Komfort je omnoho lepší ako v prípade predchodcu a problém nerobia ani dlhé presuny po diaľniciach (auto je výborne odhľučnené). Druhá generácia vám dokáže vyčariť úsmev na tvári, krátky rázvor spolu s komunikatívnym a priamym riadením sa postará o zábavu hlavne v zákrutách.
Mini Cooper II vyrábali Briti v rokoch 2006 - 2013
Pôvodné Mini malo obrovský úspech a Briti ho vyrábali dlhých 41 rokov! K ukončeniu produkcie došlo v roku 2000 s celkovou produkciou až 5 387 262 áut! Nemci sa rozhodli využiť silné meno a postavili moderného nástupcu s názvom Mini Cooper. Nový typ nezdieľal s pôvodným žiadne diely, ale zachoval si koncepciu „všetko vpredu“. Mini Cooper R50 dostal priečne uložený štvorvalec a pohon predných kolies.
V roku 2006 prichádza nástupca, ktorý na prvý pohľad veľa nezmenil. Novodobé Mini 2. generácie schádzalo z výrobných liniek až do roku 2013. Nemci vyrábali mnoho karosárskych verzii od trojdverového hatchbacku (R56), cez Coupé (R58), Cabriolet (R57), Roadster (R59) až po Clubman (R55). Nemôžeme zabudnúť ani na športovo ladenú verziu Johny Cooper Works (JCW).
Crashtesty EuroNCAP si Mini Cooper vyskúšal v roku 2007. Za ochranu posádky dostal 5 hviezd, za bezpečnosť detí 3 hviezdy a za ochranu chodcov 2 hviezdy.
Crashtesty skončili výborne, Mini má 5 hviezd
Dizajn
Neznalé oko rozlíši prvú a druhú generáciu len veľmi ťažko. Rozdiely sú len v detailoch. Zmenou pritom prešiel každý diel karosérie. Mini R56 narástlo oproti predchodcovi do dĺžky o 60 mm. Rozmery hatchbacku sú 3699 x 1683 x 1407 mm. Rázvor má napriek mikro rozmerom slušnú hodnotu 2467 mm. Kolesá sú takmer v rohoch karosérie. Objem palivovej nádrže je 40 litrov.
Vzhľad exteriéru poteší väčšinu. Nájdeme tu opäť extrémne krátky zadný previs. Motor je pred prednou nápravou.
Interiér je typické Mini. Po usadnutí do pohodlných, nízko položených sedačiek vidíte pred sebou len volant a za ním otáčkomer. Ukazovateľ rýchlosti je uprostred palubnej dosky. Trochu zvláštne riešenie, na ktoré si však zvyknete rýchlo. Mini 3.generácie od tohto riešenia upustilo.
Vďaka väčšej dĺžke majú dvaja pasažieri vzadu viac priestoru na nohy. Stále ho tam však nie je nadbytok a vyšších ako 175 cm tam budete posielať len za trest. Vpredu je naopak miesta dostatok aj pre rozmernejších ľudí. Kufor ponúkne „ozrutnú“ hodnotu 160 litrov, po sklopení sedadiel však narastie na 680 litrov.
Auto má napriek miniatúrnym rozmerom celkom vysokú pohotovostnú hmotnosť, ktorá začína na hodnote 1140 kg.
Interiér je typické Mini, nájdete tu rýchlomer uprostred a retro ovládače
Novodobý Mini Cooper si aj v druhej generácii udržal retro vzhľad a malé rozmery.
Jazdné vlastnosti
Komfort je omnoho lepší ako v prípade predchodcu a problém nerobia ani dlhé presuny po diaľniciach (auto je výborne odhľučnené). Kritici však vyčítajú autu, že prišlo o „jazdné vlastnosti motokáry“ a čiastočne majú pravdu. Mini však stále patrí pod krídla BMW a Nemci sa nedali pri ladení podvozka zahanbiť. Aj druhá generácia vám dokáže vyčariť úsmev na tvári, krátky rázvor spolu s komunikatívnym a priamym riadením sa postará o zábavu hlavne v ostrých zákrutách. Pokiaľ však hľadáte vyslovene víkendové auto na zábavu, prvá generácia môže byť lepšou voľbou.
Vzadu nájdete nezávislé zavesenie kolies! V kategórii mini áut je to veľmi netradičné riešenie. V aute nájdeme manuálne prevodovky, ktoré majú krátke dráhy a mechanický chod. Posilňovač riadenia zase ochotne posiela informácie od predných kolies k prstom vodiča.
Na 15“ a 16“ diskoch kolies ponúka auto relatívne komfortnú jazdu. Na 17“ a 18“ diskoch je jazda tvrdšia najmä v kombinácii so športovým podvozkom. Jazdu spríjemní aj výmena run-flat pneumatík za „normálne“ gumy.
Jazdené Mini 2. generácie si oproti predchodcovi v spoľahlivosti polepšilo, stále však patrí k poruchovým vozidlám.
Benzínové motory nepatrili k najspoľahlivejším. Problémy robí vysokotlakové čerpadlo a rozvody.
Motory
Mini Cooper mal pod kapotou atmosférický 1,6 litrový agregát s výkonom 88 kW (120 koní). Motor ponúka slušné zvezenie v kombinácii s nízkou spotrebou. Výkonnejšia verzia S pridala motoru prepĺňanie a výkon narástol na 129 kW (175 koní) a 260 Nm. Na rozdiel od predchodcu, ktorý používal kompresor, má motor twin-scroll turbodúchadlo. K dispozícii bola 6-stupňová manuálna alebo automatická prevodovka.
Najslabšia verzia One sa hodí skôr len do mesta, pretože ponúkne len 70 kW(95 koní) z 1,4 litrového motora.
Pod kapotu Mini sa dostali aj naftové motory opäť s francúzskym pôvodom. Zo začiatku výroby používala automobilka motor PSA. Verzia D mala agregát s objemom 1,6 litra a výkonom 110 koní 260 Nm. V roku 2010 vymenili inžinieri francúzske motory za nemecké z produkcie BMW. Najslabší diesel (One D) mal objem 1,6 litra a výkon 66 kW(90 koní) a 215 Nm. Verzia D mala rovnaký motor naladený na výkon 82 kW(112 koní) a 270 Nm. Silnejšia verzia SD pribudla v roku 2011. Pod kapotou bol 2,0 liter s výkonom 105 kW (143 koní).
Najvýkonnejšia verzia JCW ponúkla zo začiatku produkcie 143 kW (194 koní) a 270 Nm z 1,6 litrového prepĺňaného agregátu. Neskôr výkon narástol na 155 kW (211 koní) a 280 Nm.
Mini II. generácie patrí k podpriemerne spoľahlivým vozidlám
Najčastejšie poruchy
Jazdené Mini 2. generácie R56/R57 si oproti predchodcovi v spoľahlivosti polepšilo, stále však patrí k poruchovým vozidlám. Problémy robí napríklad tenké čelné sklo, ktoré ľahko praskne pri strete s kamienkom. Pravidelne „odchádzajú“ aj výškové reproduktory. Občas vie pohnevať klimatizácia. Spoľahlivosťou nevyniká ani mechanizmus strešného okna.
Bohužiaľ problémy sa nevyhli ani motorom. Najrozšírenejšia jedna-šestka trpí nespoľahlivými reťazovými rozvodmi. Problém sa týka atmosférických aj prepĺňaných agregátov vyrábaných do apríla 2010. Verzie s turbom navyše trpia zvýšenou tvorbou nánosov karbónu. Menší agregát s objemom 1,4 litra bol spoľahlivejší, hrkajúca reťaz sa objavila aj pri ňom. Motory radu Prince pochádzajú zo spolupráce BMW a PSA. Konštrukčnou chybou trpelo aj vysokotlakové čerpadlo. Pri kúpe benzínových motorov si dajte poriadny pozor.
Prekvapivo niektoré naftové motory môžu byť spoľahlivejšou voľbou. Ani tým sa však nevyhli typické naftové problémy s DPF filtrom, vstrekovačmi, EGR ventilom a turbom. Obzvlášť náchylný je agregát 1,6HDI od koncernu PSA. Ten trpel navyše aj zvýšenou tvorbou karbónu. Dôležité je tankovať kvalitnú naftu a často meniť motorový olej!
Ku typickým dieselovým problémom sa pridáva aj rýchlo opotrebovaná spojka a dvojhmotový zotrvačník. Manuálne prevodovky majú občas problém s radením. Páka sa zasekáva v dráhach.
V prípade krátkych trás vie pohnevať štart/stop systém Efficient Dynamics, keď alternátor nestíha dostatočne dobíjať batériu.
Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk
Tovar | Premium | Standart |
Predný brzdový kotúč | 71,50 € | 40,40 € |
Zadný brzdový kotúč | 41,20 € | 28,10 € |
Brzdové platničky predné | 75,20 € | 40,20 € |
Brzdové platničky zadné | 63,40 € | 35,40 € |
Snímač opotrebenia predný | 17,40 € | |
Snímač opotrebenia zadný | 18,40 € | |
Spojková sada (lamela, kotúč, ložisko) | 256,80 € | |
Tlmič predný | 99,20 € | |
Tlmič zadný | 80,80 € | |
Pružina tlmiča predná | 51,70 € | |
Pružina tlmiča zadná | 47,30 € | |
Predný silentblok | 37,70 € | |
Predný silentblok | 14,20 € | |
Predný silentblok | 13,60 € | |
Športový vzduchový filter K&N 1,6 Benzín | 56,50 € |
Recenzia hodnotenia jazdeného MINI II. generácie sa týka všetkých jeho karosárskych verzií
Kúpiť/nekúpiť
Ak hľadáte malé a zároveň „dospelé“ auto, MINI Cooper 2. generácie je ideálnou voľbou. Vyniká jazdnými vlastnosťami a osobitým štýlom. K najspoľahlivejším vozidlám na trhu však nepatrí. Pri kúpe jazdenky radšej vyberajte kus s jasnou históriou. Ceny jazdených vozidiel sa pohybujú od 6500 € až po 20 000 €.
TopSpeed.sk verdikt: kúpu jazdeného MINI II odporúčame s výhradami