Začiatok od januára 2022 odložili o rok

S hlavným spolutvorcom novely, poslancom NRSR za SaS, p. Mariánom VISKUPIČOM sme v marci 2021 natočili rozhovor. O pár mesiacov po schválení novely v parlamente sme sa dozvedeli, že Polícia SR ani okresné úrady nie sú schopné tieto zmeny v pribehu roka 2021 zapracovať. Pôvodne mal nový systém evidencie vozidiel fungovať od januára 2022.

Video s Mariánom VISKUPIČOM, poslancom NRSR za SaS z marca 2021


Nemilo prekvapení, až frustrovaní sme z ročného odkladu realizácie neostali len my, mnohí motoristi, ale aj tvorcovia novely zákona. Okrídlená formulácia "na Slovensku je to tak" dostala zas jeden nezmazateľný a zapamätania hodný príklad. Jedným z argumentov prideľovania nových EČV/ŠPZ viazaných na majiteľa, nie vozidlo, a s možnosťou ich proklamovaného doživotného zakúpenia bol fakt, že Dopravné Inšpektoráty po celej SR majú do zásoby navyrábaných desiatky tisíc TEČ, ktoré je vhodné a rozumné domíňať. To, samozrejme, logiku má a tak sa celý rok 2022 mali míňať staré TEČ. Iné než akceptovať stav veci verejnosť ani nemohla. Mnohí sa teda oprávnene tešili, že s príchodom januára 2023 už po viac než jeden a pol ročnej príprave úradov a systému pôjde všetko od prvého pracovného dňa roka 2.1.2023 úplne hladko...

Ako funguje prihlasovanie vozidiel v januári 2023?

O jeden z prvých príkladov sa na sociálnej sieti podelili profesionáli z verejnosťou opakovane oceňovaným autobazarom roka AutoPDK. Toto je verejný príspevok z ich facebookového profilu:

Dnes, sme si medzi prvými, vyskúšali prepisy po novom a vydávanie novch EČV

Začneme od značiek, to bude krátke a rýchle  Okrem katastrofalného dizajnu, z dielne "umelcov" z VŠVU, môžme zhodnotiť len to, že nové značky sa nevydávajú. Kompetentní rozhodli, že najprv domíňame tie staré. Či sa nestihli vyrobiť, alebo naozaj domíňame, už zaplatené, nevieme. V každom prípade, máme vraj ešte zásoby na cca 3-4 mesiace.

A teraz poďme na konkrétne príklady, ako v praxi funguje evidencia po novom.

PRÍKLAD 1 - Prídete si ku nám na predajňu kúpiť auto.
To je na Bratislavských EČV a Vy ste, povedzme z Prešova. Áno, auto prepíšeme aj v Bratislave. Ale Nedostaneme do ruky nič. Žiaden techničák, žiadne potvrdenie, skrátka nič. Nový technický preukaz, v prípade prepisu do iného okresu, Vám totiž zašlú kuriérom. Kedy príde, nevedno. Takže jazdíte bez dokladov od auta. 

Ak si chceme my, ako predchádajúci majiteľ zrušiť PZP, musíme si vyplniť tlačivo, zaplatiť 2€ a požiadať o výpis z evidencie. Druhá možnosť je, počkať, kým príde novému majiteľovi technický preukaz, ten nám ho nascanuje a následne ho pošleme do poisťovne. Auto Vám ostáva na BA EČV, aj keď ste z iného okresu.

Nám sa v tomto prípade dokonca stalo, že sme predali auto tesne pred koncom roka, teda klient už bol u seba doma. Auto sme naňho prepísali, no nevedeli sme mu dať o tom žiaden doklad. Ako nám má veriť, že sme ho naozaj prepísali?

PRÍKLAD 2 - Chcete odhlásiť vozidlo. 
Nie, neodhlásite ho. Odhlášky už neexistujú. A tým pádom ani späťvzatie do evidencie.


PRÍKLAD 3  Chcem si objednať EČV na želanie.
Zaplatím 331€ za pár takýchto značiek. Vraveli nám, že budú prenosné. Ale je to naozaj tak? V podstate je, len nám akosi nepovedali, že to nebude také výhodné. Za poplatok 331€ je totiž EČV viazaná na vozidlo, nie na majiteľa. A teda ak budete chcieť svoje auto predať a značku si nechať, musíte si ju zaevidovat na svoje rodné číslo, resp. IČO. Ale opäť za 331€. Až potom sa stáva značka prenosná. Ale pozor. Len v rámci toho istého RČ, alebo IČA. Ak ju budete chcieť dať na iné, hádajte čo? Áno správne, opäť 331€

A bombónik na záver ...
Ak predáte svoje auto a EČV si ponecháte, viete ako pôjde nový majiteľ domov? Pešo
Neostanú mu totiž na aute žiadne značky.

Či a ako sa to zmení časom, nik nevie. Každopádne vymyslené a hlavne domyslené, to je excelentne, čo poviete?



Po prečítaní stoviek komentárov pod týmto príspevkom na FB, v ktorých z fustrácie mnohí pritakávajú zas raz nezvládnutému prechodu na niečo nové, som narazil aj na niekoľko príspevkov korigujúcich stav. Opravuj a vysvetľujú niektoré, alebo všetky vyššie uvedené príklady komplikácií, či nástrah prepisu, či prihlásenia nového vozidla. Už som bol ochotný situáciu len monitorovať ako jedno z mála pochopiteľných zakopnutí a tažkostí pri prechode na toľké zmeny súčasne. Do toho sa mi cez mobil ozval bývalý kolega zo školy bezpečnej jazdy s textom:

Mňa ani len nevybavili. Prídeš, odstojíš rad, a pri okienku mi fízel povedal, že nevie čo s tým, že nič nemôže spraviť podľa systému, tak mi vrátil môj TP a že skúste prísť zajtra. Tu uz asi len média majú silu niečo zmeniť, nie jednotlivec.