Mercedes v súčasnosti ponúka vo svetlách Multibeam LED maticu s 84 samostatne ovládanými LED diódami. Nový LED chip má však až 1024 samostatne ovládaných svetelných bodov. Presnosť adaptívnych svetiel sa tým posunie na úplne novú úroveň.
Takto vyzerá LED chip s 1024 samostatne ovládanými svetelnými bodmi
Zmenila sa však nielen funkčnosť svetiel, ale aj svetelný zdroj. Automobilky prešli od halogénových žiaroviek, cez xenónové výbojky až po LED svetlá a laserové svetlá. Nuž a práve LED technológia je to, čo posunulo adaptívne svetlá a ich funkčnosť a presnosť výrazne dopredu. Medzi automobilkami je v tomto smere lídrom jednoznačne Mercedes-Benz. Ich svetlá Multibeam LED už niekoľkokrát šokovali verejnosť aj konkurenciu. Najskôr totiž obsahovali 24 LED diód a ich zapínaním a vypínaním dokázali meniť svetelný kužeľ a najmä vyrezávať priestor, v ktorom je iné auto, aby neoslňovali jeho vodiča. To, ako pozoruhodne dobre to funguje, sme si vyskúšali už v Mercedese CLS. Konkurencia však nespí a prišla s podobným počtom diód, no ani Mercedes nezaspal na vavrínoch a v novom Mercedese triedy E už prišiel so svetlami Multibeam LED s 84 diódami. To opäť zvýšilo presnosť, s akou dokážu svetlá vyrezať priestor, v ktorom je iný vodič, alebo sa prispôsobiť rôznym profilom zákrut a prostrediam ako mesto, cesta mimo mesto, či diaľnica. Ani to však nie je koniec.
Na vývoji LED chipu s 1024 pixelmi sa podieľali firmy Osram, Hella, Daimler, Infineon a Frauhofer
LED chip s 1024 samostatne ovládanými svetelnými bodmi
Už pred dvoma rokmi sme avizovali, že Daimler spolupracuje na projekte µAFS (AFS-adaptive front lighting system), ktorého cieľom je vyvinúť LED chip s 1024 samostatne ovládanými svetelnými bodmi, alebo ak chcete pixelmi. Automobilka na projekte spolupracuje s firmami ako Hella, Osram, Fraunhofer a Infineon pod záštitou Nemeckého spolkového ministerstva pre vzdelávanie a výskum. Ich spoločná práca priniesla ovocie a vývojári nedávno predstavili funkčný prototyp svetla s LED chipom s 1024 svetelnými bodmi. Vedúcim činiteľom výskumného združenia bola spoločnosť Osram, ktorá má aj hlavnú zásluhu na výsledku a v podstate LED chip vyvinula. Firma Infineon vyvinula inteligentný obvod budičov v novom čipe. Spoločnosť Hella špecifikovala hlavné požiadavky a vyvinula celý systém svetelných modulov, koncepciu odvádzania tepla a vyrobila prototyp. Automobilka Daimler špecifikovala funkčné požiadavky a na svojich vozidlách urobila overovacie skúšky v premávke. Inštitút Frauhofer priniesol do projektu skúsenosti v oblasti prepojenia LED a integrovaných obvodov, materiálov a izolovania defektov. Je zrejmé, že výsledky ich práce uvidíme už čoskoro na reálnom produkčnom aute a je viac ako isté, že bude mať na kapote znak Mercedes. Čo robia adaptívne svetlá sme si už pred časom detailne opísali. Ako veľmi nový LED chip zvýši ich presnosť najlepšie ukážu nasledujúce obrázky a za krátky čas aj skúšobné jazdy v produkčnom aute.
Zdroj: Daimler