Test BMW M550d xDrive F10

Všetci ju budeme svorne volať dízlová M5. Aj keď model BMW M550d ňou nie je. Tým ju však v žiadnom prípade nechcem v prvých riadkoch dehonestovať, či odsúdiť. Božechráň! K môjmu hodnoteniu sa budete musieť prehrýzť niekoľkými desiatkami viet a viac než 10 minútami videa. Verím, že to pre vás nebude utrpenie. Niektorých z tento test možno dokonca aj zaujme, pobaví či poteší.

BMW M550d je jedinečné stvorenie. Je to najrýchlejší, najsilnejší a najdynamickejší dízlák na svete! Prvý sériový triturbo motor. V zrýchlení na stovku za aktuálnou M5 zaostane len o 0,3 s! Zato si však z nádrže v každom jazdnom režime vezme minimálne o 5 l menej.

Žijeme vo svete skracovania, zjednodušovania a prieniku slangu a hovorovej reči aj do konzervatívneho škrobeného prostredia. Na TopSpeed.sk sa už mohli čítať nejeden materiál o tom, že BMW M550d nie je pravá M5. A to zďaleka nie len preto, že má naftový motor. Má aj stály pohon oboch náprav xDrive. Ďalšia zásadná odlišnosť od M5. Napriek nim však v hovorovej reči bude aj pre mňa najjednoduchšie povedať dízlová M5. A od pravdy to vôbec nie je ďaleko.

BMW M Performance vnímajte ako Audi S. Líniu produktov, ktorú BMW doteraz nemalo. Audi modelmi S blázni auto nadšencov desaťročia. Na rade je Mercedes, vytvoriť niečo medzi sériovkami a AMG.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Dízlová M5? To čo je?


Že BMW pripravuje zvučnej značke BMW Motorsport novú poddivíziu M performance už viete snáď aj dva roky. Prirodzeným vývojom a vychádzaním v ústrety potrebám stále väčšieho počtu zákazníkov v Mníchove prišli na to, čo Audi vie už tri desaťročia. A teda, že medzi klasickými výkonnými modelmi 550i (či už v pôvodnej atmosférickej verzii V8 v type E60, alebo v aktuálnej biturbo V8 550i), kde Audi ponúkalo vé-osmičkové A6 a ostrou M5 (kde má Audi RS6) je priestor pre ďalší model (alternatívu k Audi S6). Výsledkom je M550d a je veľmi možné, že v Mníchove pri deriváte len radu 5 neostanú...

Cena základnej verzie BMW M550d sa medzi nakrúcaním videotestu a jeho publikovaním výraznejšie zmenila. Základná cena tohto modelu je teraz podstatne príjemnejších 83 000 €.

Efektivitu triturbomotora jedinečných parametrov zlepšili motorári zvýšením jeho prevádzkovej pracovnej teploty. Chadenie vrtuľami začína až pri teplote chladiacej zmesi nad 107oC). To je o celých 17oC viac, než majú motory bežne. Vstrekovanie piezo elektrickými vstrekovačmi systémom common-rail prebieha až pri 2200 atmosférach. BMW tvrdí, že tento motor ponúka absolútne najlepší pomer medzi výkonom a spotrebou! Sedan aj touring sú vybavené plnou náložou balíčka Efficient Dynamics a slúžia ako skvelé promo pre schopnosti a možnosti šetriť palivo a zároveň si naplno užívať ohromný výkon a silu motora.

Okrem dvoch zásadných spomínaných odlišností s aktuálnou M5 s ňou má M550d spoločného podstatne viac, než len to, že ju vytvoril rovnaký tím ľudí. Upravené uchytenie motora, náprav, prevodovky, pružiny, tlmiče,... špecifické nastavenie hydraulického riadenia Servotronic, ktoré ponúka rovnaký nárast odporu v riadení s rýchlosťou ako v pravých M modeloch. Všetky tieto prvky sú rovnaké ako má BMW M5 F10. Niet preto vôbec divu, že táto mašina jazdí prakticky rovnako dobre.

Ak vám je už divné, že motor ospevujem, pozrite si graf merania z valcovej brzdy v partnerskej firme MM racing. Napriek šialenej teplote nasávaného vzduchu až 43oC podal 3turbo prepĺňaný radový trojliter doslova hrdinský výkon. Prakticky na chĺp presný maximálny výkon podčiarkol o takmer 40 Nm väčšou silou na úrovni až 779 Nm! Toto naozaj nie je normálne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

BMW M550d je tu pre tých, ktorí nemajú hlboko do vrecka keď sa jedná o kúpu kvalitného a zaujímavého auta, no nechcú znášať ťažkosti a patálie spojené s používaním ostrého športiaku. To znamená častejšie servisné prehliadky, vysoká spotreba paliva, veľká spotreba pneumatík (najmä zadných) a obmedzenejší komfort cestovania hlavne pre dlhé trasy. Na prsty sa mi hrnie napísať, dízlová M5 prináša to najlepšie z oboch svetov do jedného balenia. A je to vlastne pravda. Škoda len, že ju nemajú len ako zadokolku...

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Na svete aktuálne neexistuje lepšie spojenie "supersedan" a "diesel". Ale brzdite prehnané očakávania, benzínovej M5 sa nevyrovná, aj keď má k tomu blízko...

Cenník modelov BMW 5 platný na Slovensku.

BMW M550d

PLUSY:

+ najsilnejší a najrýchlejší dízel sveta!
+ prvý triturbo motor,
+ červené pole až pri 5 400 ot,
+ permanentný ťah, žiadna turbodiera,
+ exkluzivita a výnimočnosť,
+ litrový výkon 93,6 kW (127 k)
+ nevídaná všestrannosť,
+ skvelo maskuje váhu,
+ 8. st. automat je tu skvelo odladený,
+ zrýchlenie len 4,7 s (neuveriteľné!),
+ špecifické vyladenie xDrive s min. nedotáčavosťou,
+ tolerantné DSC,
+ DEC sériovo (Driving Experience Control).

     

MÍNUSY:

- len xDrive,
- dravosť mierne sklame,
- oneskorená reakcia na plyn,
- start/stop je kravina! zasekne auto otváranie kufra
- komb. spotreba testu 9,4 l/100 km
(v zásade super, no BMW tvrdí 6,3 l)
- M sport seats ine sú plne nastaviteľné (chýba nafukovanie bokov).

BMW M550d F11

rok výroby 2012

Motor:

Vznetový radový 6-valec prepĺňaný troma turbodúchadlami, uložený vpredu pozdĺž s priamym vstrekovaním paliva s variabilnou geometriou lopatiek turba, objem 2 993 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 90,0 × 84,0 mm, kompresný pomer 16.0 : 1, max. výkon 280 kW (381 k) / 4 000 - 4 400 ot, max. krútiaci moment 740 Nm / 2 000 - 3 000 ot, litrový výkon 93,6 kW (127 k) / l, emisná trieda Euro6.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon všetkých kolies xDrive.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, kotúčové brzdy s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, DBC, ESP, DSC, DTC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov vpredu 8,5J x 19",
pneu vpredu 245/40 R19, rozmery diskov vzadu 9J x 19", pneu vzadu 275/35 R19

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4910 x 1860 x 1454 mm, objem kufra - 560/1670 l, rázvor 2968 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 880 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 6,2 l/100 km (výrobca), počas testu 9,4 l/100 km, objem nárdže 70 l, výkonová hmotnosť 6,71 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 4,7 s

Cena:

Základná verzia 518d - od 43 500 €,
Základná verzia M550d - od 82 900 €