Napoly Porsche, napoly VW

Typ 914, nástupca Porsche 912, je autom mnohých tvári. Za jeho neúspechom bol aj mdlý dizajn. Ten dnes, paradoxne, práve priťahuje záujemcov o nevšedné tvary, nie veľmi pripomínajúce kultovú 911. V 60. rokoch 20. storočia Porsche predávalo lacnejší a slabší variant deväťstojedenástky, a to štvorvalcový typ 912. Značka chcela „low cost“ nástupcu, a spoločnými silami s Volkswagenom priniesli na trh 914. Porsche malo odjakživa „dobré vzťahy“ a spojenectvo s VW. V roku 1967 podpísali automobilky dohodu o vývoji a výrobe športového auta. Začali ho vyrábať v r. 1969 v závodoch VW v Osnabrücku a Porsche v Stuttgart-Zuffenhausene.

Nesplnilo očakávania

Novinka mala priniesť mimoriadne predajné úspechy. Motor konštruktéri uložili na „správne miesto“, a to pred zadnú nápravu (viď. fotogaléria) a celok podporili kompletne nezávislým zavesením kolies. Jazdné vlastnosti boli úžasné, vyváženosť auta skvelá a podvozok bol „rýchlejší ako motor“. Navyše, neutrpel ani štýl. Strednú časť strechy ste mohli odňať a cítiť vietor vo vlasoch. Aký je teda dôvod za predajným neúspechom?

Objektívne nešlo o zlé auto. Narodilo sa však nesprávnej značke a vyrastalo v tieni legendárnej 911.

Typ 914 predávali v dvoch verziách: 914/4 a 914/6. Číslo za lomkou udáva počet valcov. Zatiaľ čo model 914/4 poháňal biedny motor z VW 411E s objemom 1,7 l a 80 koňmi, 914/6 hnal vpred dvojlitrový šesťvalec z Porsche 911T so 110 koníkmi. Vzhľadovo ich odlišovali krásne kolesá Fuchs šesťvalca. Slabší motor poskytoval 890 kg vážiacemu 914/4 vlažnú dynamiku. Na stovke bol za dlhých 13,5 s a maximálka bola 185 km/h. 914/6 vážil o 100 kg viac, 0-100 km/h pokoril za 9 sekúnd a maximálka bola 207 km/h.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Jednou z príčin neúspechu bola cena. 914/6 sa až nepríjemne blízko priblížil legendárnej 911. Cieľová skupina cenovú politiku Porsche a VW neprijala. Šesťvalcov predali do roku 1972, kedy bola ukončená ich výroba, len 3 300 kusov. Aj preto je dnes napriek reputácii cenený. Už vtedy vzniklo niečo ako „downsizing“, šesťvalec nahradili štvorvalcom VW 2,0l s výkonom 100 koní. Faceliftom prešiel aj model 914/4. Po 69 000 predaných kusoch ho v roku 1974 modernizovali, motor dostal 1,8 l a produkoval 82 koní.

Koniec výroby a ukončenie neúspešného príbehu

Ukončenie „trápenia“ prišlo v roku 1976 a pochovalo typ 914 navždy. Nástupcu nikdy nedostal. Spolu vyrobili 119-tisíc kusov. K neúspechu dopomohol aj dizajn. Auto dostalo nelichotivú prezývku „bastard“. Celkom objektívne, keďže nejde o čistokrvné Porsche, ale o zmes s VW. Na strane druhej, objektívne vôbec nešlo o zlé auto. Motor nedosiahol úroveň skvelého podvozku, to však za úlohu ani nemal. Často až nenávistné sklony voči typu 914 sú do určitej miery neopodstatnené. Viem si predstaviť, že ak by na kapote nenosil znak Porsche, ale napr. VW, išlo by možno dnes o legendu. Do firemnej kultúry Porsche akosi nezapasoval a ľudia ho neprijali. Možno ide o najhoršie Porsche všetkých čias, zlým autom sa ho neopovážim nazvať...

Zdroj a foto: Porsche, s3magazine, motoringresearch, automobilemag, motorcarclassics, topspeed.com, petrolicious