Niektoré bezpečnostné systémy možno zbytočne len otravujú, iné reálne zachraňujú životy.
EuroFOT (European Field Operational Test) je rozsiahli výskum, ktorého súčasťou sú automobilky skupín VW, Ford, MAN, Volvo a Fiat. V rámci tohto výskumu jazdilo po európskych cestách okrem iného aj 1300 osobných áut. Cieľ bol jasný. Testovať nové bezpečnostné technológie. Volvo v tejto skúške obstálo dobre. Presne preto neodolali a posunuli nám túto informáciu.
Ako to teda bolo? Volvo malo v projekte 100 vozidiel V70, CX70 a 263 vodičov, ktorých pohyb bol 18 mesiacov zaznamenávaný armádou kamier a snímačov. Výsledky analýz hovoria o tom, že adaptívny tempomat spolu so systémom varovania pred čelnou zrážkou znižujú na diaľnici riziko nárazu do vpredu jazdiaceho vozidla o 42%.
Volvo chce naplniť svoj ambiciózny plán. Do roku 2020 vraj nebudú v autách Volvo žiadne zranenia alebo úmrtia. Uvidíme...
Súčasťou prieskumu bolo aj zisťovanie funkčnosti systémom strážiacich mŕtvy uhol. O výsledkoch tejto kategórie Volvo mlčí.
Vyzerá to tak, že adaptívny tempomat je obľúbeným nástrojom takmer všetkých vodičov. 80% považuje jazdu s týmto systémom za príjemnejšiu a pohodlnejšiu. Pre 94% vodičov tento systém znamená väčšie bezpečie na cestách. V priebehu testovania bol adaptívny tempomat zapnutý počas 51% všetkých najazdených kilometrov. Až 70% vodičov považuje varovanie pred zrážkou za systém, ktorý zvyšuje bezpečnosť.
Jednou z hlavných náplní projektu EuroFOT bolo sledovanie piatich technologických riešení. Konkrétne išlo o adaptívny tempomat, varovanie pred zrážkou, systém na sledovanie slepého uhla, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu a systém, ktorý stráži vodičovu pozornosť.
„Z analýz vyplýva, že naša popredná orientácia na nové bezpečnostné a podporné technológie prináša výsledky v každodennej premávke. Od spustenia projektu EuroFOT sme predstavili niekoľko nových systémov a navyše sme vycibrili už existujúce technológie. Jedným príkladom je systém rozpoznávania chodcov s automatickým brzdením, ktorý upozorní vodiča a automaticky zabrzdí vozidlo, ak sa na ceste nachádza chodec,“ hovorí Peter Mertens, viceprezident pre výskum a vývoj v spoločnosti Volvo CarCorporation.
Zdroj: tlačová správa
Bezpečnostné systémy strážia aj koncentráciu vodiča. Ak klesne, tak ho vyzvú na prestávku. Je otázne, aký to má prínos.