Chcete jazdený Fiat 500?
V spolupráci s autobazárom AAA Auto pripravujeme aj testy jazdených áut. V nich nebudeme hodnotiť len konkrétny kus, ale celý typový rad. Vyberáme autá, ktoré sú cca. do 6 rokov staré a majú istú dávku exkluzivity a prestíže. Ako prvý prichádza Fiat 500, v redakcii známy ako Luigi.:)
Maličký Fiat k exkluzívnym autám rozhodne patrí. Nie cenou, ani výkonom či výbavou. Drobec však púta pohľady aj dnes, viac ako 5 rokov po uvedení na trh. A to nedokáže len tak hocijaké malé auto. Poviem pravdu. Keď som 500-vku preberal, nadšený som teda nebol. Motor s objemom 1,2 litra s výkonom 51 kW (69 k) a krútiacim momentom 102 Nm, veľa zábavy nesľuboval. Tento konkrétne má rok výroby 2008 a strednú úroveň výbavy (Plus). Tachometer ukazoval vyše 56 000 km.
Palivová nádrž má vo všetkých verziách objem len 35 litrov.
Na prvý dojem ma neoslovilo nič, okrem milého exteriéru a veľkého strešného okna. Fiat 500 ma však postupne o svojich kvalitách presvedčil. Keďže ide o trojdverové malé autíčko, musíte počítať s tým, že dvere má väčšie. Po nastúpení uvítajú sedačky, ktoré Fiat asi zobral z čakární talianskych lekárov. Sedíte jednoducho ako na stoličke. Sedačka vodiča dokonca nemá možnosť výškového nastavenia, iba akési polonastavenie sklonu sedáku. S výškou 186 cm som sa do auta vošiel v rámci možností celkom pohodlne. Ak však meriate viac ako 195 cm, toto auto pre vás nie je. Hlavu budete mať zaseknutú o strop a dozadu sa ani nezmestíte. Ale to je asi v poriadku. Fiat toto auto basketbalistom naozaj netlačí. Je to auto pre mladých (aj duchom) a dievčatá. Ak som už pri zadných sedačkách, musím povedať, že sú vhodné akurát pre deti. Prípadne na ne môžete usadiť ľudí, ktorých nemáte radi. Keď som si sadol dozadu, operadlo mi končilo v polke chrbta a hlavová opierka mi podopierala krčnú chrbticu. Aj strop bol na moju hlavu prinízko. Sedieť tu je pre dospelého naozaj za trest.
Jazdený Fiat 500 je ideálna ekonomická voľba auta do mesta. Ak mu odpustíte niektoré nedostatky odmení vás veľkou charizmou a štýlom.
Vpredu ale môžete sedieť v rámci možností celkom pohodlne. Tak ako celé auto, aj interiér vznikol v štýle retro. Palubná doska je vyrobená z pomerne tvrdého plastu. Vytvára to príjemný retro dojem. Materiál vydrží veľa. Pred vodičom je združený budík, kde nájdete na jednom mieste všetko. Tachometer, otáčkomer aj palubný počítač.
Kým som sa s ním zohral, trvalo mi to asi dva dni. Potom som si ho zamiloval. Fiat 500 má potenciál stať sa miláčikom každej rodiny. Je to auto, ktorému ľudia dávajú mená. Luigi, Slimák, Oliva alebo aj Ferrari. Má naozaj silnú charizmu. Jazdiť v ňom sa nemusia hanbiť ani chlapi. Ženy pri jeho milom malom vzhľade doslova zapínajú materinský pud. Nie nadarmo sa hovorí: „Čo je malé, to je milé.“ Dovolím si tvrdiť, že chalan za jeho volantom má u žien väčšie šance... :)
Fiat 500 je neskutočne húževnaté autíčko, ktoré je v meste viac ako doma. Zaparkujete s ním na miestach, o ktorých sa vám ani nesnívalo. Prejdete cez úzke priestory, pred ktorými sa iné autá otáčajú. Polomer otáčania je tak malý, že som mu zo začiatku ani neveril. K celkovej obratnosti prispieva posilňovač riadenia Dualogic. Režim City urobí z volantu kormidlo, ktoré môžete roztočiť. Pri jazde však príjemne stvrdne.
Interiér je z odolných materiálov, ktoré niečo vydržia.
1,2 litrový atmosférický benzínový motor a 51 kW (69 k) vyzerajú byť na dnešné pomery naozaj málo. Auto váži 940 kg. Rovnako ako karoséria, prekvapil aj motor. Fiat s ním dokázal z križovatiek vyštartovať viac ako slušne. Nie je to žiadna brzda premávky. Rovnako ma dostala aj jeho spotreba. Pri celkom svižnej jazde 60% v meste a 40% cez horský prechod som mal priemernú spotrebu 6,2 l/100 km. Pri rozumnej a šetrnej jazde som na inej testovacej trati v kombinovanom režime dosiahol 5,6 l/100 km.
Jeho domovom je mesto. Za jeho hranicami začína byť neistý. Pri rýchlosti 90 km/h a viac začína do interiéru prenikať aerodynamický hluk. Pri 130 km/h začína byť rozhovor so spolujazdcom viac o kričaní ako o rozprávaní. Diaľničné tempo navyše príliš zvyšuje spotrebu. Pri jazde strmým stúpaním sa motor doslova trápi. Podraďovanie je pre udržanie tempa nevyhnutnosť.
Jazda mimo mesta už taká príjemná nie je. Fiat 500 1.2 pri vyšších rýchlostiach nevládze.
Podvozok však nie je nič moc. V meste rozhodne stačí. Auto je nedotáčavé ako drvivá väčšina predokoliek. Pri prejazde nerovností vo vyššej rýchlosti majú zadné kolesá tendenciu odskakovať. Nie však len tak trošku, ale poriadne. Pri jazde mestom to nie je veľký problém. Mimo mesta na zvlnenej okreske to musíte mať stále na pamäti. Podvozok je inak dosť tvrdý, takže na našich nekvalitných mestských cestách vás poriadne vytrasie.
Ale skvelou vecou je cúvanie. Keď necúvate len podľa spätných zrkadiel a otočíte sa, zistíte, že zadné sklo je mimoriadne blízko. Nemeral som to, ale mám pocit, že je bližšie ako čelné sklo na niektorých SUV :). Ak ani to nestačí, niektoré Fiaty 500 majú zadné snímače, ktoré na prekážky zvukovo upozorňujú. Aj napriek malým rozmerom je Fiat 500 považovaný za bezpečné auto. Svojho času získal v testoch Euro NCAP 5 hviezdičiek. Interiér môže obsahovať až 7 airbagov.
Priemer volantu je dobrý. Chválim aj posilňovač Dualogic, ktorý však môže trpieť poruchami.
Naše odporúčania:
Aký motor?
Ak ste fanúšikom turbodieselov, môžete zohnať Fiat 500 s 1,3 litrovým motorom MultiJet. Má 55 kW (75 k) a 145 Nm, čo sľubuje o málo lepšiu jazdnú dynamiku ako benzínová jednadvojka, no dokáže osloviť lepšou spotrebou. Ak chcete kúpiť 500 s rokom výroby 2010 a viac, poobzerajte sa po 1,3 MultiJet II, ktorý má až 70 kW (95 k) a 200 Nm. S ním už bude päťstovka viac ako agilné auto. V bazároch u nás nájdete aj motory 0,9 TwinAir s prepĺňaním s výkonom 63 kW (85 k) a 145 Nm. Najsilnejší motor je atmosférická benzínová jednaštvorka s výkonom 75 kW (100 k) a 133 Nm.
Najčastejšie poruchy?
Ak narazíte na kus, ktorý má ESP, dajte si naň pozor. Práve tento bezpečnostný prvok má časté nedostatky. Tiež pri kúpe dobre skontrolujte výfukový systém. Jeho antikorózna ochrana je slabá a hrdza mu dáva poriadne zabrať. Starší turbodieselový motor mal problémy so štartérom. Celkovo sa tu môžu vyskytovať problémy s niektorými elektronickými prvkami častejšie ako pri iných autách, ale to s talianmi už tak akosi býva...
Ceny jazdeniek
5 ročný Fiat 500 začína niekde tesne pod 6 000 €. V tomto prípade ide väčšinou o benzínovým motor 1,2 litra. Slabší MultiJet bude začínať na niečo nad 7000 €. 500-vka s 0,9 litrovým motorom TwinAir je u nás skôr rarita ako bežná vec.
Doplnok!!!
Test sme museli stiahnuť na 24 hodín. Vyskytli sa nezrovnalosti so stavom tachometra, na ktorý ste nás upozornili v diskusii. Portál www.seka.sk uvádza, že Fiat 500 s evidenčným číslom má k 29.9.2012 najazdených 193 574 km. Tento stav sme overovali. Pretelefonovali sme veľa minút a prejazdili veľa kilometrov.
Výsledok nášho pátrania je takýto. Na vlastné oči som videl servisnú knižku auta, ktorá sedela na počet kilometrov 56 000. Auto bolo naposledy servisované v autorizovanom servise v Banskej Bystrici v septembri 2010, kedy malo 21 907 km. Prvý a jediný majiteľ ho následne servisoval mimo autorizovanú sieť servisov.
Osobne som volal majiteľovi auta. Ten mi potvrdil, že keď auto predával autobazáru AAA Auto, stav tachometra bol 56 007 km. Verzii so 193 574 km nenahráva ani fakt, že auto na tento stav vôbec nevyzeralo. Až na minimum nedostatkov som mal pocit, že sedím v takmer novom aute. Jediný záver z tohto problému môžem vyvodiť taký, že www.seka.sk má vo svojich záznamoch chybu, jednoducho preklep.
Týmto by sme sa vám chceli ospravedlniť za nezrovnalosti. Navyše v našich testoch nám nejde o konkrétny kus ale typ ako taký.
TopSpeed.sk verdikt pre jazdený Fiat 500: ODPORÚČAME S MALÝMI VÝHRADAMI!