Ford Focus RS Mk1
Prvý Ford Focus bol po Escorte mimoriadnym krokom vpred aj v bežných verziách. Aj so základným motorom 1,4 l ste dostali takmer „športový“ podvozok so zadnou nápravou Control Blade. Focus jazdil neskutočne dobre. Čo však vrcholná verzia RS? Tu začal rod rýchlych Focusov, ktoré sú medzi znalcami cenené vo všetkých generáciách. Zakladateľ rodu, Focus RS Mk1 s typickým modrým lakom, na diskoch OZ Racing a so sedadlami Sparco, vymenil 70 % mechanických dielov oproti bežným verziám. Prišiel v roku 2002 a pod kapotou bil upravený dvojliter, ktorý dostal turbo Garrett, hliníkové piesty, tvrdené sedlá ventilov (tie boli plnené sodíkom) a 215 koní pri 5500 ot/min a 310 Nm pri 3500 ot/min. Na dnešnú dobu pomerne skromné číslo prepĺňaného dvojlitra. Focus RS to však vyvážil neskutočnou charizmou nielen prepĺňaného motora, ale najmä šasi. Podvozok prináša vodičovi veľkú dávku citu a zapojenia áut zo starej školy. 1300 kg Focus RS vedel aj „pohrýzť“. RS ťahá za volant „torque steer-om“ a turbodiera je na programe dňa. Aj to mu pridáva na charizme. Na stovku zrýchlil za 6,7 s a maximálka bola 232 km/h. Nechýba ani samosvor Quaife. Focusov RS Mk1 vyrobili 4501 kusov. Za pekný exemplár dáte v Európe 15 až 30-tisíc eur a pravdepodobne už neprerobíte. :)
Honda Civic Type-R 7G
Ktorá Honda Civic Type-R je najlepšia? Ak neberieme do úvahy generácie 9G a 10G s výkonným turbomotorom, tak jednoznačne 7G. Áno, tá, ktorej päťdverový variant vyzeral ako malé MPV. Prečo? 6G predávali len v Japonsku a 8G „UFO“ chýbalo viac podvozkovej finesy zjednodušenej zadnej nápravy. Pozrite si Jeremyho z Topgear, ten vám ju na rovinu porovná. Civic Type-R 7G je tak dostupnou a mimoriadne podarenou zástupkyňou rýchlych hatchbackov. Skvelý podvozok so zadnou viacprvkovou nápravou poskytuje mrštnosť, cit, potláča nedotáčavosť a dokáže sa postaviť na tri kolesá. Sekunduje mu točivý atmosférický dvojliter i-VTEC K20A2, ktorý dával takmer 200 koní pri 7400 ot/min (točiť ste mohli až do 8250 ot/min) a 188 Nm pri 5900 ot/min. Neuveriteľne vyvážená Honda s ním na stovku zrýchlila za 6,8 s ( 6,6 s po FL) a maximálka je 235 km/h. Civic je oproti Focusu oveľa dostupnejší. Ceny v EU začínajú na 5 000 eur, ak chcete pekný kus, pripravte si 8 až 12-tisíc eur.
Renault Clio RS Mk3
Francúzska škola v prehľade nesmie chýbať. Na Mégane ešte čas príde, ktoré Clio však zvoliť? Nakoniec som vybral dospelejšie Clio Mk3. RS prišlo v roku v 2006 a so 197 koňmi nahradilo dovtedajšiu druhú generáciu Clio RS 182 (číslo hovorí o výkone motora). Taktiež dostal atmosférický dvojliter, po modernizácii v r. 2009 mal dokonca o 3 kone viac, konečných 200 pri 7100 ot/min a 215 Nm pri 5400 ot/min (197 koní pri 7250 ot/min a 215 Nm pri 5550 ot/min pre verziu 197 pred FL). Clio RS zrýchlilo na stovku za 6,9 s a maximálka bola 216 km/h a 227 km/h pre silnejšiu verziu RS 200. Oproti predchodcovi Cliu RS 182 Mk2 bola tretia generácia s 1240 kg ťažšia, tuhšia a zároveň výkonnejšia a dospelejšia. Clio RS Mk3 je pravdepodobne najlepšie Clio RS všetkých čias. Nástupca v podobe súčasnej generácie status nepotvrdil. Na Cliu RS 197/200 je skvelé takmer všetko. Točivý motor, hravý a vyvážený podvozok, riadenie. Zaostáva trocha radenie, na to sa ale v prípade skvelého celku dá zvyknúť. Nechýbali rôzne limitované edície a Cup podvozok, ktorú spolu s inými zmenami posunul Clio o 7 mm bližšie k zemi. Na Clio RS si pripravte minimálne 7000 eur a kupujte, kým sú. :) Kusy po FL stoja aj 20 000 eur!
Zdroj a foto: TopGear, FifthGear, Honda, evo, motorauthority, Renault, Ford, autocar, topspeed.com, gtplanet, autoevolution, 3dtuning, netcarshow, carmagazine,