Saab v roku 2009 predal len 27 000 automobilov. Kvôli tomu nedokázal dodávateľom platiť faktúry.
Cesta švédskej automobilky pripomína smutný príbeh. Saab začal vyrábať autá po druhej svetovej vojne. Počas posledných dvoch dekád začala automobilka vyrábať straty. V roku 1989 kúpil polovičný podiel Saabu americký koncern GM. V posledných rokoch začal mať výrobca problémy s dodávateľmi, ktorým sa nepáčili neuhradené faktúry. Snahu zachrániť automobilku mala aj holandská spoločnosť Spyker. V minulom roku mali kontrolu nad spoločnosťou prevziať Číňania, ale nakoniec z toho nebolo nič.
Švédsky súd nakoniec vyhlásil bankrot Saabu a my všetci sme sa s ním rozlúčili. Okrem zvyšného majetku ostal po výrobcovi dlh 13 miliárd švédskych korún. V prepočte to je takmer 1,5 miliardy €. Automobilka v roku 2006 predala 133 tisíc kusov áut. Ale už o tri roky neskôr to bolo len 27 tisíc automobilov.
Saab by sa na scénu mohol vrátiť výrobou elektromobilov. Volvo, ako jeho najväčší súper, takéto problémy vôbec nerieši.
3000 zamestnancov v Trollhättane už nemá dôvod na radosť. Lepšie časy možno prídu s výrobou elektromobilov.
Teraz na trosky Saabu prichádza NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Majiteľom skupiny je Kai Johan Jiang, ktorý pochádza z Číny a má švédske občianstvo. V skupine má menšinový podiel aj japonská spoločnosť Sun Investment. Jej hlavným zameraním sú ekologické technológie. Predsedom správnej správnej rady NEVS je Karl-Erling Trogen, bývalý šéf divízie nákladných áut Volvo.
Spoločnosť podľa najnovším zámerov plánuje v továrni Saabu v Trollhättane vyvíjať a vyrábať elektromobily. Trollhättan tvoril základňu Saabu, kde zamestnával až 3000 ľudí. Uvidíme či ide len o ďalší z nefunkčných plánov, ako zachrániť Saab, alebo sa to tento raz naozaj podarí.
Automobilku položil dlh takmer 1,5 miliardy €.