Nebolo to len želanie manažérov, vedenie značky pre úspech na najtvrdšom automobilovom trhu na svete urobili naozaj dosť. Typ i40 síce vyrábajú v kórejskom meste Ulsan. No spolu so značkou je to asi všetko, čo to auto má s Kóreou spoločné. Dizajn i celkové nastavenie auta totiž pochádzajú z domova značky Opel. Nie, žeby títo konkurenti nejako spolupracovali. Hyundai len prosto svoje RaD centrum ešte koncom minulého desaťročia začal v Nemecku, teda v Russelsheime, budovať Európske vývojové a dizajnérske centrum. Iste, i40 vyzerá stále kórejsky, no pôsobí veľmi európsky. Dostal príjemné ceny, aj keď už nemožno povedať, že to je lacné auto. Osobne som stretol viacero ľudí, ktorí popri kúpe veľkého sedanu francúzskej alebo nemeckej produkcie nahlas zvažovali kúpu tohto auta. Na mnohých Európanov to zabralo. V celej EÚ ich bolo viac než 100 000. S pôvodnou verziou v predaji v rokoch 2012 - 2015 získali na európskom trhu v segmente D slušný 5% podiel.
NEUVERÍTE! Štart-Stop systém, v Hyundai i40 známy ako ISG (Idle Stop & Go), je za príplatok 450 €. Dostanete ho len s pneumatikami 205/60 R16. Viac už tento dlhodobo kritizovaný a otravný systém skomplikovať ani nemohli, chavalobohu.
Aby nestratili zotrvačnosť a dobré výsledky, po 4 rokoch od predstavenia prišla stredne veľká modernizácia. My sme, žiaľ, nedostali tú zaujímavejšiu verziu. V kombíku sa totiž nachádza aj systém elektronicky nastaviteľných tlmičov, aj keď prekvapivo len na zadnej náprave. Testovaná verzia tiež nemala novú 7DCT dvojspojkovú prevodovku, ktorá nahrádza pôvodný 6st. automat. Na to, aby sme si na typ i40 urobili názor, však viac než dobre poslúžila aj testovaná verzia. S balíkom Premium a dvoma zo štyroch príplatkov to bola prakticky plne vybavená verzia. Aj napriek "malému" vznetovému motoru 1,7 CRDi nás milo prekvapila.
Meranie priebehu výkonu motora a krútiaceho momentu v spoločnosti MM racing prinieslo potvrdenie nášho dlhodobého pocitu, že motor 1,7CRDi jazdí naozaj najdšandardne dobre a dynamicky. Aj na svoje už beztak slušné parametre udávane výrobcom. Maximálny výkon výkonnejšieho variantu motora 1,7 CRDi je podľa výrobcu 103 kW (140 k) pri 4000 ot a vrchol krútiaceho momentu 340 Nm v malom rozsahu otáčok 1750 - 2500. Ak vidno s merania, oba parametre motor znateľne prekračuje. Najväčší výkon o celých 10 kW (teda 13 koní) a krútiaci moment o 41 Nm, čo je v oboch prípadoch viac než 10%-né navýšenie. Aj vďaka tomu nás výkonnejší variant i40 1,7CRDi dynamikou veľmi milo prekvapil.
Kritériá EuroNCAP boli pred 5 rokmi o poznanie menej prísne, než ich poznáme teraz v čase modernizácie i40. To však v žiadnom prípade neznamená, že pekné dosiahnuté čísla pôvodnej verzie v r2011 v testoch sú dnes irelevantné. Práve naopak!
Ani najlepší, ani najhorší
Nie, nie je to najlepšie auto v triede, no je viac než solídnym konkurentom a vhodnou voľbou pre tých, ktorí nakupujú rozumom nie srdcom. Aj keď Kórejci by radi videli, že je to naopak. Netvrdím, že i40 si nemožno zaľúbiť, no po jednej predvádzacej jazde sa vám to asi nepodarí. Na to ho treba používať dlhšie, čo sa podarí len keď mu najprv dáte prednosť rozumom.
CENNÍK HYUNDAI i40 sedan pre rok 2016
Hyundai i40 1,7CRDi Premium
rok výroby 2015
Cenník modelov Hyundai i40 platný na Slovensku.
PLUSY: + nová tvár (už nevyzerá ako smutný klaun), |
MÍNUSY: |
Hyundai i40 FL |
rok výroby 2015 |
Motor: |
turbom prepĺňaný radový vznetový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1685 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva common-rail, medzichladič stlačeného vzduchu, vŕtanie x zdvih - 73 x 82 mm, kompresný pomer 15,7:1, max. výkon 103 kW (140 k) / 4000 ot, max. krútiaci moment 340 Nm / 1750 - 2500 ot, litrový výkon 60,5 kW (82 k) / l. Emisná norma EURO VI |
Pohon: | jednokotúčová suchá trecia spojka, manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu viacprvkové zavesenie, skrutné stabilizátory p/z, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s hydraulickým posilňovačom, systémy ABS, EBD, ESC, AEB, ATCC. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky 8x18", pneumatiky 225/45 R18 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4745 x 1 815 x 1 470 mm, rázvor 2770 mm, objem kufra - 525, nádrž 70 l, pohotovostná hmotnosť - 1 507 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 4,9 l/100 km, výkonová hmotnosť 14,6 kg/kW, reálna spotreba (kombo): 6,1 l/100 km |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 203 km/h, |
Cena: | základný model i40 1,7CRDi FAMILY - 22 990 € testovaný model PREMIUM - 31 990 € akciová cena BONUS 3000 € pre r2016 - 28 990 € |
Hyundai i40 si svoje miesto v strednej triede naozaj zaslúži. Ponúkne presvedčivé jazdné vlastnosti, slušný priestor a po modernizácii aj pekný dizajn. Rozhodne pri výbere auta nebude iba do počtu. Chýba mu však rozmanitosť v ponuke motorov, ktorú ponúka konkurencia. Trochu zamrzí aj naozaj nebadateľná zmena v režime sport. Čo naopak kvitujem je start-stop systém za príplatok. Automobilka vás jednoducho nechá rozhodnúť, či túto zbytočnosť chcete a nebude vás s ňou rozčuľovať pri každej jazde.
Facelift Hyundai i40 prospel. Vpredu už nevyzerá ako menšia i30. No, dôležitejšie je ako jazdí a z tohto pohľadu ma sedan zaujal. Podvozok je taký ideál medzi komfortom a tvrdosťou. Auto sa nerozkýve ani v zákrute pri rýchlejších prejazdoch po nekvalitnom povrchu. Interiér v najvyššej výbave pôsobí na prvý pohľad až prémiovo. Zamrzia však niektoré lacné detaily. Musím sa priznať, že od motora 1,7 CRDi som čakal mimoriadne nízku spotrebu. Hodnoty nad 6l/100 km sú bežné skôr pre dvojliter. Na druhej strane motor je relatívne pružný a pre bežné potreby absolútne dostačujúci. Pokiaľ zvažujete nákup auta strednej triedy rozhodne odporúčam zahodiť predsudky a vyskúšať aj Hyundai i40. K tomu najlepšiemu v segmente nemá ďaleko a navyše ponúka veľmi dobrý pomer cena/protihodnota.