Sú krajiny, kde snehové koly musia mať aj 2x väčšiu výšku...
Netvrdím, na niektorých úsekoch našich ciest sa pred zimou vysoké koly na vymedzenie cesty v prípade výdatných snehových zrážok objavujú. O ich pomoci v orientácii netreba ani v najmenšom pochybovať. Osobne ich na našich cestách privítam. Túto zimu, teda prakticky na jej konci sa ktosi zobudil a prišiel s nápadom štandardizovania snehových kolov pre celé Slovensko. Ostávam len naivne dúfať, že sa za tým neskrýva len ďalší nápad ako šikovne získať garantovanú štátnu zakázku na stovky tisícov drevených kolov, ktoré si nebude môcť vyrobiť samospráva, alebo okres, aj keby sa rovno presne trafili do určených požiadaviek. Snáď sa mýlim, že snehové koly (NE)budú musieť byť objednané centrálne z firmy kohosi veľmi šikovného v Bratislave.
Ako má nový štandard vyzerať? Ministerstvo Dopravy zatiaľ len plánuje ich štandardizáciu, tá by mala vyzerať nasledovne:
Podľa nového metodického usmernenia, ktoré ministerstvo pripravuje, budú mať snehové koly kruhový prierez s priemerom minimálne 5 centimetrov a ich výška bude zväčša 2,5 metra. Koly budú natreté striedavo čiernou a oranžovou farbou, pričom jednotlivé pruhy budú mať šírku 50 centimetrov.
Štandardizovať snehové koly v zásade nie je zlý nápad. Prvá špecifikácia neuvádza, z akého materiálu budú. Ak drevené, kruhový prierez ich veľmi zbytočne predraží, ak plastové, ich "výdrž" pri cestách asi veľká nebude. No podľa skúseností ako to v SR funguje práve niečo z toho môže niekomu veľmi vyhovovať.
...a krajiny, kde musia mať koly presne daný tvar, ktorý dokáže/môže dodať celému štátu len jedna firma...
"Nové snehové koly zlepšia viditeľnosť trasy a poslúžia ako pomôcka pri zimnej údržbe ciest, čím prispejú k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky," uviedol šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
"Na snehových koloch budú od výšky 1,5 metra nad povrchom umiestnené reflexné odrazky," priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. V smere jazdy budú vodiči na pravej strane vidieť odrazky červenej farby a na ľavej strane biele. "Pripravovaná technická norma zároveň presne určí aj to, v akej vzdialenosti od krajnice sa majú tyče osadzovať," dodal Kóňa.
Vodiči aj cestári sa tak budú môcť podľa ministerstva ľahšie orientovať aj za zhoršenej viditeľnosti, napríklad počas prudkých snehových búrok, ale aj vtedy, keď zimná služba nestíha odhŕňať sneh a povrch vozovky nie je jasne vidieť.
Okrem problému s potenciálne neférovo, alebo centrálne získanou štátnou zakázkou hrozí ešte ďalšie riziko, špecifické pre pre krajinu tohto druhu ako Slovensko. Koľko ich po prvom nasadení "prežije" zimu na svojom mieste...
zdroj: TASR