Tu a tam sa na trhu objavia autá, ktoré zaujmú. Či už super nízkymi prevádzkovými nákladmi, alebo ohromným dojazdom. Popri sérii Octavie na LPG, ktorú Škoda Auto oficiálne ponúkala v predošlej generácii vo verzii Octavia II 1.6i v dohľadnej dobe ponúkne tretiu generáciu Octavia III G-Tec. Tá na jedno natankovanie dokáže prejsť až 1330 km. To v klasickej premávke, bez snahy o svetový rekord, alebo iný dobre mienený a naplánovaný zápis do knihy rekordov. Teda, aby som nezavádzal, Octavia III G-Tec si pre tento djazd vyžaduje tankovania dve. Má totiž tri nádrže. Jednu klasickú na benzín, umiestnenú na tradičnom mieste v oblasti nad zadnou nápravou. Dve ďalšie sú v podlahe kufra a skladujú stlačený zemný plyn, teda CNG - Compressed Natural Gas. Sú uložené v špeciálnom prídavnom ráme a za obeť im padlo rezervné koleso, ktoré nie je možné ani doobjednať. Klasických škodovkárov iste zaujme aj informácia o tom, o koľko menší kufor tento furmanský sen má. Dno kufra je vyššie len málo, objem kufra litbacku je stále veľmi slušných 460 l. Robia to aj v kombíku, tam je objem 480 litrov.
Škoda dokazuje, že auto s prívlastkom CNG nemusí nevyhnutne vyzerať odpudzujúco len preto, lebo jazdí za málo peňazí...
Zvonka sa pozeráte na klasickú a ničím výnimočnú Octaviu III s 1,4 litrovým zážihovými 4-valcom TSI s max. výkonom 81 kW (110 k) a 200 Nm. Žiadna raketa, na dnešné pomery. No zdá sa, že ani úplná zdochlina. Stovku vytiahne za o chĺp skôr než 11 s, maximálka je postačujúcich 195 km/h. Zaujímavý, aj keď zďaleka nie nový či prelomový je fakt, že prepĺňaný spalovací motor s priamym vstrekovaním paliva môže spaľovať aj zemný plyn a spĺňa emisnú normu Euro 6. Oproti klasickej verzii 1.4TSI má tento motor naviac plynové vstrekovače, lištu s teplomerom a tlakomerom, upravené vačky aj ventilové sedlá a pozmenené tesnenie driekov výfukových ventilov. Nie celkom bežné sú aj zapaľovacie sviečky. Pre znalcov ponuky a produkcie VW Group je to rovnaký motor ako v Golfe TGI.
Tri nádrže majú spolu objem 147 litrov. Klasická benzínová nádrž má objem 50 litrov. Na ňu prejde Octavia III G-Tec pri priemernej spotrebe 5,4 litra na stovku slušných 920 km. Plynové nádrže odvezú spolu 15 kg plynu pri pretlaku 200 atmosfér, teda necelých 100 litrov plynu. Pri spotrebe 5,4 m3, teda 3,5 kg CNG na 100 km je dojazd na ne 410 km. Výsledkom je teda dojazd 1330 km, čo je viac než má drvivá väčšina super úsporných dízlov.
Riadiaca jednotka uprednostňuje jazdu na lacnejší plyn. Dokonca aj pri štartovaní, vo väčšine prípadov. Ak je teplota chladiacej zmesi motora nižšia ako -10°C, motor dostane na zahriatie benzín. Po dvoch minútach systém automaticky prepne na CNG. Následne auto šľape na benzín až v prípade, keď sú obe nádrže CNG prázdne.
Porovnanie počtu CNG staníc a počtu vozidiel na tento plyn na Slovensku a v niektorých krajinách.
Keďže Octavia III G-Tec je aj o poznanie ťažšia než bežné verzie, upravené je aj pruženie. Teda nie len jeho charakteristika a tuhosť, ale aj to, že tieto verzie automaticky dostávajú viac prvkovú zadnú nápravu. Množstvo paliva v nádržiach ukazuje prekvapivo len jeden ukazateľ. Ale pre každé palivo zvlášť. Pri zobrazení stavu plynu svietli zelená kontrolka, pre benzín žiadna. Ručička ukazuje základne vždy ten stav, na ktoré palivo beží motor. Palubný počítač následne ukazuje dojazd na obe paliva v kombinácii. Tankovanie je klasické. Plniace hrdlo pre plyn je pod krytkou nad pravým zadným kolesom, vedľa hrdla nádrže na benzín. Ako obľúbená bude verzia G-Tec v iných krajinách jasné nie je. Dá sa predpokladať, že na Slovensku asi moc nie. Ako dokladuje nasledovná tabuľka, u nás na CNG nie je vybudovaný a rozvinutý trh. Na CNG u nás nejazdí len čosi cez 800 vozidiel a počet čerpacích miest neprekračuje priemer bežného okresu. Napriek tomu, ak by pre vás bola práve toto vhodná voľba, u svojho predajcu môžete žiadať Octaviu III G-Tec od mája 2014. Ak by ste chceli niečo menšie, Škoda vás dokáže obslúžiť aj najmenším typom v ponuke ŠKODA Citigo CNG Green tec.
Mapa rozmiestnenia čerpacích staníc CNG ku koncu roka 2013 na Slovensku.