Podvozok je absolútnou špičkou v triede, tykať si s ním môže len Ford Focus a BMW 1. Konštruktéri dosiahli výborné jazdné vlastnosti aj vďaka výborne naladenej viacprvkovej náprave vzadu.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Mazdu predstavili Japonci v roku 2008. Predaj kompaktnej Mazdy spustili v roku 2009 a vyrábali ju až do roku 2013. II. Generácia Mazdy 3 má základy v predchádzajúcej verzii BK, ktorá vznikala v spolupráci s Fordom. Aj napriek rovnakým základom narástla trojka oproti predchodcovi do všetkých smerov. Výrobca ponúkal dva typy karosérii - sedan a u nás populárnejší hatchback. V predaji bola aj športová verzia MPS.
 

Facelift Mazdy 3 prišiel v roku 2011. Dizajnéri upravili detaily a znížili aerodynamický odpor. Inžinieri Mazdy zapracovali zase na odhlučnení a komforte jazdy.

Technici NCAP poslali Mazdu 3 oproti bariéram v roku 2009. Mazda 3 BL splnila očakávania a získala plný počet hviezd.

Jazdenka Mazda 3 BL

Mazda 3 vyniká spoľahlivosťou, o dieseloch pod kapotou to však už tradične neplatí

Dizajn

Za tvarom Mazdy 3 stojí Kunihiko Kurisu. Trojku navrhol ešte v rokoch 2005 až 2006. Na svoju dobu bola Mazda 3 veľmi sviežim a odvážnym automobilom. Nie každému však vyhovovali oblé tvary generácie BL. Z kolies boli dostupné veľkosti od 15“ diskov až po 18“ disky z verzie MPS.

Vzhľad interiéru je na európske pomery trochu sklamaním. Jeho návrh je fajn, ale nepotešia tvrdé plasty, ktoré by ste čakali o triedu nižšie. Kto sa však neobjíma s plastmi, môže nad nimi mávnuť rukou. Vlastne, nemôže. Tvrdé plasty sú veľmi náchylné na poškriabanie. Z ergonomického hľadiska nemáme interiéru čo vyčítať. Nepoteší jedine displej na palubnej doske, ktorý v ostrom slnku neprečítate.

Päťdverová Mazda 3 II.generácie má na dĺžku 4 490 mm, šírka je 1 755 mm a výška 1 470 mm. Sedan je o 105 mm dlhší. Rázvor je pre obe verzie rovnaký s hodnotou 2 640 mm Objem batožinového priestoru je 340 litrov, v prípade sedanu je to 430 litrov. Vnútorný priestor je na úrovni priemeru nižšej strednej triedy. Nastupovanie na zadné sedadlá komplikujú dvere, ktoré sa otvárajú v malom uhle.

Mazda 3 sa vyznačuje nízkou pohotovostnou hmotnosťou v rozsahu 1 230 až 1 460 kg podľa verzie.

Jazdenka Mazda 3 BL

Mazda 3 kvalitou v intetiéri neohromí, tvrdé plasty sú navyše náchylné na poškriabanie.

Jazda a jazdné vlastnosti

Inžinieri dosiahli nastavením podvozku výborný kompromis medzi komfortom a športovosťou. Na pneumatikách s vysokým profilom je auto neskutočne komfortné a výborne žehlí nerovnosti. Pokiaľ hľadáte viac športového nadania, siahnite po 17“ diskoch. Stratíte síce schopnosť žehlenia nerovností, ale získate istotu a vyššiu prejazdovú rýchlosť v zákrutách.

Podvozok je absolútnou špičkou v triede, tykať si s ním môže len Ford Focus a BMW 1. Konštruktéri dosiahli výborné jazdné vlastnosti aj vďaka výborne naladenej viacprvkovej náprave vzadu. Tá neodskočí ani na väčších nerovnostiach. Naladenie podvozka je veľmi hravé. Zadok po ubratí plynu výborne uťahuje stopu. Mazda 3 si vedie na predokolku veľmi dobre a nedotáčavosti dlho odoláva, svojimi jazdnými vlastnosťami poteší nejedného pilota.

Horšie je to už s akustickým komfortom. Jamy v ceste necítite, ale určite ich budete počuť. Konštruktéri zapracovali na lepšom odhlučnení podlahy pri facelifte v roku 2011 a situácia sa o niečo zlepšila.

Šoférov, ktorý hľadajú zážitok za volantom poteší aj výborne radenie a riadenie. Radenie prevodových stupňov patrí v prípade japonskej automobilke k špičke a inak tomu nie je ani pri trojke. Potešia relatívne krátke dráhy, presný chod a minimálny odpor v dráhach. Riadenie je možno o niečo ľahšie, než by sme chceli, ale nechýba mu to najpodstatnejšie – spätná väzba. „Ukecané“ riadenie môže Mazde závidieť väčšina konkurentov.

Motory

Pod kapotu sa dostali tri benzínové a dva naftové motory. Najrozšírenejším motorom je atmosférická zážihová 1,6-ka s výkonom 77 kW (105 koní) a 145 Nm. Výkonovými parametrami bude stačiť väčšine vodičom, tí pokojnejší si vystačia s prvou polovicou otáčkomera. Motor zo seba vydá to najlepšie až vo vyšších otáčkach. Malá 1,6tka poteší perfektnou reakciou na stlačenie plynového pedála. Kombinovaná spotreba sa pohybuje okolo hranice 7 litrov. Druhým motorom v ponuke bol atmosférický 2,0 litrový benzín s výkonom 111 kW (151 koní) a 191 Nm. Ten vie potešiť nízkou spotrebou 7,5 – 8 litrov aj vďaka dobre odstupňovanej 6-rýchlostnej prevodovke. Najvýkonnejšiu verziu zastupovala verzia MPS s prepĺňaným motorom. Najvýkonnejšia trojka má motor s objemom 2,3 litra. Výkon dosahoval hodnotu 190 kW(260 koní) a 380 Nm. Medzi prednými kolesami nájdeme samosvorný diferenciál, ktorý pomáhal posielať výkon na vozovku. Spotreba Mazdy 3 MPS sa bude len ťažko pohybovať pod hranicou 10 litrov, s občasne zošliapnutým pedálom na podlahe čakajte skôr 12-13 litrov.

Mazda montovala pod kapotu trojky dva dieselové motory. Malý 1,6 litrový agregát ponúkal výkon 80kW (109 koní), neskôr posilnil na 85 kW (116 koní) a 270 Nm. Motor vychádza zo spolupráce PSA a Fordu. Spotreba motora sa pohybuje okolo 5,5 litra. Bohužiaľ tento motor nevynikal spoľahlivosťou. Vhodnejšou voľbou bude väčší 2,2 litrový naftový agregát. Motor 2,2 MZR-CD ponúkol výkon 110 kW (150 koní) a 360 Nm resp. 136 kW (185 koní) a 400 Nm.
K dispozícii boli 5 resp. 6-stupňové manuálne prevodovky alebo 4 resp. 5-stupňové automaty.

Jazdenka Mazda 3 BL

Benzínové motory sú dobrou voľbou. Vynikajú spoľahlivosťou a veľa nežerú. Pozor však na otravný štart-stop systém vo verzii 2,0 DISI i-stop.

Najčastejšie poruchy

Podľa správy TUV Report 2015 je Mazda 3 BL najspoľahlivejším autom s vekom 4-5 rokov. Podľa nemeckej Dekry je trojka nadmieru spoľahlivé vozidlo. Napriek výborným výsledkom v prieskumoch sa ani Mazde nevyhli problémy.

Mazda má náchylný lak na poškriabanie a nevyniká silnou antikoróznou ochranou. Pri kúpe skontrolujte poriadne karosériu. Majitelia trojok o probléme s hrdzou vedeli a preto siahli častokrát po dodatočnom ochrannom nástreku.

Zo začiatku výroby trápili Mazdu 3 poddimenzované spojky. V kombinácii so zlým radením nevydržali často ani 50 000 km. Mazda tento problém vyriešila v roku 2011. Absolútna väčšina vozov by mala mať tento problém už vyriešený.

Majiteľov Mazdy občas potrápil mechanizmus zatvárania 5.dverí.

K vyslovene poruchovým patrila verzia 2,0 DISI i-stop. Systém i-stop je v preklade štart-stop systém. V prípade Mazdy 3 prinášal však samé problémy. Alternátor nestíhal často dobiť sekundárnu batériu a motor nenaskočil. Majitelia odporúčajú pri batérii staršej ako tri roky externé dobíjanie počas dlhšieho státia. Ďalšou radou je deaktivácia systému, tú je však nutné robiť ručne pri každom naštartovaní. Každé vybitie batérie vyžadovalo návštevu servisu a vymazanie chyby cez diagnostiku.

Kým benzínové motory môžeme označiť za „nepriestrelné“, o dieselových to nemôžeme povedať ani náhodou. Malý motor 1,6 MZR-CD mal mnoho konštrukčných chýb. Trpel zvýšenou tvorbou karbónu a typickými problémami vznetových motorov. Problémy robil EGR ventil, turbodúchadlo, vstrekovače, dvojhmotový zotrvačník a aj DPF filter. Odborníci odporúčajú skrátenie výmeny oleja a používanie kvalitnej nafty. Pokiaľ túžite po dieselovom motore, siahnite radšej po väčšom 2,2 litrovom motore. Ani ten sa však nevyhol typickým dieselovým problémom, navyše ho trápili problémy vyťahanými rozvodmi.

Mazda 3 je nadmieru spoľahlivé vozidlo, najmä ak sa vyhnete nafte.

Najčastejšie poruchy
Korózia karosérie
Štart-stop systém (i-stop)
Problémy so vznetovými motormi (EGR ventil, turbodúchadlo, dvojhmotový zotrvačník, vstrekovače, DPF filter)
Poddimenzované spojky zo začiatku výroby
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Kúpiť/Nekúpiť

Pokiaľ hľadáte zábavné a zároveň spoľahlivé vozidlo Mazda 3 je správnou voľbou. Štatisticky je tým najspoľahlivejším autom aké si môžete kúpiť. Vyhnite sa však dieselovým motorom. Za rozumnú spotrebu dokážu jazdiť aj benzínové motory.

Mazda 3 patrí k tým mladším jazdenkám. Na trhu tak viete stále zohnať kusy v ukážkovom stave. Nebude to však najlacnejšie. Trojka si dobre drží cenu a za prvé kusy zaplatíte stále okolo 7 500 €. Za mladšie kusy s malým nájazdom zaplatíte pokojne aj 14 000 €. Za športovú verziu MPS si majitelia pýtajú aj viac ako 20 000 €.

Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standart
Predný tlmič 98,40 € 57,72 €
Brzdový kotúč predný 48,80 € 43,90 €
Brzdový kotúč zadný 28,40 € 28,90 €
Predné brzdové platničky 51,70 € 31,60 €
Zadné brzdové platničky 41,40 € 30,20 €
Silentblok zadnej nápravy 9,74 € 4,46 €
Akumulátor (2,0 DISI - start-stop) 196,00 € 213,60 €
Spojková sada (lamela, kotúč, ložisko) 276,00 € 268,80 €
Palivový filter 1,6 MZR-CD 76,20 € 64,10 €
Predné ložisko kolesa 72,80 € 61,00 €
Vstrekovač 1,6 MZR-CD - na objednávku 431,00 €  
AGR ventil 302,00 €  
Dvojhmotný zotrvačník 1,6 MZR-CD 467,00 €  
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov
TopSpeed verdikt pre jazdenú Mazdu 3 BL: ODPORÚČAME s malými výhradami!