Niečo ako Gitara, ktorú pred dvoma rokmi dostala redakčná Suzuki Vitara. Alebo Sloník, ktorú pre postavu a veľkosť dostala Alexova Alhambra. Vznikol další nápad. Prečo nezapojiť verejnosť? Ideálne súťažou o aditíva Dynamax. Zrealizovali sme to na našom Instagram profile. Úloha bola veľmi jednoduchá. Vymyslite kameramanskému autu prezývku, získajte najviac srdiečok, auto tak pomenujeme a výherca získa kompletnú tekutú starostlivosť o motor.
Stav odometra na začiatku prác bol necelých 197 tisíc km. Predsavzatie je, že kým sa prehupneme cez 200 tisíc, projekt CAMERA CAR bude hotový.
Už prvý den prišlo takmer 70 návrhov na prezývky. Od úsmevných, cez hlúpe po zaujímavé. A práve medzi nimi sa zapáčili dve. Otrok - prezývka, ktorú sme v redakcii preferovali. Vzhladom na poslanie a úlohy velmi priliehavá. A druhá, ktorá mala priebežne najviac hlasov verejnosti - Alfonz.
Na našom instagram profile 7. augusta prebehlo rýchle finálne hlasovanie, na ktorom sa zúčastnilo takmer 500 ludí. Na to, že šlo o mimoriadne horúci deň a navyše piatok uprostred leta, ozaj slušné číslo. Celé hodiny bolo hlasovanie veľmi nerozhodné, pol na pol medzi menami Alfonz a Otrok. Podľa nadpisu článku však už výsledok poznáte, takže akokoľvek tesné hlasovanie bolo, prezývka je daná a mala by sa uchytiť.
Jednou z prvých vecí v servise boli výmeny tekutín. Nový motorový olej DYNAMAX 5W-30 a olejový filter Bosch, nový olej v manuálnej prevodovke a nová chladiaca zmes DYNAMAX.
Silentbloky sú jednou zo slabín Land Rover Freelander I. generácie. Vymnieňame fakticky všetky. Uchytenia motora, prevodovky, diferenciálu, kardanu...
Venujme sa však serióznejším témam. Viacerí ste nás v diskusii pod prvým videom vystríhali, že sme pri výbere auta štastnú ruku nemali. Vraj, prvý Freelander nemá dobrú povesť, respektíve má ju rovnakú ako talianske autá. Vraj sme kúpili zle a mali sme vziať čokoľvek iné. To isté zaznelo pri prvej aj druhej návšteve partnerskej predajne s náhradnými dielmi Euro Vat na Ivanskej ceste v Bratislave. Na menej rozšírené autá je aj tých náhradných dielov citelne menej a potom je nutné riešiť drahé nákupy cez autorizovaných predajcov. Land Rover je prémiová značka, čo znamená prémiové ceny. A tie človek, ktorý nerobí veterána, ale skladá pracovné náradie s vekom väčším než dekáda, prosto nebude platiť. Len keď je zúfalý a skúsil všetky ostatné možnosti. Obávam sa, že niektoré veci budeme musieť od Land Rovera nakupovať aj my.
Možno však viete, že verzia TD4 má dízlový dvojlitrový prepĺňaný motor M47 s dodatkom R od BMW. Nemci ho montovali do mnohých svojich typov, najznámejší je azda z verzií BMW 318d generácie E46. V BMW ho však montovali vždy pozdĺžne. Land Rover Freelander ho má naprieč, preto má v mene dodatok R a s tým spojených niekolko modifikácií. Azda najväčšou je celá sacia vetva, ktorá je extrémne dlhá, ide okolo celého motora, vzduchový filter je za motorom, veľmi zle prístupný a navyše prekvapivo veľký. Ten bol len jedným z azda dvadsiatky dielcov, ktoré som sa aj bez obhliadky auta mechanikom rozhodol vymeniť. Neboli totiž v dobrom stave, alebo sa to prosto s príchodom nového majitela robí. Pre istotu.
Zoznam autodielov od Euro Vat/Dynamax pre prvý veľký servis:
+ 5 l motorový olej (Dynamax 5W-30)
+ olejový filter (Bosch)
+ vzduchový filter (Bosch)
+ predné kotúcové brzdy a platnicky (TRW)
+ tlmiče a vinuté pružiny na obe nápravy (Monroe)
+ horné uloženia predných tlmicov (KYB)
+ stierace Bosch Twin
+ remenica (SNR)
+ klinové remene (Contitech)
+ kabínový filter (Bosch)
+ palivový filter (Bosch)
+ držiaky výfuku (FA1)
+ brzdové hadice (TRW)
+ brzdová kvapalina DOT4 (Dynamax)
+ autolekárnička (EuroVat)
Kabínový filter vyzerá ako by ho nikdy predtým nemenili.
Až s novým filtrom vetrania má zmysel urobiť čistenie a dezinfekciu klimatizácie aj pomocou ozónu. To príde na rad už čoskoro. Klíma je napriek veku plne funkčná a účinná.
Predné brzdy boli v žalostnom stave
Keďže Alfonz bude často jazdiť štýlom PLYN - BRZDA, mať brzdy v špičkovom stave je nutnosť. Kotúče aj platničky sú od TRW
To všetko boli po prvej jazde zrejmé veci na výmenu. Auto sa u mechanika Marka z DriftGarage Bratislava ani veľmi neohrialo, a už bolo zrejmé, že dokúpiť treba ešte spojkový kit (zatiaľ bez dvojhmotového zotrvačníka). Možno sa budete chytať za hlavu, že do auta, ktoré som kúpil za menej ako 2500 €, teraz navalím také peniaze za diely a prácu. Vraj, keby som kúpil zachovalejší kus, veľa z toho by som nemusel riešiť. S tým nesúhlasím. Chcem mať od začiatku istotu a jasno v tom, čo všetko je nielen skontrolované, ale aj nové a teda čo fakticky nemá šancu prekvapiť. Obdobnú objednávku by som urobil aj pri aute, ktoré má o štvrtinu menej kilometrov a stálo by okolo 5 000 €. Vyššie uvedený zoznam je v plných cenách za 1887 € bez práce, samozrejme. Za tú som zaplatil zaokrúhlene 800 €. Napriek tomu voľbu auta, mechanika či rozsah vymenených dielov neľutujem. Prosto chcem vedieť, na čom budeme jazdiť a že sa na to dá spoľahnúť.
Projekt CAMERA CAR realizujeme v spoluprácic so značkami DYNAMAX a EURO VAT.