Konktruktéri vo Wolfsburgu skúšali urobiť zo seriového auta niečo viac. Dovtedy sa snažili robiť autá, ktoré mali zaujať jednoduchosťou, praktickým výzorom a spravaním. Vždy mám ten pocit, keď sadnem do Volkswagenu. Je tam všetko čo potrebujem, prevažne autá do roku 1998. Potom začali špekulovať a podobať sa na iné automobilky. Asi ich k tomu donútil konkurenčný boj, no podľa mňa trochu stratili svoju tvár. Ale vráťme sa k modelu A59.
Pri 3. generácii si vývojári povedali, že Golf robia dobre, no chcú niečo viac. Na tú dobu boli modely VR6 a GTI dostačujúco vykonné a schopné autá. No dali šancu aj interne označenému konceptu A59. Cieľom bolo urobiť auto, ktoré sa malo vyrovnať športovým modelom sesterských značiek Audi a Porsche a vyrovnať sa im nie len na ceste, ale aj na okruhu. VW väčšinou auto používal na preteky rally, do vrchu a okruhy. Z mne neznámych príčin sa v roku 1994 bádanie na túto tému skončilo. Rýchlo sa naň zabudlo a máloktorý fanúšik značky dnes vie, že také auto vôbec existovalo. Jeho parametre pritom boli veľmi zaujímavé:
Pod prednou kapotou bol radový 4-valec objemu 2 litre s rozvodom DOHC prepĺňaný dvojma turbami. Max. výkon motora 202 kW (275 k) niesol 6-stupňový manuál na obe nápravy cez pohon známy z modelov syncro. Zásahy v karosérii neboli skoro žiadne, až na detaily typu laminátové nárazníky, rozšírené blatníky a kapota pre lepšie vetranie motora.
Mnohi z tých, ktorí si auto pamätajú a obidovali ho si postavili vlastné repliky. Originálov je síce viac, chodievajú na rôzne exhibičné akcie a zrazy. Ak chcete vidieť originál, odporúčam ísť do Wolfsburgu do múzea automobilky. Tých zaujímavých mašín tam čaká oveľa viac.