Len včera sme tu písali o modrých asfaltových cestách v Katare a už dnes máme informácie o ďalšom experimente súvisiacom s cestami. Správa tentoraz pochádza z francúzskej Normandie, kde 22. decembra 2016 predstavitelia francúzskeho Ministerstva životného prostredia slávnostne odhalili kilometrový úsek cesty pokrytej solárnymi panelmi. Šlo o krátky úsek cesty vedúcej k obci Tourouvre-au-Perche s 3200 obyvateľmi, pričom zámerom bolo pokryť energetické nároky domácností tejto obce.
Ministerka životného prostredia v decembri 2016 sľubovala zázraky. Namiesto nich odtieklo zo štátnej kasy niekoľko miliónov a bolo po všetkom.
Poručíme slnku
Projekt solárnej cesty stál 5 mil. eur, pričom podľa podrobných prepočtov by sa investícia nielen splatila, ale kilometer solárnych panelov mal pre štát dokonca generovať ročný zisk mierne presahujúci 10 000 eur (detaily ani finančné pozadie celej stavby samozrejme známe nie sú). Už po necelých troch rokoch však experiment solárnej cesty Francúzi predčasne zrušili. Dôvod? Finančné straty, nenávratnosť a slabá mechanická odolnosť špeciálnej cesty. V roku 2017 sa reálny zisk zo slnečnej energie scvrkol z očakávaných 10 000 eur na polovicu (150 000 kWh namiesto očakávaných 290 000 kWh), rok na to dokonca na necelú tretinu (80 000 kWh) a výsledky roka 2019 sa už nikdy nedozvieme. Už minulý rok bola totiž tretina solárnych článkov v tak dezolátnom stave, že ich museli odstrániť a nahradiť klasickým asfaltom. Zvyšných 2800 článkov už nedokázalo pokryť naplánovanú spotrebu a celý projekt sa prepadal hlboko do červených čísiel. Čistá elektrická energia tak stála francúzskych daňových poplatníkov pár miliónov eur. Ako problematická sa ukázala aj samotná poloha cesty, ktorá bola prevažnú časť dňa v tieni, čo znižovalo jej efektivitu.
Solárne panely hmotnosti áut odolali, horšie to bolo so spojmi medzi nimi. Veľké medzery časom znižovali komfort jazdy a zvyšovali jej hlučnosť.
Krupobitie dalo za projektom bodku
Solárne články pokryté špeciálnou odolnou vrstvou síce autám odolávali, no spoje medzi nimi povoľovali, medzery narastali a výrazným spôsobom rástla hlučnosť premávky. Riešenie? Zníženie max. povolenej rýchlosti na 70 km/h. A aby toho nebolo málo, prišlo krupobitie, ktoré dalo za celým projektom definitívnu bodku. Panely totiž nevydržali. Francúzsky štát prišiel s riešením - cestu rozmontovať, použiteľné zvyšky použiť na strechy domov a nateraz urobiť za celým projektom potichu bodku.
Krupobitie urobilo za akciou "Solárne cesty" poslednú bodku.
Postavíme 1000 km solárnych ciest
Zaujímavá je na celom projekte je aj skutočnosť, že spomínaný kilometer solárnej cesty slúžil ako experiment, ktorého úspech mal vyústiť do stavby približne 1000 km podobných ciest na celom území Francúzska. Prvá skúsenosť však ukázala, že súčasné technológie nie sú na záťaž v reálnej premávke pripravené. To samozrejme nevylučuje podobné využitie solárnych panelov v budúcnosti, kým sa však nezmení ich povrchová úprava, cena, prípadne technológia ich ochrany, všetko ostáva len v rovine želaní.
zdroj: Le Monde