Otázky a odpovede
1. Aká je kvalita spracovania kabíny? Nevŕzgali v nej počas jazdy plasty?
S kvalitou použitých materiálov, aj ich montáže je na tom Civic veľmi dobre. Ak si dobre spomínam, počas testu ani raz nikde nič nezavŕzgalo. Aspoň nie tak, aby to upútalo moju pozornosť. Dokonca ani ráno po mrazivej noci. Práve mrazy sú dnes pre väčšinu plastových interiérov problém. Vplyvom tepelnej rozťažnosti sa totiž medzery medzi podchladenými plastmi zväčšia a palubné dosky, či obklady dverí majú niekedy tendenciu vydávať počas jazdy pazvuky. Vidím za tým nielen rozmerovú stabilitu použitých plastov, ale aj dobre vyriešenú montáž s kvalitnými dištančnými podložkami, prípadne inou technológiou. Povŕzgavanie plastov pritom nie je cudzie ani dnešným autám. Významnú úlohu tu zohráva aj pevný skelet s priečkou za zadným sedadlom, ktorý sa nekrúti a nenúti tesnenia dverí a rámov dverí k vzájomnému pohybu.
Plasty v Honde Civic nevŕzgali. Dokonca ani v mrazoch. Možno je za tým kus šťastia na dobrý kus, ja za tým vidím aj pevný skelet, ktorý neuhýba tlmičom, ale okamžite ich donúti ku kompresii.
2. Je to auto použiteľné aj pre štyroch dospelých? Ako sa sedí vzadu?
K tejto otázke sa viem vyjadriť len subjektívne samozrejme. Každý máme inú postavu, výšku, či rozdielne proporcie dĺžky trupu voči celkovej výške postavy. Za mňa osobne (182 cm, 88 kg) sa v Civicu sedelo dobre a nemal som problém s miestom na kolená a hlavu ani vpredu, ani vzadu. Treba však počítať s tým, že sa sedí bližšie k vozovke, takže do auta „zapadnete“ ako do nejakého lavóra a vystúpenie si žiada viac námahy, ako „zosunutie sa“ zo sedadla vyšších SUV. Ak takto nastupujete a vystupujete viackrát denne, začne to byť únavné. Dosť mi to pripomínalo nedávno testovaný Jaguar XE, či Peugeot 508. Dĺžka sedákov je dostatočná, tie zadné navyše nie sú sklonené pod veľkým uhlom, takže nesedíte so stlačeným bruchom a kolenami pri brade. Práve takto nepríjemné sedenie je typické pre autá postavené na platforme MQB. Relatívne príjemné bolo aj mäkké kožené čalúnenie sedadiel (osobne by som však uprednostnil látkové čalúnenie).
Vzadu je miesta dosť vo všetkých smeroch. Dokonca aj na hlavu. Poloha sedenia je prirodzená, sedáky dostatočne dlhé. Len to kožené čalúnenie by som z praktických dôvodov vymenil za textil.
3. Prečo vzadu nepoužívajú viacprvkové zavesenie viacerí výrobcovia? Zákazníci by si iste radi priplatili.
Úprimne? Nepriplatili. Dnešní zákazníci bojujú ešte aj o lekárničku zadarmo a kvôli euru sú schopní otočiť sa vo dverách a ísť k lacnejšej konkurencii. Okrem podstatne vyššej ceny má však viacprvkové zavesenie aj svoje principiálne nevýhody. Tou najväčšou je citlivosť na technický stav zadnej nápravy. Viac silentblokov znamená väčšie riziko vôlí, ktoré sa s rastúcim opotrebovaním, alebo len jednoducho v dôsledku starnutia, prirodzene zväčšujú. Kým ako nové jazdia viacprvkové nápravy krásne (ak sú dobre zladené s pružením a tlmením), s pribúdajúcimi rokmi sa na cestách správajú menej stabilne, ako jednoduché nápravy rovnako starých konkurentov. Viacprvkové zavesenie si navyše žiada viac priestoru, z histórie je tak známych niekoľko príkladov, kedy používal hatchback, či sedan viacprvkové zavesenie, zatiaľ čo kombi verzia toho istého modelu vlečené ramená spojené pružne torznou priečkou.
Viacprvkové zavesenie Hondy sa správa ukážkovo. Ako to však bude po rokoch, prípadne po výmene lacných dielcov z druhovýroby pri ďalších majiteľoch, neviem.
4. Ako je to s odhlučnením podvozka?
Na odhlučnenie podvozka sa treba pozerať z dvoch uhlov pohľadu. Je totiž rozdiel v akustickom odhlučnení podbehov a podvozka a v eliminácii prenosu vibrácií od zavesenia do skeletu karosérie. Japonské aj kórejské autá sú „odspodu“ všeobecne hlučnejšie, než európska konkurencia, v poslednom období však vidieť zlepšovanie aj v tejto oblasti. Civic sa v tomto smere naozaj zlepšil a ani na hrubších povrchoch už neotravuje tak, ako kedysi. Jeho mierne vyššiu „hlučnosť“ pripisujem skôr pevným silentblokom náprav. Honda totiž krásne drží stopu aj v rýchlych oblúkoch počas prepruženia. To sú presne momenty, kedy spoznáte mäkké uloženie náprav. To sa totiž v rytme oscilujúcich priečnych zaťažení deformuje a mení geometriu náprav. Toto Civic nerobil, naopak, jeho jazdné vlastnosti sú na špičke. Keď to teda zhrniem, Civic je odhlučnený dobre, len je trochu „tvrdší“ v silentblokoch, čo na horších povrchoch počuť.
Testované auto som dostal na zimných pneumatikách s rozmermi 215/50 R 17. Na letných pneumatikách možno ešte stíchne, niekedy to však býva presne naopak.
5. Prečo je sedan z pohľadu konštrukcie lepší, než hatchback? Veď prístupom do kufra výrazne zaostáva.
Sedan má dve zásadné výhody (aj niekoľko užívateľských nevýhod, samozrejme). Prvou je výborná aerodynamika, kedy vzduch obteká dobre tvarovanou strechou a na konci auta sa nemusí prúd vzduchu odtrhnúť od ostrej hrany vysoko nad vozovkou. Z tohto dôvodu dnes majú aj kombi verzie výrazné sklony zadných okien. Práve s veľkým aerodynamickým závlekom napríklad bojovala Škoda Yeti, veľa práce s odporom vzduchu kvôli tomu mala napr. Kia Soul (spoznali ste to aj podľa relatívne nízkej max. rýchlosti). Pri sedane Civic si dizajnéri pomohli takmer rovnakým sklonom zadného okna a vrchnej časti kapoty kufra. Druhou, rovnako podstatnou výhodou je pevnejší skelet, než pri hatchbacku, či kombi s veľkými otvormi vzadu. Čím väčšiu dieru do karosérie urobíte, tým výrazne sa znižuje torzná tuhosť karosérie, ktorá následne „uhýba“ pod náporom tlmičov s „ostrým“ nábehom v kompresii. Prejavuje sa to typickým búchaním na rozbitých povrchoch, v extrémnych prípadoch až zhoršeným držaním stopy. Takto namáhaný skelet sa navyše časom unaví a zmäkne (aj preto sa mnohé staršie autá krútia ako špongie a všetko v nich vŕzga). Preto dôrazne varujem aj pred veľkými panoramatickými strechami. Strecha pri nich prichádza o pevnostnú výstuhu medzi B-stĺpikmi a je ťažká, takže zvyšuje ťažisko. Niektoré modely dostávajú s panoramatickou strechou dokonca tuhšie tlmiče, takže jazda je menej komfortná a namáhanie oslabeného skeletu paradoxne ešte väčšie.
Civic sedan s dlhším zadným previsom a zadným oknom takmer v rovine s vekom kufra predvádza ukážkovú aerodynamiku.