Krásny nie je, expresívny áno!

Countach nevyzerá krásne, dokonca spájať ho s krásou ženy mi nedáva zmysel. Pre mňa je vzhľadovo čistá zloba na kolesách! Pozrite sa na bodykit neskorších verzií. To je motorizovaný čert. Nástupca, typ Diablo, pôsobí oveľa uhladenejším dojmom. Countach navrhol mladučký Marcell Gandini pod taktovkou designerského centra Bertone. Proporcie auta potvrdzujú superšport, napriek tomu je Countach veľmi krátky (4140 mm). Karosériu vyrobili z leteckého hliníka a tá pokrývala trubkový rám. Kabína je maximálne dopredu kvôli motoru V12 uloženému v strede.

Lamborghini Countach

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Špičková technika a materiály

Celá technológia bola nákladná, ale Countach vážil zhruba 1400 kg (závisí od verzie). Kvôli šasi boli klasické dvere vylúčené, použili tak krídlové dohora sa otvárajúce dvere. Výhľad dozadu neexistoval, majitelia si tak osvojili zaujímavú techniku parkovania. Sedeli na širokom prahu pri otvorených dverách a týmto spôsobom kontrolovali priestor za sebou. Ako sa s tým popasoval Jeremy Clarkson si pozrite na konci videa.

Countach vyrábali v rokoch 1974-1990. Za ten čas ho vzhľadovo aj technicky brúsili ako diamant. Zadné kolesá poháňal uprostred uložený motor V12. Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti konštruktéri uložili manuálnu prevodovku pod motor. Z nej putoval výkon cez hriadeľ prechádzajúci kľukovou skriňou motora na zadné kolesá.

Lamborghini Countach

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Expresívny dizajn, špičková technika a brutálny V12 uložený v strede - to je Countach. Meno má evokovať pohľad na krásnu ženu. Pripomína skôr čerta na kolesách!

Motor prevzali z jeho predchodcu z typu Lamborghini Miura. Objem klasického, ale zároveň brutálneho V12 postupne zväčšovali zo 4 l (LP 400) prvých kusov až na 5,2 l (5000QV). Všetky európske verzie ostali po celý čas verné šiestim karburátorom Weber. Verzia 5000QV, určená pre zámorie, dostala vstrekovanie Bosch K-Jetronic. Karburátorové verzie boli výkonnejšie a vstrekovanie v európskych Lamborghini použili až s typom Diablo. Ako Countach jazdil? Bol veľmi stabilný, široká karoséria a riadne „salámy“ vzadu sa starajú o trakciu a burácajúci hlučný 12-valec nevie byť potichu. Podľa odborníkov mal však slabšie brzdy.

Lamborghini Countach

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Evolúcia počas 16-ich rokov

Do roku 1977 vyrobili 158 ks exemplárov prvej verzie LP400 s výkonom 375 koní. Vylepšená verzia LP400S s prekvapivo zníženým výkonom na 355 koní prišla v roku 1978. Mala výrazne zmenenú vizáž, dostala bodykit, rozšírenie blatníkov a ultraširoké zadné pneumatiky. Ďalšou evolúciou je verzia LP500S z roku 1982 s objemom motora 4,8 l. Spomínaný Countach 5000QV prišiel v roku 1985 s premiestnenými karburátormi medzi valce motora a výkonom 461 koní (karburátorová verzia). Nesmiem zabudnúť na jazdne najlepšie verziu 25 Anniversary. Vznikla pri príležitosti 25. výročia vzniku automobilky Lamborghini. Z karosérie odstránili obrovský spojler, interiér pôsobil luxusnejšie a kvalitnejšie a tento model bol zo všetkých „bežných“ verzií okrem prototypov najrýchlejší a najstabilnejší. Dizajn karosérie navrhoval Horacio Pagani, ktorý si neskôr založil vlastnú automobilku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Countach vyrábali dlhých 16 rokov. Vzniklo 2042 ks skvostov na kolesách. Všetky verzie atakovali hranicu 300 km/h a väčšina z nich ju prekračovala. Najsilnejším prevedením je prototyp LP500 Turbo S s dvoma turbami a výkonom 748 koní. Z 0-100km/h vystrelil za 3,6 s a uháňal 333 km/h. A to tri desaťročia do minulosti!  

Zdroj: evo, classics