Revolučná Necra Replica
Za skratkou Necra Replica sa skrýva jeden človek, ktorým je pán Horák z Moravy. 30 rokov skúseností v motoršporte, život zasvätený technike a všetkému, čo má aspoň dve kolesá a pravá láska s menom Lotus Super Seven. Športové auto ( skôr prerastená motokára :)), ktorej otcom je geniálny konštruktér Colin Chapman.
Históriu auta, ktorého koncepcia slúžila ako predloha pre mnoho ďalších superkár, spomínať nebudeme. Nájdete si ju aj sami, internet je mocný nástroj. Ako väčšina geniálnych diel, aj Lotus Super 7 vznikol v 60-tych rokoch minulého storočia, najskôr vo veľkej šope niekde za humnami. Genialita koncepcie auta spočíva v troch základných parametroch. Tvrdý nosný rám s ľahkou plecharinou, silným točivým motorom a zadným náhonom, a napokon uložením kolies v rohoch karosérie. Silne vo mne evokuje, ako som už spomenul, dospelú motokáru.
Pán Horák sa nakazil vírusom Lotus Super 7 ešte v 70-tych rokoch, keď mal možnosť vidieť naživo túto beštiu pretekať. Odniesol si zopár obrázkov zaznamenaných na fotofilm a najmä zmes všetkých pocitov vo forme živého filmu, ktorý nosí v pamäti tak, ako ja jazdu jeho replikou. To sú zážitky, na aké sa jednoducho nezabúda.
Pevný nosný rám s ľahkou plecharinou, silný točivý motor so zadným náhonom, a napokon uloženie kolies v rohoch karosérie. Silne vo mne evokuje, ako som už spomenul, dospelú motokáru.
Logickým vyústením všetkých spomínaných okolností bola stavba repliky Lotus Super 7 made by Jiří Horák, ktorej návod na konštrukciu, a teda zhotovenie je vraj možné nájsť aj voľne dostupné na webe. Prvé repliky vznikli v garáži, rovnako ako skutočný Chapmanov Super 7. Autenticita, na ktorej si potrpí každý klasik, predsa musí byť zachovaná. Dnes sa už nerodí celá replika v jednej garáži, ale na stavbe sa podieľajú viacerí špecialisti. Rám, ktorý je základom poriadneho auta, si však skladá, presnejšie zvára, pán Horák vlastnými rukami.
Okrem jedinečného vzhľadu a famóznych jazdných vlastností je neskutočnou výhodou tohto dynamickými parametrami superšportu otvorená karoséria. Kto sa viezol v kabriolete, asi vie, o čom píšem. Ak v bežnom sedane, či kupé vnímate jazdu dvoma, či troma zmyslami, tu ich je aspoň šesť :) . Navyše v prípade tohto auta je tento zážitok umocnený ultra nízkym posedom, otvoreným ladeným výfukovým potrubím ústiacim priamo pri sedadle spolujazdca a stará poctivá škola bez akýchkoľvek elektronických somarín. Absentuje aj posilňovač riadenia, čím sa zážitok z jazdy ešte viac zvýrazní.
Najdôležitejšou vecou a nosným elementom celého snaženia pána Horáka je posolstvo. Verím, že sa neurazí, keď napíšem, že je pre mňa stelesnením pretekára poctivej starej školy, ktorý si so sebou do nového milénia priniesol kopu odhodlania a chuti naplniť si svoj sen, šíriť stelesnenie oldschool závodenia aj do éry čiptuningu a downsizingu. Práve preto je nám cťou v redakcií prezentovať nasledovné obdivuhodné posolstvo. „ Želám si, aby cena môjho auta nerástla, ale klesala. Chcem, aby si mladí mohli postaviť takéto auto svojpomocne v garáži za bezkonkurenčné náklady. Rovnako im rád poradím, pomôžem a navediem ich pri prípadných komplikáciách pri stavbe, samozrejme bez nároku na honorár.“ Verte mi, že toto nie je fráza, ale holý fakt. A teraz sa podržte, pretože úplne najväčším prekvapením toho celého, pre mňa sna, pretože stále neverím, že to bolo reálne, je spomínaná cena auta.