Konečne niekto s rozumom
Cieľom novely poslanca Ľudovíta Jurčíka z SaS je zrovnoprávnenie podnikateľov. Nové pravidlá od minulého roka zvýhodnili nákup áut na podnikanie bez dane aj pre bežné osobné autá z kategórie M1, teda bez mriežky. Na trhu odvtedy platili dvojaké pravidlá. Časť podnikateľov mohla mať firemné autá bez mriežky, ostatní, ktorí kúpili vozidlá pred rokom 2010, museli mať mriežku. Navyše polícia v praxi odobrala technický preukaz tým, ktorí jazdili bez mriežky.
Odstránenie deliacej mriežky medzi sedadlami a batožinovým priestorom sa dalo legálne urobiť len prestavbou vozidla a administratívne zdĺhavou zmenou kategórie vozidla. Majitelia áut túto možnosť pre komplikovanosť a nákladnosť nevyužívali. „Navrhovanou zmenou sa umožní odstránenie deliacej priečky bez nutnosti prestavby vozidla, teda jej fyzickým odmontovaním. Auto zostane v pôvodnej kategórii, nebude prestavané, len nebude musieť mať nainštalovanú deliacu priečku,“ uviedol predkladateľ novely Jurčík.
Priečku bude možné odmontovať len z takých vozidiel, ktoré sú odvodené od vozidiel kategórie M1 (osobné). „Pri klasických dodávkových vozidlách určených prevažne na prepravu nákladu (napríklad Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Mercedes Sprinter a podobne) zostane deliaca priečka povinná z bezpečnostných dôvodov,“ dodal Ľ. Jurčík.
Deliaca mreža by od augusta 2011 nemala byť povinná konečne ani v SR
Za všetko môže daň
Podnikatelia, ktorí chceli ušetriť 19 percent z ceny auta na dani z pridanej hodnoty, si mohli celé roky vyberať len z modelov, ktoré boli schválené v kategórii N1. Možnosť uplatňovať si odpočet DPH bola pre podniky a najmä malých živnostníkov veľkou motiváciou pri výbere vozového parku. Rozdiel medzi klasickými „rodinnými“ modelmi a vozidlami z kategórie N1 bol zvyčajne len v namontovanej mriežke.
Slovensko si totiž v rámci predvstupových rokovaní do Európskej únie vyrokovalo výnimku, podľa ktorej si odpočet DPH mohli podnikatelia uplatňovať len pre kategóriu N1. Výnimka sa dohodla v obave, aby príliš veľký počet automobilov nebol nakupovaný na firmy a štát by tak prichádzal o príjmy z DPH. Podobnú výnimku mali aj v Česku a Luxembursku, pričom Praha prestala povinnosť mriežky uplatňovať ešte v roku 2009 v rámci protikrízových opatrení.
Slovenské schválené modely N1
V praxi to znamenalo, že automobilové značky museli niektoré modely predávané v celej Európe v kategórii M1 dať prestavať a schváliť na slovenských úradoch aj s mriežkou pre kategóriu N1. Išlo pritom o zložitý a finančne náročný proces.
Situácia sa zmenila pred dvoma rokmi, keď Slovensko muselo začať akceptovať novú európsku direktívu. Tá určovala, že mriežka v autách kategórie N1 nemusí byť, alebo inak povedané aj autá bez mriežky ak majú väčšiu časť váhy určenú pre tovar ako pre prepravu osôb, sú považované za kategóriu N1. Nariadenie súčasne určilo, že ak raz nejaký model bude schválený v hociktorej členskej krajine v kategórii N1 (už bez mriežky), bude sa bez ďalšieho schvaľovania predávať po celej únii.
V praxi následne vznikla situácia, že niektoré modely vybraných značiek s európskou homologizáciou si mohli firmy nakupovať s odpočtom DPH aj bez mriežky. Značky, ktoré mali schválenie od slovenských úradov, naopak, museli naďalej do áut montovať mriežku.
Koniec éry mreží
Éra mriežkových áut sa skončí už aj na Slovensku. Vláda vlani po troch predošlých lobistických pokusoch predajcov áut ustúpila a umožnila nakupovať s odpočtom DPH aj automobily kategórie M1. Záujem o vozidlá z kategórie N1 s mriežkou tak prudko klesal. Kým v roku 2008 bolo z takmer 100-tisíc predaných nových automobilov za rok každé štvrté triedy N1, v roku 2009 to už bolo len každé piate auto a vlani každé desiate. Vyplýva to zo štatistík Združenia automobilového priemyslu SR. Podľa predajcov bolo približne 60% áut predávaných v kategórií N1 v rokoch 2005 až 2008 osobných s mriežkou. Ostatných 40% boli skutočné dodávky. Posledné 2r sa v kategórii N1 predávajú takmer výlučne už len dodávky.
zdroj: eTrend.sk