SkyActiv overila prax
Niekto môže namietnuť, že hirošimská automobilka downsizingový motor nenasadila, pretože ho prosto nemala vyvinutý a stálo by to mnoho peňazí. Aj s takými názormi sa občas stretnem. Na strane druhej, ani vývoj SkyActiv agregátov nestál „pár korún“ a v Mazde si museli veľmi dobre rozmyslieť, do čoho pôjdu. Dôležité je, že ich motory fungujú a benzínové agregáty majú na pomery zdvihového objemu veľmi nízku spotrebu. A ak poznáte špecifiká SkyActiv motorov, dáte za pravdu, že nejde len o obyčajnú evolúciu atmosférických štvorvalcov, ale o revolučný prístup.
A čo nová generácia SkyActiv-X, alebo laicky povedané vznetový motor na benzín? Neprotirečia si trochu konštruktéri, ak na jednej strane hovoria o atmosférických plnoobjemových motoroch a predstavia kompresorom prepĺňaný agregát? Čo na to Jay Chen a Yoshiaku Yamane, motorári Mazdy? Zabŕdli aj do CVT prevodoviek. Poďme po poriadku. Vyjadrili sa pre Road and Track na autosalóne v Los Angeles.
Technici Mazdy si servítky pred ústa nedali
„Sme presvedčení, že CVT prevodovky ani downsizingové turbomotory nie sú riešenia, ktoré chceme. Auto potom nejazdí ako „Mazda“. Pri prevádzke v reálnom svete SkyActiv motory porazia downsizingové agregáty na poli ovládateľnosti aj spotreby,“ hovorí Chen. To, že tieto motory v reáli ani zďaleka neposkytujú to, čo sľubujú, potvrdili aj štúdie. „Tak úplne neveríme tomu, čo prinášajú ostatní. Sme za to, že spaľovacie motory tu ostanú a veríme, že náš prístup je prosto lepší. V minulosti sa Mazda pokúšala súperiť v mainstreamovom segmente s Toyotou a Hondou. Prinieslo to na našej strane iba „zranenie,“ dodáva Chen.
Navyše, pri vývoji spaľovacích motorov sa od Mazdy „učí“ napr. aj taká Toyota, ktorá vlastní 5 % podiel hirošimskej značky. „Začínajú vidieť benefity v tom, čo robíme. Ich nový motor je zjavne veľmi podobný SkyActiv-G. Závidia nám a našej schopnosti robiť veci odlišne. Chcú študovať našu expertízu ohľadom motorov. Aj preto sa nenaháňame za CVT, downsizingovými turbomotormi ani konvenčnými hybridmi,“ na plné ústa hovorí Chen. Už len to, akým spôsobom to priznáva, ukazuje, že v Mazde stavajú na svojej odlišnosti a plávaní proti prúdu svoju filozofiu, ale aj marketing. To je však už dlhodobo známa vec.
Kompresor nie kvôli výkonu, ale potrebám motora
SkyActiv-X, technologický unikát, však prepĺňaný bude. Mazda proti fúkaným motorom úplne nie je. Po prvé, SkyActiv-X nie je malý motor. S objemom 2,0 litra zapadne medzi kompresorom fúkané štvorvalce s konvenčným zdvihovým objemom. Navyše, konštruktéri hovoria o „štíhlom prepĺňaní“, a teda kompresor tam nie je pre zvýšenie výkonu, ale skôr optimalizáciu a potreby motora SkyActiv-X. Toto osobne beriem trošku s rezervou a myslím si, že prepĺňaný motor je AJ kvôli adekvátnej porcii výkonu, aj keď Mazda hovorí o 190 koňoch pod kapotou. Chen hovorí, že sa vyhýbajú pojmu „kompresorom prepĺňaný“, pretože ľudia budú mať konkrétne výkonové predstavy. Keďže motor používa „kompresné zapaľovanie“ a pomer vzduch-palivo v pomere 50:1, potrebujú dostať do valcov množstvo vzduchu. A práve preto opatrili motor kompresorom. Yamane dopĺňa: „Jeho úlohou je dostať potrebné množstvo vzduchu do sania, preto nie je veľký. Jednoducho optimalizuje podmienky spaľovania bližšie k ideálu.“ Yamane hovorí o SkyActiv-X ako o ideálnom stave sveta motorov a Chen ako o svätom grále. A ako jazdí tento „diesel na benzín“? „Predstavte si jazdu súčasnou Mazdou 3 na nižších prevodových stupňoch. Presne takto sa prejavuje nový motor.“ Technologickú lahôdku by sme v sériovej podobe mali vidieť už budúci rok v novej Mazde 3.
SkyActiv-X uvidíme pravdepodobne po prvýkrát pod kapotou novej Mazdy 3 v r. 2019. Na fotke jej predobraz v podobe konceptu.
Zdroj a foto: Mazda, Road And Track, Car And Driver