Pretekársky špeciál Porsche 917 prišiel v niekoľkých verziách, ale najznámejšou sa stala verzia „fat pig“, teda tučné prasa. Širokú karosériu navrhli Francúzi, s čím sa Nemci nemohli zmieriť. Autu vymysleli teda posmešnú prezývku a pre ešte väčšie zosmiešnenie pridali ružovú farbu a naznačili porciovanie mäsa. U divákov získalo prasa obrovskú odozvu.
Múzeum Porsche

Monopost F1 Porsche 804 mal plochý osemvalec s výkonom 185 koní

60. roky znamenali pre spoločnosť Porsche veľkú zmenu v podobe príchodu legendárnej 911-tky. Okrem kultového modelu 911 a  912 však prišli v 60-rokoch aj významné pretekárske stroje. Prvým bola formula s označením 718, ktorú Porsche úspešne nasadilo v roku 1960 do pretekov Formule 2. Porsche získalo ihneď konštruktérsky pohár. Vozidlo bolo tak dobré, že ho o rok neskôr používali aj v seriáli F1. Pod kapotou bol 1,5 litrový štvorvalec s výkonom 114 kW (155 koní). Maximálna rýchlosť bola 250 km/h (na auto bez pásov celkom slušná hodnota). V roku 1962 sa rozhodli v Štuttgarte pre stavbu Formuly 1. Porsche 804 vážilo len 461 kilogramov! Maximálna rýchlosť bola vďaka 1,5 litrovému osemvalcu až 270 km/h. Maximálny výkon dosahoval hodnotu 136 kW (185 koní). V histórii ide o jediný monopost F1 vyvinutý výhradne spoločnosťou Porsche.
Múzeum Porsche

Porsche 911 prišlo v roku 1964 s 2,0 litrový šesťvalcom typu boxer a výkonom 96 kW (130 koní)

Legenda menom 911

Porsche 911 - legenda, ku ktorej veľa hovoriť netreba. Je evolúciou typu 356 a navrhol ju Ferdinand Alexander Porsche, vnuk zakladateľa značky. Svetu predstavili 911 v roku 1963, pod označením 901. Autorské práva na trojčíselné označenie áut s nulou uprostred si nárokoval Peugeot. Nemci teda zmenili označenie na 911. Neskôr prišiel aj lacnejší typ 912, ktorý zdieľal karosériu aj podvozok so silnejším autom. Manažment sa rozhodol pre zástavbu 4-valcového motora.

Múzeum Porsche

Porsche 904 je považované za jedno z najkrajších pretekárskych áut

Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V roku 1964 prišlo Porsche s ďalším úspešným pretekárskym špeciálom. Auto dostalo aerodynamický dizajn, ktorý dodnes považujú odborníci za jedno z najkrajších pretekárskych áut histórie! Porsche 904 Carrera GTS navrhol Ferdinand Alexander Porsche. Auto prišlo s najlepšou možnou koncepciou s motorom vzadu uprostred. Carrera GTS je zároveň prvým modelom zo Štuttgartu s plastovým telom. Výkon 2,0 litrového osemvalcového motora bol 178 kW (240 koní). Maximálna rýchlosť až 263 km/h.

Múzeum Porsche

Porsche 908 LH Coupé predstavili na Le Mans v roku 1968

Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nástupcom modelu 904 bolo Porsche 906. Dostalo 6-valcový motor boxer s objemom rovné 2 litre. Výkon klesol na 154 kW (210 koní), ale maximálna rýchlosť narástla vďaka prepracovanej aerodynamike na 280 km/h!

Ďalšou evolúciou pretekárskeho radu 90x bol typ 908. Ten prišiel v roku 1967 s veľkým 3,0 litrovým 8-valcovým motorom boxer. Výkon bol 257 kW (350 koní). Porsche tak po prvýkrát vstúpilo do kráľovskej triedy áut s najväčším objemom, kde súperilo s najlepšími. Hneď prvý rok vyhrali jazdci Jo Siffert a Vic Elford vytrvalostné 1000 kilometrové preteky na Nürburgringu. O rok neskôr prišla verzia 908 LH s dlhšou zadnou časťou. Stúpla tak maximálna rýchlosť a stabilita auta.

Múzeum Porsche

Porsche 917/20 Coupé "Fat Pig"

V roku 1971 predstavili v Porsche nový model 917. Pred zadnou nápravou bol po novom až 12 valcový motor s objemom 4,9 litra a výkonom 441 kW (600 koní). Maximálna rýchlosť narástla až na 360 km/h. Pretekársky špeciál prišiel v niekoľkých verziách, ale najznámejšou sa stala verzia „fat pig“, teda tučné prasa. Širokú karosériu navrhli Francúzi, s čím sa Nemci nemohli zmieriť. Autu vymysleli teda posmešnú prezývku a pre ešte väčšie zosmiešnenie pridali ružovú farbu a naznačili porciovanie mäsa. U divákov získalo prasa obrovskú odozvu. Televízie snímali viac ako 80 % času pretekov práve toto auto!

Múzeum Porsche

Športový model 911 Carrera RS je najvyhľadávanejším Porsche všetkých čias

Ide snáď o najvyhľadávanejšie Porsche všetkých čias. Klasickú Carreru RS. Skratka RS znamená Rennsport. Nemci postavili auto z dôvodu homologizácie pre preteky. Športová 911 dostala 2,7 litrový plochý šesťvalec s výkonom 150 kW (210 koní), lepší podvozok, väčšie brzdy, väčšie kolesá a zadný spojler „ducktail“. V Štuttgarte vyrobili len 1580 kusov.

Múzeum Porsche

930 Turbo Nr.1

Porsche 911 Turbo s poradovým číslom jedna dostala v roku 1974 na 70. narodeniny sestra Ferryho Porsche. Dnes vlastní tento kúsok múzeum. Porsche 911 Turbo prišlo v roku 1974 s 2,7 litrovým boxerom. Výkon 6-valca dosahoval 176 kW (240 koní). Maximálna rýchlosť bola 250 km/h. Auto si rýchlo vyslúžilo prezývku „widowmaker“ (ovdovovač), kvôli motoru vzadu a prudkému nástupu turba. Pokiaľ bol vodič v zákrute neopatrný s plynom a turbokopanec prišiel v nevhodnú chvíľu, častokrát to skončilo tragicky.

Múzeum Porsche

Porsche 956 je rekordérom na Nordschleife s časom 6:11,13 od roku 1983!

Porsche 956 drží rekord na Nordschleife od roku 1983 až dodnes s časom 6:11,13! Šasi je z hliníkového monokoku a celé auto váži len 800 kg! O pohon sa stará 2,65 litrový plochý šesťvalec s turbom. Výkon 474 kW(635 koní) prenášalo auto na zadné kolesá cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku. Pri rýchlosti 321,4 km/h generuje toľko prítlaku, že dokáže teoreticky jazdiť dole hlavou.

Múzeum Porsche

Porsche 959 bolo vo svojej dobe najrýchlejším produkčným autom na svete. Inžinieri mali pri vývoji neobmedzený rozpočet!

Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V roku 1981 si Nemci zaumienili vývoj nového auta, ktoré bude mať rovnakú koncepciu ako 911 a navyše dostane pohon všetkých kolies. S autom chceli vstúpiť aj do Rely Skupiny B. Kým konkurent z Maranella pripravoval 288 GTO, v Štuttgarte pracovali na aute s označením 959. Inžinieri zobrali motor pôvodne vyvinutý pre Porsche 935 (Moby Dick) a upravili ho. Výsledkom je plochý šesťvalec s objemom 2,85 litra a výkonom 331 kW (444 koní). Konštruktéri použili netradičné riešenie, keď hlavu valcov chladili vodou a zvyšok motora vzduchom. O prepĺňanie motora sa staral systém twin-turbo. Pre snahu o zachovanie nízkej hmotnosti použili inžinieri hliník a kevlarový kompozit. Hypermoderný superšport plný elektroniky mal hmotnosť 1450 kg. Pohon všetkých kolies PSK bol v tej dobe najvyspelejším na trhu. Pri plnej akcelerácii dokázal poslať až 80% výkonu na zadnú nápravu. Auto malo dokonca systém pre monitorovanie tlaku v pneumatikách. Výroba cestnej verzie začala v roku 1986 a skončila o dva roky neskôr s počtom 292 kusov. Porsche 959S bolo vo svojej dobe najrýchlejším produkčným autom s maximálnou rýchlosťou 336 km/h.

Galéria

Galéria: 36 obrázkov