Originál: Fiat Panda
Ako viete, svojho času prišiel Fiat s novou Pandou ktorá bola reinkarnáciou tej starej. Táto novnka sa okamžite stala predajným hitom a následne aj autom roka 2004. To samozrejme nemohlo uniknuť pozornosti ani ľudom mimo Európu. A tak koncom roka 2006 uzrel svetlo sveta Great Wall Peri. Bola (a je) to dokonalá kópia Fiatu Panda. Fiat nelenil a ešte v decembri popohnal Great Wall pred súd a docielil zákaz predaja tohto plagiátu v celej EÚ. Mimo tohto teritória sa ale boj ešte zďaleka neskončil. A ako sa zdá, ani tak rýchlo neskončí.
Kópia: Great Wall Peri
Jednak sa Peri predáva v mnohých krajinách mimo EÚ (plán je údajne až 80 krajín) a jednak sa Great Wall odhodlal k protiútoku: zažaloval Fiat za špionáž! Nie je známe, aké dôkazy majú, ani to, čo presne mal Fiat získať touto činnosťou. Isté je len jedno: Great Wall chce od Fiatu verejné ospravedlnenie a 100 000 yuanov (cca 10 000 EUR) ako odškodné. Podľa hovorcu čínskej automobilky im vývoj Peri “zabral 3 roky a stál 300 million yuanov". Hm, radi by sme mu verili...
Interiér Periho je taktiež krásnou ukážkou "invencie". Kto si chce zahrať hru "nájdi 5 rozdielov?"
Ako som napísal už na začiatku, týmto protikrokom spoza Veľkého múru som veľmi znepokojený. Firma, ktorá kopíruje iné značky a cudzie know how ako na bežiacom páse, má toľko drzosti, že zažaluje samotného autora predlohy. Len pre informáciu, v portfóliu Great Wall nájdeme aj iné autá: Great Wall Coolbear (Scion xB), Florid (Scion xA) či "novinka" i7, čiže prekreslená Toyota Yaris. Keď už nič iné, aspoň budem citovať šéfa Fiatu, Luca di Montezemola, ktorý počas stretnutia priemyselnej únie v Turíne povedal: "Ukazujú, že majú aspoň vkus. A sme na to hrdí, pretože Panda je auto na svetovej úrovni".