Aktuálny prieskum ukazuje slabú znalosť zmien v cestnom zákone, ktoré na Slovensku platia už viac ako dva roky. Po skončení druhej etapy sa bude konať diskusia o bezpečnosti na cestách za účasti J. Sagana a ďalších osobností. Vďaka tolerancii a vzájomnej ohľaduplnosti je možné zdieľať cesty medzi motoristov, cyklistov a ďalších účastníkov cestnej premávky. Týmto posolstvom sa v úvode júla vydá pelotón cyklistov z geografického srdca Slovenska až do srdca Českej republiky. Počas štyroch etáp zdolajú v plnej premávke viac ako 550 kilometrov, otestujú dodržiavanie predpisov v praxi a budú šíriť povedomie o bezpečnej jazde

Od srdca k srdcu pre dobrú vec

"Mission Ride“ je nesúťažné etapové podujatie, ktorého cieľom je prostredníctvom kampane #ShareTheRoad a propagačnej jazdy šíriť myšlienku spoločného využívania cesty a jednotných pravidiel pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Cyklistickí nadšenci prejdú na slovenských a českých cestách v plnej premávke stovky kilometrov. Vyrazia z geografického srdca Slovenska v Ľubietovej do srdca Českej republiky v Číhošti. Budú tak schopní porovnať rozdiely v zákonom stanovených predpisoch či správanie sa účastníkov cestnej premávky v oboch krajinách. Projekt nesie aj charitatívnu myšlienku, výťažok je každoročne určený na pomoc a podporu deťom s fyzickým či duševným hendikepom.

Mnohí Slováci predpisy nepoznajú

Potrebu osvety dokazujú aj najnovšie dáta z prieskumu spoločnosti Continental (Kvantitatívny prieskum vykonala agentúra MNFORCE na reprezentatívnej vzorke 500 aktívnych vodičov/cyklistov v júni 2024.) , ktorý je generálnym partnerom podujatia. Výsledky ukazujú, že až 65 percent opýtaných Slovákov (aktívnych vodičov) stále nepozná zmenu v cestnom zákone, ktorá na Slovensku platí už od roku 2022. Iba tretina vodičov vie, že cyklisti majú povolené jazdiť v dvojrade, ak ide o skupinu šesť a viac cyklistov.
 
Aj skúsenosti z minulých ročníkov ukazujú, že niektorí vodiči na túto situáciu reagujú podráždene. Pozitívom takejto jazdy je pritom nielen lepšia viditeľnosť, ale aj skrátenie vzdialenosti – a teda aj času – predbiehania,“ vysvetľuje  organizátor podujatia Mission Ride Adrián Gazdík. 

Lepšie je to so znalosťou bočného odstupu pri predbiehaní cyklistov pri rýchlosti viac ako 50 km/h. Tá je od roku 2022 stanovená na 1,5 metra, čo správne označilo 70 % respondentov. Na porovnanie, v ČR pozná rovnaký predpis 80 % vodičov.

Počet smrteľných nehôd klesol, obavy pretrvávajú

Z prieskumu vyplýva, že „spolužitie“ vodičov a cyklistov na slovenských cestách považuje v súčasnosti sa bezproblémové iba päť percent opýtaných. Viac ako polovica (54 %) vníma „spolužitie“ s menšími problémami, 32 percent s väčšími problémami a 9 % opýtaných označilo vzťah cyklistov a vodičov na slovenských cestách za kritický

Zákon je dôležitý nástroj, ktorý nastavuje pravidlá. Infraštruktúra u nás nie je na takej úrovni ako v niektorých iných krajinách, preto nie je vždy možné dodržať napríklad predpísaný odstup pri predbiehaní. Zdieľať cesty nie je len o 1,5-metrovej vzdialenosti. Je to hlavne o empatii, zodpovednosti a rešpekte nielen voči sebe, ale aj voči ostatným účastníkom cestnej dopravy. Každý sa chce totiž dostať do svojho cieľa,“ hovorí Adrián Gazdík. Policajné štatistiky uvádzajú, že v roku 2023 sa stalo 14 dopravných nehôd, pri ktorých prišli o život cyklisti. Je to o osem smrteľných nehôd menej než v predchádzajúcom roku. 
63 % cyklistov má pritom obavy vyraziť na cestnú komunikáciu mimo cyklociest. 60 % opýtaných si myslí, že situácia na cestách je horšia ako v minulosti a na cestách sa cítia menej bezpečne ako pred desiatimi rokmi. Dáta pritom ukazujú, že hoci je doprava hustejšia ako v minulosti, nehôd s fatálnymi následkami je menej. V roku 2013, ktorý pritom vybočoval z priemeru nižším počtom nehôd, prišlo o život šestnásť cyklistov. V roku 2000 ich bolo až 81.3 %.
 
Bezpečnosť môžu zvýšiť aj cyklisti, či už správnym spôsobom jazdy alebo ochrannými a reflexnými prvkami. Až 94 % opýtaných uviedlo, že sa „často“ alebo „občas“ stretávajú s cyklistami, ktorí nie sú jasne označení reflexnými prvkami alebo osvetlením počas šera alebo tmy.
 

Za väčšiu bezpečnosť aj so Saganom

V rámci šírenia myšlienky #ShareTheRoad oslovili organizátori a Continental viacero osobností, ktorých pozval do diskusie na tému bezpečnosti a tolerancie na cestách. Tá sa uskutoční 2. júla v Zlíne. Ešte predtým budú mať účastníci „československej“ etapy z Púchova do Otrokovíc možnosť porovnať situáciu na cestách v oboch krajinách. Diskutovať spolu s odborníkmi budú aj osobnosti slovenskej a českej cyklistiky Juraj Sagan a Jozef Regec. Celá diskusia bude streamovaná na facebookovej stránke podujatia.
Naším cieľom je dlhodobo zvyšovať bezpečnosť na cestách. Aj preto sa už piaty rok zapájame do kampane #ShareTheRoad,“ uviedol Roman Moško, komunikačný manažér spoločnosti Continental Barum, s. r. o. „Toto podujatie potvrdzuje, že cesty môžu byť bezpečné pre všetkých, keď pristupujeme s rešpektom a ohľaduplnosťou. Sme hrdí, že sa aj tento rok môžeme zapojiť nielen ako generálny partner podujatia, ale niektorí kolegovia z tímu Continental aj priamo ako účastníci pelotónu,“ dodal.
 
Viac informácií nájdete na webe www.missionride.eu.