. Bol som však uistený, že ak bude záujem, môžu mi vybaviť aj súkromnú prehliadku a tú veru určite do budúcna nevynechám.
Ešte pred takzvanou "svadbou", automobil bez motora a podvozkových dielov.
Všetko vlastné, aj roboty alebo oceľ
Fabrika v Žiline je menšia, ako VW v Bratislave a tak sme sa mohli pohybovať aj peši (v BA som jazdil autom, peši je to tam na pol hodinové prechádzky). Ako prvé sme navštívili lisovňu. Koncern Kia/Hyundai má aj vlastnú oceliareň, okrem nej má aj vlastné roboty či elektroniku k nim a tak drvivá väčšina z fabriky je vlastnej produkcie. Tým sa eliminujú rôzne negatívne vplyvy na výrobu a taktiež znižujú vstupné náklady, čo pre konečného užívateľa znamená jediné, lacnejšie nové auto.
Koncern Kia/Hyundai si vyrába aj vlastné roboty.
Okrem lisovne sme navštívili aj montážnu dielňu, kde na autá montovali jednotlivé diely interiéru, podvozku či priamo tu prebiehala aj takzvaná svadba, teda spojenie podvozku a pohonného celku so zvyškom auta. Detaily vám opisovať asi netreba, funguje to všade rovnako a Kia nie je výnimkou. Okrem Sportage tu vyrábajú ešte modely derivatívy Ceedu, teda hatchback, kombi, XCeed a ProCeed. Mimochodom, Sportage tvorí hlavnú líniu,v minulom roku tvoril až 57 % výrobnej kapacity závodu, zvyšok pripadol na spomenuté verzie Ceedu.
Mňa potešila čistota celého areálu ale obzvlášť množstvo zelene. Kórejci si na tomto dávajú záležať a príjemné prostredie prispieva aj k lepšej atmosfére. To je rozdiel voči zvyšných slovenským automobilkám a pravdepodobne nielen tým. Kia sa tiež pochválila, že vo fabrike pracuje cez 90 % slovenských zamestnancov a aj napriek nasadeniu nových a nových strojov (od spustenia výroby v 2006 narástol počet robotov o približne 50 %) zostáva počet zamestnancov takmer identický (približne 3 700). Najviac áut tu vyrobili v roku 2019, konkrétne 344 tisíc kusov, čo bolo len kúsok od výrobnej kapacity závodu (350 tisíc vozidiel). Tento rok však za prvých 6 mesiacov opustilo brány továrne 185 tisíc modelov, čo by naznačovalo, že tu máme našliapnuté na nový rekord.
Nakoniec sme mali možnosť vidieť pokope 4 generácie obľúbeného SUV, keďže od druhej sa vyrába bez prestávky aj práve v Tepličke nad Váhom. Najstarší kúsok druhej generácie je pekný stroj času. Mal najazdených pár sto km a bol v dokonalom stave. Najväčším prekvapením pre mňa bol rozdiel v lakovaní. Zatiaľ čo na nových autách je bežne vidieť takzvaný „pomaranč“ v laku, a aj pri tretej generácii bol už prítomný, na vedľa stojacej druhej som nič také nespozoroval. Vo fabrike mi potvrdili, že už od začiatku lakujú vodou riediteľnými farbami, rozdiel je tak skôr v podklade.
Sportage Edition 30
Čo ale napísať o oslávencovi? Piata generácia, ktorá prišla na trh v roku 2021, je u nás v predaji aj ako Edícia 30. Cenovo zvýhodnená verzia začína na 30 890 eur s preplňovanou zážihovou 1.6 TGDI. Vybrať si ju ale môžete aj s mild-hybridnou technikou, štvorkolkou, hybridnou alebo aj plug-in hybridnou technikou. Okrem priaznivcov dieselu si tak vyberie každý.
Na druhú generáciu si ešte pamätám, keď som o nej čítal v tlačených časopisoch, to už je nostalgia.
A čo dostanete s touto edíciou navyše? Automobil vám dodajú na 19-palcových čierno lakovaných diskoch, s čiernymi doplnkami karosérie, tmavozeleným interiérom v kombinácii alcantara/umelá koža, digitálnou obrazovkou pred vodičom, full LED svetlami či navigáciou. Za príplatok si stále môžete kúpiť okrem panoramatického okna aj novú farbu exteriéru Wolf Grey, ktorá bude dostupná len pre túto edíciu.