Test Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
Priaznivci Cuore Sportivo to vedia iste lepšie než ja. Ale vám ostatným moje skromné znalosti ohľadne histórie v kocke rozpíšem. Alfa Romeo minulý rok vzkriesila legendárne meno Giulietta už tretíkrát. Pôvodný typ s týmto menom bolo krásne malé kupé, neskôr aj spider, sedan, niekoľko kúskov verzie kombi a dva špeciálne kúsky Sprint Zagato a Sprint Speciale. Všetci si ju však pamätajú ako malý športiak, či už so strechou, alebo hore bez. Prvá generácia úspešného typu, z ktorého v priebehu 11 rokov predali vyše 132 000 kúskov, bola v produkcii v rokoch 1954 až 1965. Meno Giulietta sa tak nadobro zapísalo do análov automobilovej histórie.
O 12 rokov neskôr rovnaké meno použili znova. S dodatkom (nuova) prišiel v roku 1977 do predaja nový typ na báze typu Alfetta. Športovo ladený sedan bol pre mnohých kultúrny šok. No pre jej originálne tvarovanie, čiperné jazdné vlastnosti, ľahkosť ovládania a dobrú aerodynamiku si vcelku rýchlo získala svet znova. Zlaté časy Alfy boli práve v tomto čase, keď si Giulietta nuova našla cestu k vyše 380 000 priaznivcom. Rovnako ako prvá generácia, aj v tomto prípade šlo o tzv. klasickú koncepciu s motorom vpredu a pohonom zadných kolies.
Tretie použitie skvelého mena prišlo minulý rok. Alfa Romeo predstavila hatchback nižšej strednej triedy s motorom i pohonom vpredu. Interne známa ako typ 940 je v ponuke len ako 5-dverový hatchback o ktorom sa dlho hovorilo že sa bude volať Milano. Použitie tohto mena vyzeralo veľmi reálne až po moment, keď sa vedenie Fiatu rozhodlo prelomiť dlhoročnú a skvelú triadíciu spätosti mesta Milano a Alfa Romeo. Padlo rozhodnutie presunúť dizajnérske centrum Alfa Romeo Centro Stile bližšie pod kontrolu matky, do Turína. Meno Milano bolo v momente neakceptovateľné. Keďže použitie trojčísla pre novú generáciu alfy v podobe 149 tiež neprichádzalo do úvahy, manažment celkom narýchlo našiel novému typu staré meno.
Giulietta v dizajne medzi konkurenciou vytŕča, ako azda každá pred ňou.
Giulietta je veľmi, veľmi podarená mašina. Krásne zaujímavá, bez niektorých talianských múch v prospech nemeckej prepracovanosti. Je zábavná na jazdenie a zároveň najbezpečnejšia v triede. Zdá sa to byť skvelá voľba...
Legendárne meno má novej alfe podstatne zľahčiť vstup do stále náročnejšieho sveta moderných áut. Pravdupovediac, Giulietta si nevedie vôbec zle. V ankete Auto roka 2010 skončila na skvelom II. mieste. Aj keď, viete ako to chodí. Každý si pamätá len víťazov... a teda VW Polo. Napriek tomu, že Polo vyhralo len s tesným rozdielom 10 bodov. Auto bolo od počiatku navrhované pre 5-hviezdičkové skóre v nárazových testoch EuroNCAP. Tak sa aj stalo. Giulietta po ranách od rôznych prekážok vyšla vítazne. Nie len, že komfortne získala 5-hviezdičiek, ale tie navyše s tak vysokým skóre, až bola konzorciom NCAP v r2010 vyhlásená za najbezpečnejšie malé auto na svete. Aj keď vskutočnosti, Giulietta III nie je celkom malé auto. Dĺžkou je veľmi podobná klasickému sedanu 156, aj keď jej chýba klasický kufor.
Napriek tomu je objem kufra s 350 litrami v základnom stave veľmi slušný. Na liter rovnaký ako v Golfe VI. generácie. Samotný údaj objemu nie je vždy dobré vyjadrenie jeho využiteľnosti. Nepochopiteľne sa mi ani po asi polhodine pátrania nepodarilo zistiť jeho max. objem po sklopení zadných sedadiel. Divné. Mám však pre vás čosi iné. Giulietta smeruje k dynamickým, aktívnym mladším klientom. Tých bude iste zaujímať, že zadná lavica má otvor na lyže, či iné dlhé predmety a tiež to, že do po sklopení sedadiel sa tam vopchá plnohodnotný horský bicykel bez toho, aby bolo nutné zaklopiť predné sedadlo.
Pilotov však viac než objem kufra iste bude zaujímať ako Giulietta funguje. Veľmi dobre, až perfektne. V každom režime jazdy, samozrejme, najmä v tom športom. Našťastie nie je megaťažká. S váhou čosi cez 1350 kg a výkonným motorom je to veľmi živé auto. Každá verzia je vybavená elektronicky ovládaným samozáverným diferenciálom Q2, ktorý začína pracovať v režime D - dynamic. A vtedy je auto nie len ostrejšie na volante, plyne a podvozku, ale aj podstatne lepšie vedie stopu. Aj pri rýchlej jazde sa dá na väčších diskoch s priemerom 17" - súčasť balíka sport, sa dá presným riadením autom v prvej polovici zákrut krásne mieriť a triafať ich nútorné vrcholy. V druhej polovici práve vďaka Q2 nie je plné pridávanie žiaden problém.
Interiér je zaujímavý, originálny aj keď nie všade celkom "prémiový".
Poviem vám to na rovinu. Kým si nesadnete za volant nabrúsených verzií predokoliek ako Focus RS, Mégane R.S., Golf R, Astry OPC či Audi S3, Alfa Romeo Giulietta si vás jazdnými schopnosťami bezpečne získa. A to aj s ropákom pod kapotou.Snáď jediná bežná (nie ostrá) predokolka, ktorá sa jazdnými schopnosťami môže pozerať Alfe priamo do očí je Mini Cooper. Ale to je úplne iná trieda, ten skôr žmurká po kolegyňkách ako A1 a MiTo. Schválne tu nespomínam BMW radu 1, či Imprezu. Nebolo by celkom fér porovnávať jablká z hruškami.
Osobne v tom, že tu pod kapotou klepe nafťák nevidím žiaden konflikt. Pri tisícoch kilometroch, ktoré každý mesiac natočím mi akosi stále viac vyhovuje kompromis v podobe výkonného, no úsporného vozenia. Iste, srdce by radšej siahlo po verzii Quadrifoglio Verde so zážihovým 1,75 litrovým turbomotorom s výkonom 232 k. Ten ako jediný nie je vybavený šetriacim systémom Start/Stop. A to je asi aj dobre.
Ale rozum kontruje! Polovičná spotreba a porovnateľná dynamika by mali vyhrať... :) Ak si môžete dovoliť byť trošku nerozumní, určite siahnite po 170 k motore 1,4 MultiAir. Je tak dobrý, technologicky prepracovaný, výkonný a úsporný, že v minuloročnej ankete International Engine of the Year 2010 skóroval ako novinka roka. Predpokladám, že tento rok si vezme víťazstvo. Ak nie absolútne, určite minimálne vo svojej kategórii. Osobne vám teda Giuliettu odporúčam s troma motormi (1,4 MultiAir, 1,75 TBi a 2,0 JTDm) pretože nedať tejto fešande športovosť a silu by bolo hriechom!
PLUSY: + dizajn, štýl, + neopozeranosť, + motor (sila, ťah), + spotreba, + bohatá výbava elektroniky podvozka, + jazdné vlastnosti, + cena, + skvelá trakcia, + držanie stopy aj za mokra, + účinok bŕzd. |
MÍNUSY:
|
Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm 170
tech data
Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm |
rok výroby 2010 |
Motor: | turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek turbíny prepĺňaný vznetový radový štvorvalec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, objem 1 956 cm3, vŕtanie x zdvih - 83 x 90,4 mm, kompresný pomer - 16,5:1, priame vstrekovanie Multijet II, vstrekovací pretlak 160 MPa, max. výkon 125 kW (170 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 350 Nm / 1 750 ot, litrový výkon 62,5 kW / l ( 85 k/l). |
Pohon: | suchá trecia spojka, mechanická 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z 305/264 mm, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, TC - protiprekĺz, VDC-stabilizačný systém, DST - dynamic steering torque, Q2 - elektronický samozáverný diferenciál a DNA-zmena charakteru auta na plyne, riadení, tuhosti pruženia, motora a v prípade automatu aj prevodovky. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17", rozmery pneumatík - 225/45 R17. |
Rozmery a hmotnosti: | d x š x v - 4351 x 1798 x 1465 mm, objem kufra - 350 l, pohotovostná hmotnosť - 1 355 kg, výkonová hmotnosť - 10,84 kg / kW, kombinovaná spotreba - 4,7 l/100 km, |
Dynamické parametre: | max. rýchlosť - 218 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8 s |
Cena: | Základný model 1,4T (120 k) Progression od 17 150 € (516 660 Sk), Test. verzia 2,0 JTDm (170 k) Distinctive od 25 190 € (758 873 Sk) Oficiálny cenník Alfa Romeo Giulietta |
Jazdí a vyzerá skvelo. Dosť nemilo som bol prekvapený z miesta na zadných sedadlách. Pri výške nad 180 cm máte problém... Ale, ok. Toto nie je microbus, asi to netreba moc riešiť.