Na akcii som bol ako jeden z dobrovoľníkov. SČK sa touto akciou pripojil k iniciatíve a výzve Európskej charty o bezpečnosti cestnej premávky s cieľom znížiť počet obetí dopravných nehôd na slovenských cestách.
„Minulý rok len približne polovica oslovených vodičov poznala základy poskytovania prvej pomoci a zvládla resuscitáciu na figuríne,“ uviedla koordinátorka pre prvú pomoc a krvný program Červeného kríža pre SR Silvia Erdélyiová s tým, že z 1 887 kontrolovaných vodičov zvládlo resuscitáciu správne len 722 vodičov. Z 1 458 kontrolovaných lekárničiek vodičov malo kompletnú správnu výbavu 1 205 z nich, 424 vodičov lekárničku nemalo alebo bola nepoužiteľná.
Nie je nič výnimočné stretnúť vodiča, ktorý o povinnostiach prvej pomoci nemá potuchy. Pritom jej základy, podľa skúsených zdravotníkov, zvládne dieťa základnej školy.
V daždivú stredu ráno sa dve trojčlenné skupinky dobrovoľníkov z Trnavy a Smoleníc vybrali s príslušníkmi policajného zboru na dva frekventované ťahy na západnom Slovensku. Skupina, ktorej som bol členom, mala za cieľ vjazd do Hlohovca, v smere z obce Trakovice.
Väčšina ľudí mala lekárničku v poriadku
Vodiči museli ako súčasť povinnej výbavy predložiť lekárničku. Kontrolovali sme dátum exspirácie na obale, ktorý značí, že niektorý zo zdravotníckych materiálov z jej obsahu už nie je použiteľný. Ďalej, či lekárnička obsahuje všetko, čo obsahovať má a či jej obsah nie je poškodený. Z vybranej vzorky 20 vodičov bola v 15 z nich lekárnička v poriadku. Pri 4 bol obsah nepoužiteľný a 1 vodič lekárničku v aute vôbec nemal. Otázkou poskytovania prvej pomoci boli mnohí vodiči zaskočení. 12 z nich by prvú pomoc poskytnúť zvládlo, 8 by buď pomôcť nevedelo, v horšom prípade s odvolaním sa na „slabý žalúdok“ prvú pomoc poskytnúť odmietli.
Nie je nič výnimočné stretnúť vodiča, ktorý o povinnostiach v oblasti prvej pomoci nemá ani zdania. Pritom jej základy, podľa skúsených zdravotníkov, zvládne dieťa základnej školy. Istý motorista by v prípade núdze volal na americké núdzové číslo 911 (evidentne vplyv zámorskej kinematografie), namiesto 112. Ďalší by človeku v bezvedomí pripevnil jazyk k lícu špendlíkom. Smutná je ľahostajnosť niektorých autoškôl, ktoré prípravu žiakov v oblasti prvej pomoci zanedbávajú. Štatistiky SČK hovoria, že zodpovednosť vodičov v oblasti poskytovania prvej pomoci z roka na rok stúpa. Minulý rok by zvládlo poskytnúť prvú pomoc 38% opýtaných a lekárničku malo v poriadku 83% kontrolovaných.
Počas kontroly lekárničiek sa neďaleko stala vážna dopravná nehoda. Všetci zúčastnení z polície, Slovenského červeného kríža aj dobrovoľníci si okamžite vyskúšali svoju teóriu v praxi.
Druhá skupina, poslaná kontrolovať vodičov neďaleko obce Trstín, v smere na Bielu horu, si mala možnosť overiť dôležitosť poslania v praxi. Krátko po príchode na stanovisko boli zavolaní k dopravnej nehode, ktorá sa stala na neďalekom horskom prechode. Po príchode bezodkladne poskytli prvú pomoc vodičke havarovaného auta do príchodu posádky Záchrannej zdravotnej služby.
Aj táto udalosť by mala pomôcť každému z nás pochopiť, že nik z nás nie je ten, ktorého sa táto problematika netýka a že raz to môže byť jeho blízky, alebo práve on, kto bude potrebovať pomoc v rozhodujúcich chvíľach do príchodu profesionálov. Netreba sa báť, pretože akákoľvek, aj nedokonalá pomoc, je lepšia, než žiadna!
Človek, ktorý je hodný byť držiteľom vodičského oprávnenia, musí byť schopný zapamätať si, že v prípade núdze postihnutému skontroluje základné životné funkcie, zastaví krvácanie tlakom v rane, v prípade prerušenia dýchania a krvného obehu začne laickú resuscitáciu, privolá odbornú pomoc, a pritom nezabudne na vlastnú bezpečnosť. Nie je to až tak náročné, aj keď to iste nie je príjemné...
autor: Tadeáš MAZÚR