Dôvodov zvýšeného dopytu po jazdenkách je viac
„Posledným „normálnym“ rokom bol rok 2019, kedy ešte nikto netušil, že nás čaká celosvetová koronavírusová pandémia. Medzi rokmi 2019 a 2020 nebol cenový skok ojazdených vozidiel taký markantný a to najmä preto, že nikto nevedel, čo nás čaká. Lockdowny spomalili ekonomiku, ľudia sa báli vychádzať, nieto aby si išli kupovať niečo iné ako základné potreby. Minulý rok sa potom zákazníci pustili do nákupov, ktoré v roku 2020 s vtedy neznámou chorobou za chrbtom odkladali,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna a člen predstavenstva AURES Holdings. Do toho však vstúpili problémy výrobcov v dodávkach niektorých dielov, tlak na čistú mobilitu a energetická kríza po páde niekoľkých dodávateľov energií. „V minulom roku potom prišla ďalšia kríza, spojená dodávkami polovodičov a čipov do nových áut, automobilky neboli schopné desaťtisíce vozidiel dokončiť a dodacie lehoty zákazníkom sa mnohokrát predĺžili aj cez rok, čo začalo výrazne zvyšovať dopyt po vozidlách z druhej ruky a s tým aj tlak na ceny,“ dopĺňa Petr Vaneček.
Ceny ojazdených vozidiel vplyvom ich nedostatku a vysokého dopytu stále rastú. Slováci napriek tomu z pomedzi krajín V4 kupujú v priemere druhé najdrahšie autá.
Pandémia zamiešala nielen cenami, ale aj pohonmi, ktoré zákazníci pri obstaraní novšieho vozidla preferujú. Oproti roku 2020 ubudlo v inzercii vozidiel na CNG (-21,8 %), LPG (-7,1 %) a Etanol 85 (-37,4 %). Naopak, v ponukách sa častejšie objavujú hybridy (+ 45,7 %) a plne elektrické vozidlá (+ 46 %). Z pohľadu karosérie mierne ubudlo hatchbackov (-3,6%) a combi (-3,6%), naopak pribudlo SUV (+14,9%).
U najžiadanejších modelov automobilky Škoda došlo v ponuke k úbytku Octavií (-7,4%) a Fabií (-4,6%), naopak pribudlo populárnych Karoqov (+55%) a Kodiaqov (+36,7%). Do TOP 10 najpredávanejších elektrických vozidiel sa hneď v prvom roku predaja dostala Škoda Enyaq iV a je tak druhá za BMW i3, ktorý je na trhu od roku 2013.
https://www.aaaauto.sk/zdroj: AAA Auto