Peugeot 205 GTI
S pokojným svedomím môžem tvrdiť, že 80. roky ovládli francúzske hothatche. Napriek tomu, ostatné značky sa nedali zahanbiť.
Keď sa povie hothatch a 80. roky, ako prvý mi príde na um Peugeot 205 GTI, svätý grál obdobia. Inžinieri postavili neskutočne zábavný a schopný celok. Vyrábali ho od r. 1984 -1994. Podvozok bol hravý a neodpustil žiadnu jazdeckú chybu. Pretáčavosť ku starým Francúzom jednoducho patrí. Aj preto bol tak zábavný.
Pod kapotou naordinovali motory s objemom 1,6 l 8V a 1,9 l 8V. Jednašestka sa vytáčala jedna báseň, so 115 koňmi poskytovala 885 kg krabici odpovedajúcu dynamiku. Na stovku zrýchlil 205 GTI za 8,7 s. Prvé exempláre boli 105-koňové, 10 k naviac pridali v roku 1986. Neskôr prišiel motor 1,9 l. Dosahoval 130 koní (výkon sa líšil v závislosti od nastavenia) a zrýchlenie bolo o sekundu lepšie ako pri 1,6. Upaľoval 200 km/h. Niektorí preferujú točivejšiu jednašestku, iní spodovejšiu jednadeviatku. Tak či onak, napriek pochabej kvalite spracovania auta ako celku ho mnohí považujú za najlepší hothatch všetkých čias. Peugeot vyrobil 330-tisíc kusov. Ak jeden máte, držte sa ho ako kliešťa. V budúcnosti vám môže zaplatiť „barák v Praze“.
Volkswagen Golf GTI Mk2
Aká by to bola skupina hothatchov bez určitej generácie Golfu GTI? Pokračovateľ zakladateľa rodu nenechal nič na náhodu a predviedol sa v evolučnom šate. Oproti vyššie spomenutým konkurentom pôsobil najdospelejším dojmom a bol aj najväčší. S kvalitou spracovania Golfu sa francúzski konkurenti nemohli porovnávať.
Na trh prišiel v r. 1983 s motorom 1,8 l 8V z Golfu GTI Mk1 a 114 koňmi. Agregát to bol skvelý, avšak ťažšiu karosériu „dvojky“ (960 kg) tiahlo vpred rovnaké stádo koní. Rok 1986 priniesol točivý 141-koňový 1,8 l 16V a o radosť bolo postarané. Zrýchlenie na stovku za 7,9 s a maximálka 208 km/h hovoria za všetko. Nechýba vyladený podvozok a hravosť, aj keď Peugeot a jeho pretáčavý zadok napodobniť nevie. Jeho mottom je celkové vyváženie, ľahkosť a veľmi nízka miera nedotáčavosti. Golf mal dokonca kotúčové brzdy na všetkých 4 kolesách. Odporúčam priložené video, Tiff Needell z Fifth Gear ukazuje vyváženosť a delikátnu prácu podvozku Golfu.
Renault 5 GT Turbo
Ďalším zástupcom francúzskej školy je model 5 GT Turbo od značky s diamantom v znaku. Predstavili ho v r.1985. Na rozdiel od Peugeotu a Golfu mal osemventilový motor Cléon s objemom 1,4 l (117 - 122 koní) s históriou siahajúcou do 60. rokov. Pomáhalo mu Garret T2 turbo! Kvôli tomu pôsobil a aj pôsobí exotickejšie a poskytoval väčší potenciál pre úpravy ako "nefúkaní" konkurenti.
Motor bol ozaj výnimočný a oproti atmosférickým konkurentom ponúkal extra údernosť. Len o ňom to nebolo, podvozok v Renaulte kompletne prekopali a vyladili. Pri hmotnosti 850 kg a turbomotore išlo o malú mrchu, ale šasi to zvládalo s bravúrou. Oproti Peugeotu pôsobilo dospelejším dojmom. A pozrite sa na ten úžasný športový volant! V dobových hothatchoch nevídaný. Najcennejšie sú kusy po facelifte v r. 1987. Motor prepracovali, dostal 5 koní k dobru, vodou chladené turbo a točil o 500 ot/min viac. Spolu s ešte lepším podvozkom získal Renault 5 GT Turbo status jedného z naj hothatchov 80. rokov. Ceny sa približujú veľmi blízko Peugeotu 205 GTI.
V ďalšej časti pripomeniem menej známe, ale o to viac exotické modely.
Zdroj: evo, classics, topgear, autoexpress,