NDS výrazne zintenzívnila opravy a rekonštrukcie mostov

V roku 2024 investície do mostov medziročne vzrástli o 140 %, čo predstavuje najvyšší nárast za posledných 5 rokov. Rovnako vysoké tempo plánujú diaľničiari udržať aj v roku 2025. „Spravujeme celkovo 874 mostov s celkovou dĺžkou presahujúcou 100 kilometrov. Vďaka pravidelnej údržbe sa ani jeden z nich nenachádza v havarijnom stave,“ uviedol Rastislav Droppa, prevádzkový riaditeľ a podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti.

V roku 2024 prešli komplexnou rekonštrukciou mosty v Hlohovci, pri Trnave, vo Váhovciach, na Pustom hrade pri Zvolene, v Podbanskom, Podturni a Lehote. Na ďalších 13 mostoch sa vymenilo zábradlie a opravili rímsy, zatiaľ čo na 11 mostoch bola zrekonštruovaná vozovka. Diaľničiari sa zamerali aj na zlepšenie stavu bratislavského mosta Lanfranconi, kde prebehla výmena osvetlenia a zábradlí, prekrytie zrkadiel, inštalácia protidotykových zábran a modernizácia osvetlenia parkovacích plôch pod mostom.

Na mostoch v Podbanskom, Podturni a Lehote sa sústredili na výmenu izolačného systému, aplikáciu spádového betónu, rekonštrukciu vozovky a ríms, ako aj na inštaláciu nových zábradlí, zvodidiel, odvodňovačov a mostných záverov. Nezabudlo sa ani na sanáciu podhľadu nosnej konštrukcie a spodnej stavby. 
 
Most v Hlohovci prešiel kompletnou obnovou, ktorá zahŕňala odstránenie mostného zvršku, čistenie povrchu nosnej konštrukcie, aplikáciu novej hydroizolácie, betonáž ríms, montáž nových mostných záverov a pokládku asfaltových vrstiev. 
 
Rovnaký proces čakal aj 103-metrový most pri Trnave na križovatke R1 a D1. Počas ôsmich mesiacov, pri nepretržitej premávke, bol most rozobratý až na nosnú konštrukciu, na ktorú bol následne aplikovaný nový spádový betón, izolácia, odvodňovače, vozovka, rímsy, zvodidlá a opravené mostné závery a zábradlia.
Najvýznamnejšie investície smerovali do mostov Váhovce a Pustý hrad. Na 719-metrovom moste Pustý hrad sa počas šiestich mesiacov vymenili zvodidlá, zábradlia, protidotyková ochrana nad železničnou traťou, rímsy, odvodňovače, vozovkové vrstvy a izolácia mosta. 
 
Rekonštrukcia mosta Váhovce na R1, ktorý meria 642 metrov, prebiehala prevažne vo vnútri mosta, mimo dohľadu motoristov. Počas prác bola vymenená izolácia, aplikovalo sa viac ako 2 000 ton spádového betónu, zrekonštruovala sa vozovka, osadili sa nové rímsy, zábradlie, zvodidlá a odvodňovače. Most získal aj nový gumokovový mostný záver.

Kontrola stavu mostov sa vykonáva pravidelne. „Bežné prehliadky mostov sa realizujú minimálne raz ročne. Počas nich sa vizuálne kontroluje, či na moste nie sú viditeľné trhliny, priehlbiny alebo iné voľným okom rozpoznateľné poškodenia,“ uvádza Rastislav Droppa. Hlavné prehliadky sú dôkladnejšie a zahŕňajú aj kontrolu ťažko prístupných miest. Na základe zistení z týchto prehliadok sa plánuje a vykonáva údržba či oprava mostov, aby boli naďalej schopné spoľahlivo plniť svoju funkciu.

Zdroj a foto: NDS