Renault Clio Williams

najlepšie hothatche

Dlho som zvažoval, či uprednostním Clio II RS z r. 1998, alebo tohto modrého krásavca. Nakoniec som sa priklonil ku Cliu Williams. Obkolesuje ho aura výnimočnosti. Postavili ho pre homologizačné účely v 3 800 kusoch! To ale pre Clio Williams nebolo finále. Renault nakoniec postavil tri série Williamsu. Spolu tak na svet prišlo 12-tisíc kusov. To prvé Clio Williams predstavili v roku 1993 a vzbudilo záujem... Aj vzhľadom. Dizajnové zmeny oproti bežnému Cliu nie sú samoúčelné, všetky sú technicky funkčné. Tak napr. kapota s „hrbom“  skrýva veľké sanie dvojlitra, blatníky povytiahli kvôli zväčšenému rozchodu kolies atď. Základom bolo Clio 16V, 1,8 l motor však nahradil silnejší 2,0 l 16V s označením F7R. Úctyhodný výkon 147 koní pri 6100 ot/min a 176 Nm pri 4500 ot/min v spolupráci s krátkou prevodovkou a váhou 1010 kg zabezpečili zrýchlenie na stovku za 7,8 s a maximálku 215 km/h. Jazdilo tak, ako sa na hothatch patrí, prosto splašene. V TopGear si ho obľúbil Richard Hammond. Vraj je v zákrutách desivé a návykové, najmä pri ubratí plynu, kedy zadné kolesá chcú dobehnúť tie predné. EVO magazín ho vyhlásil v r. 2006 ako tretiu najlepšiu predokolku všetkých čias! Myslím, že viac dodať netreba... Autá na predaj spočítate na prstoch rúk. Cena začína na 13-tich tisícoch eur, krásne kusy sú za 20-tisíc a jeden ako nový kúpite za 50-tisíc!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Nissan Almera GTi

Moja srdcovka z Japonska. Pamätáte si na vzhľadovo dosť „šedé“ Almery a Primery z 90. rokov? Vedzte, že podvozkovo išlo o jedny z najlepších predokoliek všetkých čias. A aj v bežných verziách, a to vôbec nepreháňam. Navyše, s legendárnym motorom SR20DE sa tešia obľube medzi úpravcami doteraz. Almera N15 GTi prišla v roku 1996. Tak ľahko a lacno upraviteľné auto z tej doby nenájdete. Chýba im však aura výnimočnosti. Možno ani neviete, že Nissan niečo také vyrábal. Nedočítate sa o nej tak, ako napr. o rýchlych Peugeotoch, Renaultoch alebo Hondách. Aj preto je to jeden z najpodceňovanejších rýchlych hatchbackov! Motor SR20DE dával 140 koní pri 5800 ot/min a 185 Nm pri 4800 ot/min. Almera zrýchlila na stovku za 8,2 s a maximálka bola takmer 220 km/h. Váži 1150 kg. Tu však ide o podvozok. Zadná náprava so Scott Russel mechanizmom sa silou mocou drží cesty geniálnou kinematikou, auto je neutrálne a vie aj pohrýzť pretáčavosťou. Je to ale absolútne prirodzené a nevyľaká vás to ako pri zábavných „Francúzoch“. Nízky výkon? Nie je problém swapnúť motor SR20VE, ktorý má 190 koní a točí ku 8 000 ot/min. Málo koní? A čo tak oturbený SR20DET, ktorý si nastavíte podľa chuti? Almery zožrala hrdza. Ak však nejakú nájdete, za pekný kus nedáte ani 5 000 eur! Reálne tak 3-tisíc. Nebude z nej nikdy legenda s cenou malého bungalovu. Aj to však má výhody. Výkonový tuning, swap motora atď. nepošpinia originalitu, keďže ňou (bohužiaľ) nedisponuje. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Peugeot 306 GTi-6/S16

Oveľa známejším konkurentom Almery GTi je Peugeot 306 S16/GTi-6 (označenie sa líši podľa trhu a fázy výroby). Sú podobne veľké a majú dvojliter pod kapotou. Ten francúzsky 2,0 16V však dáva až 167 koní pri 6500 ot/min a 193 Nm pri 5500 ot/min. 306 s ním zrýchli na stovku za 7,8 sekúnd a uháňa 220 km/h. GTi-6 Prišiel v roku 1996 (od roku 1993 ostrá 306 ako S16), dostal oproti pôvodnej S16 prepracovaný motor a 6-stupňovú nakrátko poskladanú prevodovku! Na EÚ trhoch ho stále volali S16 až do r 2001. Dodnes je medzi fanúšikmi Peugeotu považovaný za jeden z najlepších ostrých kúskov značky (tých ale v podaní automobilky bolo dosť, ťažko vybrať). ;) A nielen ich. Prečo je to tak? Prvým bodom je skvelý vysokootáčkový motor s krásnym štvorvalcovým zvukom. Šasi neostáva pozadu, zadná náprava je pasívne riaditeľná. Znamená to skladanie karosérie do zákrut s vervou, agilitu a hravosť. Ani grip a pocit splynutia s autom s váhou 1215 kg nezaostáva. Podľa mnohých zatáča ostrejšie ako autá so zadným pohonom! Oproti 205 GTi pretáčavosť prichádza progresívnejšie a len vtedy, ak levovi dáte poriadne „nažrať“. Na peknú S16/GTI-6 si pripravte od 5 – 10-tisíc eur. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Zdroj a foto: motors.co.uk, davideCironi, MenAndMotors, Topgear, pistonheads, honnestjohn, saxperience, peugeot, nissan, renault, autozine, autoevolution, wsupercars, apex2apex.co.uk, classicandperformancecar, evo, drivetribe