Pneumatiky? Pre mňa nutné zlo...
Pneumatikám som nepripisoval váhu napriek tomu, že mi auto šlo na horšej ceste všemožne do strán, že na vode plávalo a hučalo od podvozka. Tieto skutočnosti som pripisoval jazdným vlastnostiam auta než pneumatikám. Vždy som totiž pneumatiky prezúval až keď to bolo vyslovene nevyhnutné. Neraz sa mi stalo, že som na zimných pneumatikách odjazdil celý rok. Celý tento môj divný prístup ku gumám na aute dokonca nezmenil ani môj príchod do TOPSPEED.sk tímu, kde sa okolo áut riešia mnohé témy. Ako kameraman a strihač som si urobil svoje, no autá som v princípe neriešil. Určite nie technicky.
Čo zmenilo môj postoj? Moje prvé prezutie na prémiovú značku. Chalani sa v redakcii rozhodli dlhodobo testovať pneumatiky značky Vredestein, a tak som sa pri nich zviezol aj ja. Robia to komplexne, na rodinnom aute SEAT Alhambra ich trápi Alex, ja už pár mesiacov na mestskom Hyundai i30 a Maroš ich od jari začne skúšať na Mercedese SLK a BMW M3. Keďže mám disky priemeru 15 palcov, jeden set sa pre širšie spetrkum testovania ušiel aj mne.
Keď prestanú pneumatiky pískať
Prezuli sme uprostred leta. Dostal som pneumatiky Vredestein Sportrac5 a ostal som veľmi prekvapený. Hyundai sa pri jazde správa citeľne inak. A keď to dokážem rozoznať ja, neposadnutý volantom a jazdením, to už je čo povedať. Pri dynamickejšom rozbehu, ktorý si často a rád doprajem nevzniká prešmyk pneumatík. Nie, že by sa nedal urobiť vôbec, ale nezvniká pri tom štýle jazdy ako to zvyknem robiť a predtým som na to trpel. Teda ja ani nie, predné pneumatiky až priveľmi. Pri jazde vyšším tempom mimo obce lepšie drží smer a je tichšie.
Keď vidím, čo s autami robia Maroš a Alex, začínam si na nových pneumatikách dovoľovať viac aj v zákrutách a som zatiaľ bez obáv. V zákrutách som sa začal cítiť istejšie. Cítim že auto je stabilnejšie, ide kam chcem. Všimol som si ďalšiu dôležitú vec. Mám totiž v Bratislave vyjazdené svoje cestičky. Tam, kde mi doteraz pískali pneumatiky je teraz nie len ticho, ale môžem ísť ešte rýchlejšie. Spokojný som dvakrát preto, že keď sú ticho gumy, môžem ísť zákruty rýchlejšie a frajerka si to ani nevšimne. Keď gumy predtým pískali, vrešťala ešte aj ona...
Na vode sú zásadne lepšie
Ako píšem, veľmi spokojný som aj s držaním na vode. Zažil som niekoľko silných lejakov a cítim, že tieto držia auto v stope oveľa lepšie aj na vode. Nie, že by som často a zásadne jazdil nad rámec povolenej rýchlosti, nie som ani pilot, ani "jazdec", ale môžem si dovoliť oveľa viac. Keďže si auto striedame, aj priateľka sa prestala ostýchať trošku dupnúť na plyn do ostrejšej zákruty a nechodí už ako väčšina žien Bratislavy, ktoré keď naprší, na mokrých cestách zväčša parkujú, lebo jazda sa tomu hovoriť nedá...
Netvrdím, že Vredestein je naj. Ale ja som nič lepšie nejazdil
Tažko to porovnám s konkurenciou iných značiek, lebo tieto renomovanejšie značky nemám najazdené. A nie som žiaden "pretekár". No cítim veľký skok v kvalite medzi značkovými pneumatikami a tými čiernymi obručami, ktoré som pre nízku cenu dával na auto doteraz. Ako píšem v nadpise. Výberu pneumatík som doteraz neprikladal veľkú váhu. No práve značka Vredestein môj postoj zmenila. Netvrdím, že nič lepšie neexistuje. No je evidentné, že nie je guma ako guma. Napriek tomu, že sa jedná o balóny, ako tomu hovoria chalani v redakcii, páči sa mi ich bočnica. K mojim lúčovým diskom sú v pohode, či?
autor: Martin HUDEC - kameraman a strihač
v spolupráci s: Vredestein pneu