Zatiaľ sme nedosiahli predaj, ktorý tu bol pred krízou. Tak sa zdá, že sa nám to v najbližších rokoch ani nepodarí.
Podobný scenár sme tu už mali v roku 2009. Vtedy sa ho ale nedomáhal Renault. Akcia prebehla v niekoľkých krajinách. Na Slovensku v 2 kolách. Každý kto mal auto vyrobené pred 1.januárom 1999, mohol ho dať zošrotovať a za odmenu od štátu dostal od 1000 do 2000€.
O prínose šrotovného sa diskutuje dodnes. Na jednej strane naozaj podporil predaj nových áut, na strane druhej znížil predaj na ďalšie roky po šrotovnom. Nás ekonomické hľadisko príliš nezaujíma. Podstatné je, že šrotovné z našich ciest odstránilo autá, ktoré vyrobili ešte za čias dávno minulých a naozaj patrili na šrotovisko. Možno aj to prispelo k trochu väčšej bezpečnosti na cestách.
Ľudia nenakupujá tak, akoby chceli výrobcovia. To je hlavný problém, prečo chce Renault šrotovné, ktoré má svoje výhody aj nevýhody.
Prínosom šrotovného bola aj stimulácia automobilového priemyslu, ktorý má na Slovensku dôležitú úlohu.
Dnes, keď krachuje Grécko a problémy má Španielsko, Taliansko spolu s Írskom, chce Renault, aby sa opäť podporoval predaj nových áut zo štátnych rozpočtov, ktoré majú svoje vlastné starosti. „Vlády všetkých európskych krajín vrátane Francúzska by mali zvážiť znovu zavedenie šrotovného alebo iných dotácií na podporu slabnúceho dopytu po nových automobiloch. Veľmi by som si prial, aby sa štátna podpora pre európske automobilové trhy vrátila,“ povedal Carlos Tavares, výkonný riaditeľ Renaultu.
Nie som ekonóm ani nič podobné, ale zdá sa mi, že rásť sa nedá navždy. Rôzne podpory len deformujú naozajstný dopyt, ktorý si svoje spomalenie odloží na neskôr. Podľa Združenia automobilového priemyslu vyzeral predaj nových áut na Slovensku takto:
(rok, počet predaných kusov)
2005- 71 926
2006- 78 568
2007- 83 255
2008- 96 897 (rekordný rok pred krízou)
2009- 90 426 (rok, kedy sa uplatňovalo šrotovné)
2010- 70 951
2011- 73 938