Test: BMW E90 325i Performance
M-paket bezpečne pozná každý majiteľ BMW. Čo to je vedia i mnohí motoristi verní iným značkám. Už 2 desaťročia je M-paket veľmi efektný spôsob ako hlavne opticky zmeniť BMW na športovejšiu a zvodnejšiu mašinu. Po tejto, nie lacnej úprave siahali mnohí majitelia nových i zánovných bavorákov. Nezriedka je kompletný M-paket i na najslabších modeloch 318 a 320, či 520, bez ohľadu použitia paliva. Letmý pohľad na bavorák v M-pakete dá zabrať i odborníkovi, aby rozoznal, či sa naozaj jedná o skutočný MPower. Oddeleniu BMW Motorsport sa podarenými kitmi, agresívnymi, no neprehnanými prvkami podarilo urobiť z M balíka až neuveriteľne veľký kšeft. Dostalo sa to tak ďaleko, že M-paket je k dispozícii i na typy, ktoré v MPower nikdy nerobili, ako rad 1 a rad 7.
Azda všetko pre má i svoje proti. Účtovníčky sa v Mníchove potili pri množstve práce, ktorú im stále širšia skupina priaznivcov produktov BMW Motorsport na celom svete robila. Akcionári, samozrejme, tiež krochkali v blaženosti. Na pozadí však začínal vznikať drobný problém. Ten prerastal do väčších rozmerov úmerne kúpe každého ďalšieho M-paketu. Keď sa každé tretie BMW v meste podobá na eMko, oko chodcov a očumovačov to síce poteší, ale originalita a výnimočnosť sú preč. Ortodoxným, naozaj športovo a dynamicky založeným majiteľom BMW to postupne začalo vadiť. Na originalite si zakladá nejeden vodič BMW. Bolo na čase prísť s čímsi ešte športovejším, exkluzívnejším a drahším. Práve cena totiž zaručene oddelí skalných priaznivcov BMW Motorsport od zbytku sveta. Nový program sa vola Performance. Jeho úlohou tiež je v oblasti vzhľadu bojovať so zavedenou nemeckou upravárenskou komunitou ako Hamann, AC Schnitzer, Hartge a podobne...
Keď jazdím na aute ako je toto, vždy uvažujem nad tým, načo ešte vyrábajú tie ostatné...
BMW Performance uviedli do predaja v roku 2008. BMW Motorsport sa novým programom zameralo na agilné, športovo ladené menšie autá. Tiež jasne definujú klientelu mladých mužov vo veku do 35-40r. Kompletné kity sú určené len pre typy BMW radu 1 E87 (prevažne verzie coupé a 3dv) a BMW radu 3 E90 (prevažne verzie sedan a coupé). Zopár drobností Performance je k dispozícii i na predošlú generáciu BMW radu 3 E46. V tejto súvislosti ma prekvapuje, že Performance neobsahuje prvky pre mimoriadne športové Z4. Stále sa jedná prevažne o optické úpravy. Vďaka tomuto balíku môže každé BMW vyzerať presne, dokonca lepšie než by ste si ho ladili sami. Navyše, na všetky komponenty máte od BMW záruku a pre dotieravých policajtov a STK i schválenia a homologáciu.
Program Performance si zakladá na rozsiahlejšom použití karbónu a tiež na základných prvkoch mechanického tuningu. Obsahuje napríklad športový karbónový airbox pre 6 valcové modely, športové pruženie, skrátené radenie mechanickej prevodovky, power kit pre turbomotory a efektné hliníkové, či karbónové rozpery. Okrem toho pre zvýšenie pôžitku vodiča i perfektné sedačky a multifunkčný volant.
Navštívte samostatnú sekciu venovanú BMW Performance
Krásavec na obrázkoch je model 325i s kompletným Performance paketom. Dovozca BMW do SR ho pripravil pre demonštráciu možností katalógu. Úlohou tohto testu teda nebolo posudzovať ani tak auto samotné, ale celkový výsledok. Musím povedať, že krajšie BMW radu 3 si asi neviem predstaviť. V oblasti vzhľadu má odomňa tento kúsok 11 bodov z 10. Sám mám auto v bielo-čiernej kombinácii s tmavými pretekársky ladenými diskami. Presne do detailu ako to mám rád. BMW nie je moja najobľúbenejšia značka (patrí medzi moje TOP). Keď som si robil poznámky o tomto kúsku, celkom prirodzene sa mi na jazyk tlačili slová - Keď tu sedím a jazdím to, divím sa, načo ešte vyrábajú ďalšie autá? Neberte to vyjadrenie hanlivo voči ostatným autám. Viaceré sú v niektorých parametroch lepšie. V prípade nových BMW ma však vždy vezme za srdce tá vycibrená celková vyváženosť, pocit pri použití volantu, radiacej páky, pedálov, prepínačov a podobne. Páni v Mníchove sa proste veľmi presne triafajú do čierneho v mojom terči. A súdiac podľa úspechov a obľúbenosti BMW vo svete, zdá sa, že športovo orientovaných vodičov s terčom na rovnakom mieste je veľmi, veľmi veľa. Ja nerozumiem, ako je možné, že týmto autám neprepadnú všetci tak ako ja... :)
Od roku 2007 ponúka BMW v modeloch 25i v BMW radu 1 a radu 3 radový trojlitrový šesťvalec. Kým tento motor vo verziách 30i zbožňujem pre jeho zvuk, technológie, schopnosti, priebeh sily a spotrebu. Vo verzii 25i mi lezie na nervy. Jasné, uvedomujem si, že je je to ten istý majsterský kúsok, ale... Pre zníženie výrobných nákladov je jednoduchšie dať rovnakému motoru utlmenú riadiacu elektroniku. Postup, ktorý manažéri efektivity produkcie a znižovania nákladov objavili už dávno. Toto umelé otupenie skvelého trojlitra berie dôvody chváliť ho do nebies. Auto má s týmto motorom stále nadostač sily, zvuk je doslova návykový, ale už to proste nie je ono. Až mám chuť tvrdiť, že netlmená dvaapolka by tu bola lepšia. Ale asi je to celé len môj dojem, no nemôžem si pomôcť. Samozrejme, BMW Performance s kitom pruženia a na 19" diskoch je už príliš tuhé, až nekomfortné. Ale ja to presne takto ľúbim. Vražedná je však kombinácia 19" diskov s ultranízkoprofilovými plášťami s rozmermi 225/35 R19 a 255/30 R19 a našich ciest.
Denno-denne som počas pár dní testovania trpel spolu s týmto krásavcom pri tých šupách, ktoré dostávali kolesá od toho, čomu u nás ešte stále hovoríme cesty. Ani pri sebaväčšej snahe nie je možné sa celý deň vyhýbať jamám, výmolom, veľkým prasklinám, či nadutiam asfaltu. Aj keď je kombinácia BMW radu 3 a diskov s rozmeri supercars pre oko neodolateľná, ja osobne by som volil 18".
Balík Performance v plnej paľbe tak ako ho vidíte na tomto aute stojí šialených 16 000 €. Mňa okrem ceny zaráža i fakt, že s novou orientáciou na ešte vyhranenejšiu skupinu zákazníkov v katalógu prakticky nie sú produkty pre zvýšenie výkonu motorov. Otvorené karbónové sanie má šance pridať motoru, odhadujem 3%. To vo výsledku môže byť 6-7 k. Výrobca však tento parameter nespomína.
Skvelé jazdné vlastnosti a až neuveriteľne precízne vyváženie potvrdilo i naše ostré testovanie na TopSpeed trati v Paddocku. Priznám sa, vzhľadom na hmotnosť a rozmery sedanu som neočakával lepší priemerný výsledný čas než 0:59 s. Výsledok presne o 1 s lepší každému vybil dych. S výsledným priemerným časom 0:58,04 s sa BMW 325i Performance dostalo v tabuľke časov na TopSpeed slalome na skvelé 11. miesto. Tu je jasný dôkaz toho, že BMW stále vie, i napriek veľkej hmotnosti robiť agilné a čiperné autá.
PLUSY: + športový vzhľad |
MÍNUSY: |
BMW E90 325i Performance |
rok výroby 2009 |
Motor: |
atmosférický radový 6-valec vpredu pozdĺžne, objem 2996 cm3, vŕtanie x zdvih - 85 x 88 mm, športový kit sania Performance Carbon, max. výkon 160 kW (218 k) / 6 100 ot, max. krútiaci moment 270 Nm / 2 400 - 4 200 ot, litrový výkon 53,3 kW (72,5 k) / l. |
Pohon: | suchá trecia spojka, 6-stupňová mechanická prevodovka, pohon zadných kolies. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, športové pruženie Performance, kotúčové brzdy Performance Brake kit, |
Kolesá: | ultraľahké kované disky, rozmery diskov 8,5 a 9 x 19", pneumatiky 225/35 R19 a 255/30 R19 |
Rozmery a hmotnosti: | d x š x v - 4530 x 1815 x 1420, objem kufra - 460 l, pohotovostná hmotnosť - 1 505 kg, kombinovaná spotreba - 7,1 l/100 km, tvorba emisií - 170 g/100 km, výkonová hmotnosť 9,4 kg/kW. |
Dynamické parametre: | max. rýchlosť - 250 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,7 s |
Cena: | Základný model od 35 600 €, Testovaná verzia - 52 000 € |
Toto auto ma zaujalo už len tým, ako vyzerá. Doslova k sebe priklincuje všetky pohľady. Nemalú zásluhu má na tom práve výber farby. A samotná jazda? Radosť z jazdy pretavená do štyroch kolies!