Test Alfa Romeo MiTo QV
Aj keď je MiTo medzi nami už 3. rok, vždy keď si nejaké všimnem, otočím sa, ak sa to len trošku dá. Bez ohľadu na verziu, výbavu či farbu. MiTo patrí k autám, pre ktoré podobne ako pre pekné baby nezriedka riskujem ťukanec :)
MiTo je krásne
Niektorými partiami sa mi síce nepáči (až nevkusne vysokým a mohutným predkom, ktorý si vynucuje pasívna ochrana chodcov) celkovo je to jedno z najoriginálnejších áut kategórie. Vplyv božskej Alfa Romeo 8C Competizione na dizajn je zrejmý. Ak sa navyše bavíme o najostrejšej verzii so štvorlístkom QV, nie je o čom. Podobne ako na peknú mladú kočku je na ňu radosť pozerať. Bez ohľadu na to, či sa hýbe, alebo stojí.
Prvé auto s DNA
Možno viete, možno nie, MiTo rovnako ako konkurenti Mini a Audi A1 existuje len v 3-dverovej verzii. Alfa všetky verzie, bez ohľadu na motor, profiluje ako športové vozítko. Stojí na spoločnej platforme ako vydarený Fiat GrandePunto a Opel Corsa D. Bol to prvý z novej generácie áut značky s 3-cestným DNA systémom (Dynamic, Normal a Allwather). Žiaľ, podobne ako je to v aktuánych Fiatoch s gombíkom Sport, systém DNA robí z Alfy správne auto len v režime D. V ostatných dvoch je inými mapami v riadiacej jednotke omráčené tak necitlivo až je doslova otravné v nich jazdiť. Navyše, systém DNA je sklerotik. Vaše želanie jazdiť s Cuore Sportivo po každom vypnutí motora zabudne. Často som na potrebu prepnúť do režimu Dynamic prišiel až pri prvej snahe prejsť nejaký úsek ostrejšie. Je to otravné. Nemecké autá vybavené zmenou charakteru si vodičove želanie prenesú aj do ďalšieho dňa.
Podobne ako na peknú mladú kočku je radosť na ňu pozerať. Bez ohľadu či sa hýbe, alebo stojí.
Bielu v kombináci s čiernou má Alfa Romeo MiTo QV zvlášť rada
"Vďaka" tomu procedúru každého nastúpenia do zamknutého auta treba okrem štartovania (tu ešte kľúčom), zapnutia pásov a svetiel doplniť o aktiváciu režimu D a deaktiváciu systému Start/Stop. Dokonca by som si vedel predstaviť ešte ďalší krok - deaktiváciu stabilizácie VDC. Aj keď to by som neodporúčal každému a nie vždy, samozrejme. Tento krok je však, žiaľ, celkom pase.
Interiér extra kvalitou ani materiálmi neohúri, no neurazí. Viac mi vadí veľmi vysoko umiestnená prístrojovka ale páči sa mi jej dvojfarebnosť
Stabilizácia nemá OFF a zábavná je jedine v režime D
Na moje zhrozenie, Alfa verí, že režim D bude všetkým vodičom stačiť. Na vypínanie stabilizácie, ba ani trakčnej kontroly nie je dôvod. Hlboký omyl! Šikovní vodiči sa hlavne na uzavretých tratiach dokážu k zásahom stabilizácie dostať celkom ľahko. A potom už len trpia. A trpí aj auto. Naopak, pneumatiky sa z toho iste tešia. Nederú sa tak silno. Ale brzdy v častom krízovom nasadení pri neustálej snahe zrovnávať MiTo podľa smerovania volantu z toho na betón radosť nemajú. Hlavne keď MiTo dostane viacero kôl na okruhu, alebo sa jaší na mokrom či zasneženom povrchu.
Pod kapotou je 1,4 litrový MultiAir, motor zo série ocenených Motor Roka 2011
Aktívna bezpečnosť je bojazlivá - robí z vás blbca
Šialene citlivo má MiTo nastavené upozornenie na krízovú situáciu a zásah ABS. Prakticky každé prudšie brzdenie aktivuje ABS mód. A ten hneď rozbliká výstražníky. Tento problém má každé MiTo. Bez ohľadu na motorickú verziu je táto citlivosť rovnaká. Veľmi mi to vadí, lebo v očiach ostatných vodičov to z vás pri rýchlej jazde robí bojka a blbca zároveň. Predstavte si, každé dobrzenie pred zákrutou a križovatkou sprevádza blikanie výstražníkov. Fakt super... :(
Brzdy od dodávateľa Brembo sú možno až ostrejšie než by bolo vhodné
Jazdné zdatnosti patria na špičku triedy
Okrem tvaru je MiTo všeobecne zdatné v jazdných vlastnostiach. Verzia QV obzvlášť. Pre vysoko a moc vpredu umiestnený motor je trošku viac ťažké na predok (čítaj nedotáčavejšie), ale žiadna katastrofa to nie je. Viac než časté zmeny smeru jazdy MiTo doslova ľúbi tiahle zákruty. Dokáže ich jazdiť vyššou rýchlosťou než by ste boli ochotní uveriť. A celkom iste by vďaka športovo ledenému pruženiu dokázalo zajazdiť aj viac, ale k stavu pískania gúm sa dostanete len na okamih. Potom vám po prstoch klepne vždy prítomné VDC (Vehicle Dynamic Control).
Podvozok dokonca dokáže viac, než na čo je možné pripraviť sedenie. Nerozumejte mi zle, športové sedačky vpredu sú super. Len v hornej časti sú mi voľnejšie, než by som si pre ostrú jazdu želal. Chápem, že musia poskytnúť kompromis pre štíhlych a obéznejších vodičov, pri tomto aute by som však ocenil možnosť nastaviť si tesnosť zovretia trupu.
Motor je ako po čiptuningu
Pozrite si ten neuveriteľne vyvážený odmeraný priebeh. Niet divu, že nová generácia motorov MultiAir sú motory roka 2011. Zážihové spaľovacie motory ešte nikdy neboli technologicky a efektívnosťou zdatnejšie. Výrobca uvádza maximálny výkon radového prepĺňaného štvorvalca 125 kW (170 k) pri 5 500 ot. Krútiaci moment má maximum slušných 230 Nm, v krátkodobom pretlakovaní turbom 250 Nm pri 2 500 ot. To sú nepochybne krásne čísla. No porovnajte si ich z nameranými hodnotami a líniami výkonu a krúciaceho momentu. Max. odmeraný korigovaný výkon je až neskutočných 138 kW (188 k) pri 5 850 ot. Takmer lineárny priebeh krútiaceho momentu má "dva vrcholy". Prvý má hodnotu 260 Nm pri 2 300 ot, a motor prakticky bez zmeny dávkuje rovnakú silu až po 4 800 ot. Namerané Maximum 269 Nm pri 4 200 ot je nepatrný, nepocitíteľný výkyv. Celkovo však ohromná sila drobného motora.
Športové sedadlá sú nadpriemerne dobré, no k špičke nepatria
Jazda s Mito QV je zážitok
MiTo je skvelé a krásne autíčko. Najostrejšia verzia QV je patrične ostrá a jedovatá. V žiadnom prípade to nie je babské, ani pózerské auto. Mám k nej výčitky, áno. Podobne ako k viacerým autám súčasnej talianskej a francúzskej produkcie. Zdá sa, že veci na ktoré pri týchto autách narážam sú pre južanov otázkou súčasnej filozofie. Viem však, že keby sa niektorých vecí zbavili, alebo ich robili trošku inak, nemeckej konkurencii by život skomplikovali podstatne viac.
Nie len že sa mi MiTo prakticky absolútne páči, ale je skutočná radosť na ňom jazdiť. Ale jazdiť, nie presúvať sa. Odmerané parametre motora nie sú len tabuľkové čísla. Motor má v kombinácii s novou 6-stupňovou mechanickou prevodovkou ohromný ťah, prakticky bez ohľadu na to aký prevod je zaradený a bez ohľadu či idete 50, alebo 150 km/h. MiTo QV vie ozaj slušne pritlačiť do sedačky, zabrať aj v zákrute a šivhať až po 200 km/h. Potom ťah hlavne pre veľký odpor vzduchu ustáva, ale to je v poriadku. S tak krátkym a malým autom bez dodatočných úprav podvozka naozaj nechcete na našich cestách jazdiť viac. Drobci sa pre krátky rázvor stávajú principiálne nestabilné a hlavne to nie sú diaľničné expresy. Priemerná spotreba pocas testu síce nebola nikde blízko toho, čo uvádza výrobca, ale je akceptovateľná. Alfa tvrdí, že tento supermotor dokáže jazdiť za rových 6 l na sto. To jedine v laboratórnych podmienkach. V reálnom svete je nemožné udržať sa pod 7,5 l. Na našej skúšobnej trase sme namerali 7,3...
Osobne ma veľmi mrzí, že medzi nás nakoniec pre krízu neprišla pôvodne zamýšľaná verzia MiTo GTA (Gran Turismo Alleggerita). Tou nás Alfa na ohromné prekvapenie a úžas prototypom na jar 2009 v Ženeve riadne namotala. Predstavte si tohto drobca so skvelým 1750 TBi motorom s výkonom urobeným až na 177 kW (240 k) maximálkou až šialených 250 km/h a zrýchlením na stovku na predokolku až neskutočných cca 5 sekúnd možno považovať za minisupercar. Baby by zas iste potešilo, keby sa naplnili slová predošlého šéfa značky Luca de Meo, ktorý chcel od roku 2010 ponúkať aj MiTo Cabrio. Žiaľ, priority Alfy sú už vyše dvoch rokov úplne inde a preto pestrosť typu MiTo, minimálne I. generácie, napriek svojim kvalitám a potenciálu ostane citeľne dotknuté celosvetovou finančkou krízou.
Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde
PLUSY: + krásny, originálny dizajn, |
MÍNUSY: - nevypínateľná precitlivelá stabilizácia VDC, |
Alfa Romeo MiTo QV | rok výroby 2011 |
Motor: |
prepĺňaný radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1368 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 72,0 x 84,0 mm, kompresný pomer 9,8:1, max. výkon 125 kW (170 k) / 5500 ot, max. krútiaci moment 230 Nm/ 2500 ot, litrový výkon 89,3 kW (121,43 k) / l. Emisná norma EURO V |
Pohon: | manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies |
Podvozok: | zavesenie kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu vlečená s torznou tyčou, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, ESC, elektrický posilňovač riadenia. |
Kolesá: | ľahkozliatinové 17" disky, pneu 205/345 R17 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4 063 x 1 720 x 1 446 mm, rázvor 2511 mm, objem kufra - 270 l , nádrž 45 l, pohotovostná hmotnosť - 1145 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 6,0 l/100 km, výkonová hmotnosť 9,16 kg/kW |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 219 km/h, |
Cena: |
21 990€ |
Jedno z najlepších "mini" na trhu, avšak musíte akceptovať jeho cenu 22 000 euro. A tá v mnohých prípadoch rozhodne, i keď je nižšie ako u rivala menom MINI...