Podvozok obyčajných verzií ponúka výborný kompromis medzi komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami. BMW E46 sa stalo etalónom ergonómie a jazdných vlastností pre niekoľko generácií aj konkurenčných značiek.
BMW s kódovým označením E46 vyrábali v rokoch 1998 – 2005. Nemci ponúkali až päť karosárskych verzií sedan, kombi, kupé, kabriolet a Compact. Najmenší Compact prišiel na trh v roku 2001 a niektoré diely zdieľal s predchádzajúcou generáciou E36. V roku 2000 prišla aj športová verzia M3. Napriek tomu, že existovala len vo verzii kupé a kabrio, dodnes je najpredávanejším a komerčne najúspešnejším modelom BMW M vôbec. Aj to jasne hovorí o kvalitách, vyváženosti a všestrannosti tejto generácie stredne veľkých BMW generácie E46.
Dizajn
Vzhľad E46 musím označiť za nadčasový. Dovolím si tvrdiť, že aj po 18 rokoch od debutu vyzerá stále dobre. Auto má mierne zaoblené rohy a celkovo pôsobí robustne.
Kým exteriér pôsobí sviežo, o kabíne to povedať už nemôžem. Tu je naozaj cítiť vek auta, aj keď kvalita vypracovania a materiály sú na špičkovej úrovni (generácia E9X na tom už tak nie je).
Na predných sedačkách je dostatok miesta aj pre vyšších ľudí, ale vzadu je to celkom bieda. Tu budú mať dosť priestoru na dlhšie cesty snáď len deti. Posed, ale aj ergonómia pracoviska vodiča je príkladná. Základné sedačky však neposkytnú dobré bočné vedenie. Radšej hľadajte športové, ktoré sú vhodnejšie aj na dlhé cesty.
Objem batožinového priestoru je 440 litrov v prípade sedanu. Kombi ponúkne 445 (1345 litrov).
Rozmery sedanu sú 4471 x 1739 x 1415 mm. Rázvor má 2725 mm.
Z dnešného pohľadu pôsobí interiér už zastaralo.
BMW radu 3 generácie E46 dostalo v testoch EuroNCAP za ochranu posádky štyri hviezdy.
Jazdné vlastnosti
Niektorí ľudia kritizujú E46, že oproti predchodcovi pribrala na váhe. Prišla tak trojka o výborné jazdné vlastností? Inžinieri vyššou hmotnosťou síce obetovali niečo z jazdného zážitku, ale za to výrazne zlepšili bezpečnosť, odhlučnenie, ale aj komfort. Podvozok obyčajných verzií ponúka výborný kompromis medzi komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami. Dokonca na desaťročia s týmto autom stanovili etalón, podľa ktorého viaceré konkurenčné značky konštruovali a ladili svoje autá v tejto triede. Verzie s M-paketom ponúkajú športovejší zážitok, ale na našich cestách s ním budete trpieť.
Zamrzia trochu dlhšie dráhy manuálnej prevodovky, pri BMW je to žiaľ štandard z tej doby. Pri vyššom nájazde navyše nie je výnimkou ani drhnutie v dráhach, ale aj nepresnosti pri radení (vychodené dráhy).
Motory posielajú výkon štandardne na zadnú nápravu. Pohon všetkých kolies nesie označenie xDrive a bol dostupný pre verzie 325xi, 330xi a 330xd. V základe posiela 62 % výkonu na zadné kolesá.
Ideálnym motorom do trojky je jeden zo šesťvalcov. Šoférovi urobia najviac radosť verzie 325i, 328i a 330i.
Motory
Pod kapotou bola po celý čas veľmi bohatá ponuka motorov. Základ tvorili štvorvalce s označením 316i a 318i. Pred faceliftom mali objem 1,9 litra a výkon 77 kW (105 koní) a 87 kW (118 koní). V roku 2001 dostala verzia 316i menší objem 1,8 litra a výkon 85 kW (116 koní). Pod kapotou 318i nájdeme dvojliter s výkonom 105 kW (143 koní). Štvorvalce sú skôr pre pokojne jazdiacich vodičov. Rovnako ako najslabší šesťvalec 320i s výkonom 110 kW (150 koní).
Ostatné radové šesťvalce ponúknu už obstojnú dynamiku. Verzia 323i mala výkon 125 kW (170 koní). Motor z 328i ponúkol 142 kW (193 koní). Po facelifte došlo k zvýšeniu výkonu jednotlivých verzií 320i s 125 kW (170 koní), 325i s 141 kW (192 koní) a 330i s 170 kW (231 koní). Vrcholom ponuky bola verzia M3 s radovým 6-valcom s objemom 3,2 litra a max. výkonom 252 kW (343 koní).
Veľkú popularitu si získali aj naftové motory. Úsporný motor dostala verzia 318d, musel jej stačiť skromný výkon 85 kW (116 koní). Verzia 320d s rotačným čerpadlom ponúkla rovných 100 kW (136 koní). V roku 2001 prišlo BMW so vstrekovaním Common Rail. Výsledkom je vyšší výkon 110 kW (150 koní), ale aj lepšia spoľahlivosť a nižšia hlučnosť. Zaujímavou voľbou je naftový trojliter 330d. Ten mal pred faceliftom výkon 135 kW (184 koní). Neskôr mal 150 kW (204 koní).
Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk
Tovar | Premium | Standard |
Predný brzdový kotúč | 76,80 € | 31,60 € |
Zadný brzdový kotúč | 69,84 € | 29,90 € |
Brzdové platničky predné | 65,76 € | 28,10 € |
Brzdové platničky zadné | 48,70 € | 22,90 € |
Tlmič predný | 135,60 € | 96,60 € |
Tlmič zadný | 86,04 € | 45,84 € |
Pružina predná | 55,80 € | 34,60 € |
Pružina zadná | 67,20 € | 25,40 € |
Silentblok pred. Ramena | 26,90 € | 13,30 € |
Pozdĺžne rameno zad. nápravy - opravná sada | 92,16 € | |
Zapaľovacia cievka | 53,80 € | 33,40 € |
Zapaľovacia sviečka | 16,60 € | 17,20 € |
Vstrekovač 320d | 445,00 € | |
Váha vzduchu 320d | 182,00 € | 67,00 € |
Športový vzduchový filter K&N | 164,40 € |
Spoľahlivosť
Typ E46 patrí k tomu najspoľahlivejšiemu, čo kedy automobilka vyrobila. Znamená to, že je auto bezproblémové? Nie! Dnes budú mať najmladšie kúsky 11 rokov a staré autá jednoducho potrebujú zvýšenú starostlivosť. Navyše trojka má niekoľko notoricky známych problémov. Pokiaľ niekto šetril na servise, na trojke sa to veľmi rýchlo prejaví.
Problémy robia napríklad elektrické okná. Väčšiu zlobu urobí nefunkčná vodná pumpa. Mechanici ju odporúčajú meniť každých 100 – 150 tisíc kilometrov. Hnevať vie aj termostat. K najodolnejším nepatrili ani automatické prevodovky, najmä z prvých rokov výroby. Neraz štrajkujú aj xenónové svetlomety.
Predfacliftové modely môžu mať problém s vytrhnutým pomocným rámom zadnej nápravy! Oprava nie je lacná, takže si na to dajte veľký pozor.
Na našich cestách trpí mimoriadne podvozok a komplikované nápravy tu dlho nevydržia. Najrýchlejšie odídu silentbloky, priečne ramená a na zadnej náprave praskajú pružiny. BMW je tiež veľmi citlivé na vyváženie kolies. Niektoré exempláre BMW E46 začínajú pomaly podliehať korózii.
Najmä benzínové šesťvalce sú mimoriadne spoľahlivé. Pohnevať tu ale vie systém VANOS (časovanie ventilov). V prípade naftových motorov je to horšie. Poruchy najčastejšie trápia motor 320d s rotačným čerpadlom (do roku 2001). Motor Common Rail je na tom lepšie. Celkom slušnú spoľahlivosť má aj motor 330d, ten trápia najmä vírivé klapky. Klasikou je zanesené EGR, prípadne nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník (aj pri benzínových motoroch).
Automatická prevodovka nepatrí k najspoľahlivejším. Tu je nutná pravidelná údržba, pokiaľ je zanedbaná, oprava môže byť drahá. Samotnou kapitolou je robotizovaná prevodovka SMG, ktorej sa radšej vyhnite.
Kúpiť/nekúpiť?
BMW radu 3 E46 je výborným vozidlom. Niektorí ho dnes dokonca považujú za youngtimer. Na trhu je však väčšina kúskov v zlom stave. Výnimkou nie sú ani stočené kilometre. Pri kúpe je dobré poznať kompletnú servisnú históriu. V prvom rade si však ku kúpe zavolajte odborníka. Slabé miesta E46 sú dnes dobre známe. Ceny sa pohybujú už od 2000 eur. Za zachovalý kus v dobrom stave dáte však aj 5000 – 6000 eur. Pokiaľ chcete kupé alebo kabrio, tak si pripravte ešte viac.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdené BMW radu 3 E46, bez ohľadu na typ karosérie, jednoznačne odporúčame!
Recenzia jazdeného BMW 3 E46 sa týka všetkých nižšie uvedených verzií (sedan, kombi, kupé, kabrio a compact).