Férovejšie by bolo, keby tento rebríček Warranty Direct nazvali NAJNÁROČNEJŠIE AUTÁ NA ÚDRŽBU. Podstatne lepšie by opisoval realitu. Jeho oficiálne meno však je: least reliable cars 1997-2012
Prečo vlastne? Sú autá v nasledovnej tabuľke naozaj najkazovejšie? Vôbec nie! Než o tejto "bombastickej"správe dáte vedieť všetkým známym, venujte pozornosť týmto riadkom. Špecializovaná poisťovňa Warranty Direct, ktorá ponúka záruku na vozidlá po skončení záruky výrobcu v Británii zostavila rebríček najmenej spoľahlivých áut podľa nových kritérií. Rozhodujúcim v rebríčku neboli absolútne počty porúch, ale aj cena ich opráv. Tento spôsob odstraňuje základnú chybu známych TUV reportov z Nemecka, ktoré postavia chybnú žiarovku na rovnakú úroveň ako kolaps motora. Prosto je to porucha. Samozrejme, závažnosť poruchy je veľmi podstatná. Práve preto niet divu, že v nasledovnom rebríčku sú na prvých miestach jedny z najdrahších áut v predaji, lebo aj ich opravy sú logicky veľmi drahé, už len z princípu.
Výkon na úkor spolahlivosti
Pri príležitosti 15. výročia založenia Warranty Direct zostavili v špecializovanej poisťovni Reliability Index, ktorý sa na tradičnú problematiku pozerá úplne z inej strany. Množstvo porúch áut dopĺňa faktor ich finančnej náročnosti na opravu. Šikovný spôsob ako na seba upozorniť, čo poviete?
Jeden z hlavných dôvodov hustého zastúpenia drahých nemeckých značiek v rebríčku je ich bohatá výbava a široká ponuka inovatívnych systémov. Nemeci prebrali v novom tisícročí štafetu od Japoncov a druhé desaťročie prinášajú až šialené množstvá nových (zväčša elektronických) systémov do áut... A keď je niečoho veľa, zvykne sa to aj viac kaziť.
Šokom pre mnohých môže byť napríklad umiestnenie Porsche 911 v tejto tabuľke. Celé desaťročia je totiž známe, že práve 911 patrí medzi autami staršími ako 3 roky k absolútne najspoľahlivejším na svete. A Warranty Direct to nespochybňuje, vedia o tom a rešpektujú to. Keď však vezmú do úvahy náklady na opravy, porsche je tu podľa nich úplne oprávnene. Priemerná cena opravy je totiž 847 Libier.
Otázne teraz je, či budúcich majiteľov jazdeniek zaujímajú servisné náklady na opravu svojich obľúbených a vysnívaných áut natoľko, že by si ich kúpu rozmysleli. Ak má za opravu Mercedesu SL zaplatiť majiteľ 1000 €, je to asi oveľa menší problém, ako keď má podobnú sumu zaplatiť majiteľ Citroenu XM, alebo povedzme Mercedesu Viano... Mimochodom, práve Mercedes SL je už pár generácií jedným z najspoľahlivejších áut vôbec. Tento rebríček krásne potvrdzuje, že na jednu vec sa dá pozerať minimálne z dvoch uhlov a oba budú správne :)