Test jazdenky Toyota RAV4
Toyota RAV4 3. generácie niesla označenie XA30. Do Európy sa prvé kusy kompaktného SUV dostali v roku 2006 a už len s 5-dverovou karosériou. O tri roky neskôr prišla drobná modernizácia. Výraznejšie zmeny nastali až v roku 2010. O dva roky nato skončila výroba pre Európu.
Toyota RAV4 má za ochranu posádky 4 hviezdy z piatich. K tým najbezpečnejším autám v triede tak nepatrí.
Z pohľadu spoľahlivosti sú benzínové motory istotou. Naftový motor 2,2 D-4D nepatrí k tým najlepším jednotkám na trhu (najmä do roku 2009) a v konečnom dôsledku vás jeho prevádzka môže stáť viac, než ušetrené prostriedky za palivo.
Dizajn
Vnímanie dizajnu je síce subjektívne, ale mne sa „hranatý“ exteriér páči. V polovici minulého desaťročia robila Toyota vzhľadovo jednoduché autá. Koncom dekády sa situácia zmenila a Japonci začali v niektorých prípadoch prinášať na Európu až príliš uletený dizajn.
Interiér v porovnaní so súčasnou 4. generáciou vyzerá tiež jednoducho. Dominovali mu hlavne šedé plasty. Kvalita vyhotovenia aj materiálov je však na slušnej úrovni. Len niektoré tvrdé plasty sú náchylné na poškriabanie.
Vodičov nad 180 cm však naštve pomerne slabý rozsah nastavenia sedačiek (aj v najnižšej polohe máte pocit, že sedíte na aute a nie v aute). Ešte menšiu logiku dáva tvar palubnej dosky, ktorá je príliš blízko pravého kolena. Počas jazdy mimo spevnenej cesty si ho tak môžete nepríjemne naraziť. Ak ste nadpriemerného vzrastu, tak môžete mať problém s hľadaním ideálnej polohy.
Vzadu je však dostatok miesta a zadné sedadlá sú posúvateľné. Operadlá majú dokonca nastaviteľný sklon. Objem kufra je tak variabilný od 410 litrov až po 586 litrov. Po sklopení sedadiel má batožinový priestor 1752 litrov.
Piate dvere sa otvárajú do strany. V úzkych priestoroch je to menej praktické, preto na to pri parkovaní musíte myslieť.
Rozmery auta sú 4315 - 4395 mm, 1815 - 1855 mm a 1685 - 1720 mm. Rázvor má hodnotu 2560 mm. Hmotnosť sa pohybuje od 1465 kg po 1650 kg v závislosti od motorizácie, pohonu a výbavy.
Interiér pôsobí na prvý dojem trochu rozhádzane, ale ergonómia je na tom dobre
Jazda a jazdné vlastnosti
Štandardom je pohon prednej nápravy, ale väčšina zákazníkov zvolila verziu s pripájateľným pohonom 4x4. Ten sa dá v prípade potreby uzamknúť a v automatickom režime pracuje proaktívne. Po roku 2010 majú už všetky verzie pohon 4x4.
So svetlou výškou 180 mm a brodivosťou 500 mm zvládne aj stredne ťažký terén. Lepšie sa však cíti na spevnenej ceste. V porovnaní s Tiguanom napríklad zaostáva v istote v zákrutách, ale na druhej strane ponúkne vyšší komfort. SUV aj tak nie je auto, v ktorom by ste sa chceli ponáhľať. RAV4 preto sedí skôr pohodová jazda, aj keď zvláda aj vyššie tempo. Tu treba počítať s väčšími náklonmi karosérie. Limity podvozku sa tiež ťažšie odhadujú kvôli elektrickému posilňovaču, cez ktorý neputuje k vašim prstom ani len náznak spätnej väzby. Pri vyššom diaľničnom tempe sa ozve slabšie odhlučnenie (nad 120 km/h počuť už dosť aerodynamický hluk).
Toyota ponúkala manuálnu 6-stupňovú prevodovku alebo automaty. Klasický automat s hydromeničom spolupracoval s naftovými motormi. Prevodovku typu CVT nájdete v benzínových verziách. Jej životnosť je obmedzená, preto sa jej radšej pri nákupe vyhnite. Istotou je manuál, ktorý má na pomery SUV krátke dráhy a presný chod.
Naftovým motorom sa radšej vyhnite, najmä tým spred roka 2009
Motory
Toyota RAV4 má skromnú ponuku motorov. Na náš trh prišla len jedna benzínová jednotka 2,0 VVTi s výkonom 112 kW (152 koní) a 194 Nm. Neskôr výkon narástol na 116 kW (158 koní) a 198 Nm. Výkon auta je dostatočný, ale musíte počítať so spotrebou na úrovni 8 – 9 litrov. Pri ťažkej nohe aj viac. Spoľahlivosť benzínových motorov je výborná. Pri dlhých intervaloch výmeny oleja ale trpí systém variabilného časovania ventilov. Výnimočne sa objaví aj nefunkčná lamba sonda.
Naftu zastupuje agregát 2,2 D-4D s výkonom 100 kW (136 koní) a 310 Nm, resp. 110 kW (150 koní) a 340 Nm. Motor má spotrebu, ktorá sa pohybuje v rozpätí 7-8 litrov. Lepšiu dynamiku poskytne verzia 2,2 D-4D D-CAT s výkonom 130 kW (177 koní). Tu však treba počítať s cca o liter vyššou spotrebou, ale aj horšou spoľahlivosťou a náročnejšou údržbou. Po roku 2009 je však odolnosť lepšia. Najlepšou voľbou z naftových motorov je verzia s výkonom 110 kW.
Naftové motory (najmä do roku 2009) majú problém so zakarbonovaním, ktoré môže vyústiť až v poškodenie hlavy valcov. Ak sa na problém nepríde včas, je nutná výmena celej hlavy a to vôbec nie je lacné. Samozrejmosťou sú aj problémy s DPF filtrom (po roku 2009 majú filter pevných častíc všetky verzie), EGR ventilom, či dvojhmotovým zotrvačníkom. Vstrekovače pri verzii do roku 2009 D-CAT vydržia pomerne krátko.
Pre zlepšenie spoľahlivosti tankujte do všetkých naftových motorov len kvalitnú naftu a občas použite aj aditívum. So vznetovými verziami sa vyhnite častému prevádzkovaniu na krátkych trasách.
Spoľahlivosť
Z pohľadu spoľahlivosti sú benzínové motory istotou. Naftový motor 2,2 D-4D nepatrí k tým najlepším jednotkám na trhu (najmä do roku 2009) a v konečnom dôsledku vás jeho prevádzka môže stáť viac, než ušetrené prostriedky za palivo.
Toyoty majú najmä kvôli vysokej spoľahlivosti dobrú povesť. Typu RAV4 sa však nevyhli drobné chyby. Občas sa môžu objaviť vôle v riadení alebo vadný snímač polohy brzdového pedála. V prípade auta typu SUV musíte počítať aj s kratšou životnosťou podvozkových dielov, najmä pri jazde mimo spevnenej cesty. Závažné chyby sa RAV4 vyhýbali, teda okrem spomínaných naftových motorov.
Hodnotenie autoporadcom 7/10
Toyota RAV 4 tretej generácie patrí medzi obľúbené automobily aj na našom trhu. Povesť značky s vysokou mierou spoľahlivosti potvrdzujú v tomto modeli najmä benzínové agregáty. Dieselom sa problémy nevyhli, obzvlášť motor s výkonom 130 kW dokáže potrápiť nervy majiteľa a peňaženku dosť výrazne. A tak je pri kúpe jazdenky dobrý stav vozidla a jasná servisná história bonusom, ktorý môže ušetriť v budúcnosti kopec starostí. Verzie po facelifte v roku 2009 priniesli zlepšenie v mnohých smeroch, najmä u dieselu. Ak rozpočet dovolí, obzrite sa radšej po nich.
Klady vozidla:
+ dobré jazdné vlastnosti na spevnených cestách, v danom segmente slušná stabilita pri prejazde zákrut,
+ benzínové motory s vysokou mierou spoľahlivosti bez zásadných problémov,
+ posuvná zadná lavica v rozsahu 15 cm, polohovateľné zadné operadlá s možnosťou zmeny sklonu,
+ dobrá priestorová ponuka aj variabilita.
Zápory vozidla:
- benzínové motory občas potrápi lambda sonda prípadne voľnobežka alternátora, všeobecne však dobrá spoľahlivosť,
- pri dieseloch s normou EURO 4 častejšie poruchy EGR ako pri EURO 5-kách,
- piezo vstrekovače v dieseloch mávajú bežne problémy už okolo 150 000 až 200 000 km - repas alebo výmena za nové je finančne nákladná,
- občasný únik oleja pri kryte rozvodovej reťaze pri vyšších nájazdoch,
- 130 kW diesel neodporúčam vôbec, má vysokú spotrebu, výraznú turbodieru, jeho zložitý emisný systém v trojkombinácii EGR, SCR katalyzátor a DPF dohnali mnohých majiteľov až k predaju vozidla. Odporúčam radšej diesle s nižším výkonom, ktoré nemali komplikovaný Clean Cat emisný systém.
Daniel Miklóši - autoporadca.sk
Kúpiť/nekúpiť?
Toyota RAV4 3. generácie vie byť veľmi spoľahlivým vozidlom, teda pokiaľ sa vyhnete naftovým motorom (najmä komplikovanej verzii 2,2 D-4D D-CAT). Tie dávajú zmysel iba pri jazdách na dlhé trasy. Naopak pri častom mestskom používaní trpia. RAV4 je skôr cestným SUV než off-roadom, ale nestratí sa ani v ľahšom teréne. Navyše poskytuje slušnú dávku praktickosti, takže vie zastávať úlohu rodinného auta. Ceny sa pohybujú od 6000 € až po 20 000 €.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdenú Toyotu RAV4 3. generácie odporúčame s drobnými výhradami.