Prezutie na letné pneu neradno uponáhľať
Prezuť na zimné pneu pri priemere teplôt za 24h pod 5-7oC je nutné urobiť hneď. Naopak, prezúvanie na letné vôbec netreba uponáhľať. Prechod zimy do jari je vždy kostrbatý. Nie je rozumné hneď po prvých pár teplejších dňoch zmeniť obuv auta za letnú. Počasie sa vždy niekoľkokrát zmení a teploty aj podmienky znova pripomenú nedávnu zimu. Navyše, vyhnete sa stresu a pretlaku v pneuservisoch. Tu sa nedá hovoriť o tom, že je už neskoro, že ste to nechali na poslednú chvíľu.
Nemajte obavy, že jazda v teplotách nad 10oC zimným gumám extra ubližuje. Nie je to tak! O zvýšenej miere opotrebenia zimných plášťov sa dá hovoriť až v teplotách nad 20-25oC. Aj to len keď sa často jazdia veľké vzdialenosti, pri viac zaťaženom aute, alebo pri ostrejšej jazde. Ani priemernú spotrebu neovplyvnia zimné plášte tak ako by ste si mysleli. Najväčší rozdiel vždy robí vodič a spôsob jazdy a správne hustenie! Tieto dva faktory sú schopné robiť rozdiely nad pol litra na sto kilometrov. Samotné použitie zimných pneu neovplyvnia viac než pár desatín litra na 100 km.
Zapamätajte si dôležitú súvislosť, pravidlo 80/20. Čo to znamená? Zimná pneumatika má v lete až 80% schopností letnej pneumatiky (schopnosť brzdiť, držať v zákrute, zrýchľovať). Naopak letná má v zime len 20% schopností zimných plášťov. Ak sa z dôvodov šetrenia rozhodnete používať po celý rok len jeden druh pneumatík, pre tu uvedené platí: Lepšie zimné v lete, ako letné v zime!
Zapamätajte si pravidlo 80/20. Čo znamená? Zimná pneu má v lete až 80% schopností letnej (schopnosť brzdiť, držať v zákrute, zrýchľovať). Naopak letná má v zime len 20% schopností zimných plášťov. Neplatí za sucha, samozrejme, ale na mokrom, zasneženom povrchu, alebo na brečke...
A čosi na pobavenie z kampane GoodYear pre bezdefektové pneumatiky RUNonFLAT. :)