Tiguan jazdí na spevnených cestách veľmi dobre. Ide o výborný kompromis medzi komfortom a istotou v zákrutách.
Tiguan má nadčasový dizajn, ktorý vyzerá aj 10 rokov od uvedenie stále dobre
Tiguan prišiel na trh v roku 2007. O 4 roky neskôr predstavili Nemci modernizovanú verziu. Druhá generácia prišla v roku 2016.
Dizajn
Tiguan prebral jednoduchý dizajnových štýl ostatných Volkswagenov. Vďaka tomu nevyčnieva z radu a vyzerá dobre aj po rokoch od uvedenia. Interiér vychádza z Golfu Plus a z pohľadu dizajnu o ňom platí to isté, čo o exteriéri – starne pomaly. Materiály pôsobia kvalitne a aj pri vyššom nájazde odolávajú opotrebeniu (preto pozor na stáčanie kilometrov). Kompaktné SUV poteší výbornou ergonómiou a veľkým rozsahom nastavenia sedačiek. Mimochodom, tie majú veľmi dobré tvarovanie. Dostatok miesta je aj na zadných sedadlách, či už pre nohy alebo hlavu. Zadné sedačky sú dokonca posuvné v rozsahu 160 mm.
V ponuke boli tri rôzne verzie: cestne orientovaná Trend & Fun, tvrdšia Sport & Style a terénna Track & Field. Posledná menovaná má vždy pohon 4motion, predný nájazdový uhol 28° (ostatné verzie 18°), ochranu motora a podvozka, ale aj asistent pre zjazd z kopca, či off-road režim. Svetlá výška podvozku je u všetkých verzií 200 mm.
Na dĺžku má Tiguan 4426 – 2433 mm, na šírku 1809 mm a na výšku 1686 – 1703 mm. Rázvor je 2605 mm. Objem batožinového priestoru je 470 litrov (1510 litrov) s dojazdovou rezervou len 395 litrov.
Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1451 po 1727 kg, záleží od verzie, pohonu a výbavy.
VW poteší kvalitne spracovaným interiérom a dobrou ergonómiou
Jazda a jazdné vlastnosti
Predná náprava McPherson vychádza z Passatu B6. Zadný multilink má zase korene v menšom Golfe. Majitelia zavítajú s SUV mimo spevnenú cestu len občas a vie o tom aj Volkswagen. Podvozok má preto cestné naladenie. Medzi kompaktnými SUV patrí k tým agilnejším a schopnejším. Je to však vykúpené v komforte pruženia. Situáciu nezlepšuje zásadne ani príplatkový adaptívny podvozok DCC. Ten skôr minimalizuje náklony pri rýchlejšej jazde. Podľa mňa je ale podvozok výborným kompromisom medzi komfortom a istotou v zákrutách. Verzia Sport & Style prináša ešte lepšiu istotu v zákrutách, ale je to vykúpené horším komfortom. Na naše cesty by som ju preto nebral.
Tiguan poteší aj dobre odhlučnenou kabínou. Pri vyššom diaľničnom tempe (130 +) však musíte počítať s aerodynamickým hlukom.
Riadenie má trochu preposilovaný chod, ale vzhľadom na pohodový charakter auta to neprekáža. Manuálna prevodovka má presne definované a krátke dráhy. K dispozícií boli aj automatické prevodovky. Do roku 2010 bol v ponuke odolný 6-stupňový automat s hydromeničom. Potom prišli rýchlejšie dvojspojkové prevodovky DSG.
Väčšina Tiguanov má vo výbave pohon štyroch kolies 4motion. Ten je riešený cez medzinápravovú spojku Haldex 4. generácie, ktorá v prípade potreby pripája zadné kolesá. Daňou za lepšiu trakciu je zvýšená spotreba.
Haldex aj automatické prevodovky potrebujú výmenu oleja každých 60 000 km. Problém je, že niektoré servisy sú ochotné tvrdiť, že ide o doživotné náplne. Klasický meničový automat je pri dobrej údržbe bezproblémový. V prípade DSG najčastejšie odchádza mechatronika alebo samotné spojky. DSG prevodovky s mokrými spojkami však pri dobrej údržbe vydržia bez problémov viac ako 200 000 km.
Zaujímavosťou je automatické pozdĺžne parkovanie, ktoré sa objavilo vo Volkswagene najskôr v Tiguane a Tourane. V porovnaní s najnovšími systémami potrebuje síce väčšiu medzeru, ale niektorí vodiči ho dokážu oceniť.
Tiguan zvládne aj ľahší terén, ale lepšie sa cíti na spevnených cestách
Benzínové motory platia všeobecne za spoľahlivejšie, ale TSI motory majú zlú povesť. Veľmi pritom záleží na starostlivosti predchádzajúceho majiteľa.
Motory
Tiguan mal na pomery VW Group slabšiu ponuku motorov. Základom je jednotka 1,4 TSI s výkonom 90 kW (122 koní). Po jazdnej stránke je výborný a pri ľahkej nohe je spotreba 7 – 9 litrov. Volkswagen priniesol aj výkonnejšie verziu s dvojitým prepĺňaním Twincharger s výkonom 110 kW (150 koní) a 118 kW (160 koní). V nízkych otáčkach sa o výkon stará mechanický kompresor a vo vyšších turbodúchadlo. Devízou motora je výborná dynamika. 1,4 TSI Twincharger mal do roku 2010 problémy s praskajúcimi zvodmi, ale aj s piestnymi krúžkami a praskajúcimi piestami.
Najlepšiu dynamiku ponúkajú motory 2,0 TSI radu EA888. Tie majú výkon od 125 kW (170 koní) až po 155 kW (211 koní). Daňou za výkon je však vyššia spotreba, ktorá sa pohybuje od 9 po 11 litrov.
Všetky motory TSI majú problémy s rozvodovou reťazou (najmä motor 1,4 TSI 90 kW do roku 2012) a zvýšenou tvorbou karbónu. Tomuto sa dá čiastočne predísť častou výmenou oleja, tankovaním kvalitného benzínu a využívaním zahriateho motora aj v poslednej tretine otáčkomera. Motor 1,4 TSI 92 kW a 110 kW nemá od mája 2015 problémový reťazový rozvod, ale spoľahlivejší remeň.
Pre motoristov hľadajúcich viac dynamiky je k dispozícii známa jednotka 2,0 TDI. Volkswagen ju vyrábal v troch výkonových verziách 81 kW (110 koní), 103 kW (140 koní) a 125 kW (170 koní). Neskôr prišla aj verzia s výkonom 130 kW (177 koní). Spotreba motorov sa pohybuje medzi 6 – 8 litrami. Nepoteší však výrazný turboefekt pri verziách 103 kW a 125 kW. Najspoľahlivejšia je najslabšia verzia motora. Tiguan má motor 2,0 TDI s vyvažovacím hriadeľom, ale pri pravidelnej údržbe sa nejedná o zásadný problém. Spoľahlivosť je vyššia ako v prípade starších motorov 2,0 TDI-PD. Samozrejme, ide o naftový motor, takže musíte časom počítať s investíciami ako EGR ventil, dvojhmotový zotrvačník, DPF filter a pri vysokom nájazde alebo tvrdom zaobchádzaní sa ozve aj turbodúchadlo.
Motory TDI môžu byť v niektorých prípadoch lepšou voľbou
Spoľahlivosť
Notoricky známou chybou je pri Volkswagenoch vŕzganie interiéru a to sa nevyhlo ani Tiguanu. Niektoré kusy vŕzgajú a iné vôbec, takže sa testovacej jazde poriadne započúvajte.
V prípade Tiguanu počítajte so slabšou životnosťou náprav oproti Golfu alebo Passatu. Typickým problémom je odklon zadných kolies do „A“. Prejavuje sa to rýchlejším opotrebením pneumatík na vnútorných okrajoch. Pravidelne preto kontrolujte geometriu. Pri vyššom nájazde sa vyskytujú poškodené silentbloky. V prípade SUV vydrží podvozok kratšie, a to s ním nemusíte jazdiť ani do terénu. Pri kúpe je teda prehliadka na zdviháku nutnosťou. Hľadajte aj rôzne poškodenia, ktoré môžu naznačiť tvrdú jazdu v teréne. Skontrolujte aj systém Haldex, či neslzí olej.
Hodnotenie autoporadcom 7/10
Volkswagen Tiguan je obľúbenou voľbou v triede menších SUV. Proti svojej koncernovej sestre Škode Yeti vyniká masívnejšou konštrukciou najmä na podvozkových skupinách. Ponúka tiež bohatšiu výbavu a paleta motorov bola široká, ako sme zvyknutí u VW Group. Žiaľ, bez menších či väčších technických nedostatkov sa neobišiel. Pri nákupe jazdeného Tiguanu sa obzrite najmä po kúskoch s jasnou servisnou históriou a dokladovateľným kilometrovým nájazdom, keďže práve VW je značka, u ktorej sa veľmi často stretávame s pozmeneným údajmi rôzneho charakteru.
Klady vozidla:
+dobré dielenské spracovanie, dobrá ergonómia, príjemný posed za volantom,
+dobrá antikorózna ochrana karosérie aj podvozkových skupín,
+slušná ponuka motorov v benzínovej aj naftovej verzii,
+dobrá dostupnosť náhradných dielov v prvo aj druhovýrobe,
+dobrá znalosť koncernovej techniky v sieti autoservisov,
+v danom segmente dobré a vyvážené jazdné vlastnosti.
Zápory vozidla:
-verzie s naftovým pohonom mávajú často opotrebený dvojhmotový zotrvačník, platí to pre manuálne aj automatické DSG prevodovky,
-každá benzínová motorizácia z radu TSI je náchylná na problémy s rozvodovou reťazou, obzvlášť motor 1,4 TSI vo výkonovej verzii 90 kW,
-motor 1,4 TSI vo verzii Twincharger-kombinácia turbo/kompresor je technicky zložitý a v prípade poruchy nákladnejší na opravu. Bežnou závadou bývali prasknuté výfukové zvody, problémy so vstrekovačmi paliva, prípadne rozvody motora, aj keď zásluhou výkonnejšieho olejového čerpadla menej často ako u slabšej verzie,
- u motorov TSI sa často vyskytuje zvýšená spotreba oleja, v extrémnych prípadoch sa dokáže dostať na úroveň 1 liter na 1 000 km.,
-motory 2,0 TDI vie potrápiť zanesený DPF filter, nefunkčný EGR ventil, pri nájazdoch okolo 200 000 km sa môžu objaviť problémy so vstrekovačmi paliva, turbodúchadlom, ale aj DSG prevodovkou. Ak nie sú dodržané výmeny olejovej náplne, môže byť prevodovka zrelá na drahú opravu.
Daniel Miklóši – autoporadca.sk
Kúpiť/nekúpiť?
Tiguan jazdí na spevnených cestách veľmi dobre. Ide o výborný kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami. Poteší tiež výbornou ergonómiou. Nie je to síce najspoľahlivejšie SUV na trhu, ale jeho slabé stránky sú pomerne dobre známe, takže sa ho netreba báť.
Napriek širokej ponuke motorov je ťažké nájsť nejaký, ktorý sa dá odporúčať bez výhrad. Benzínové motory patria všeobecne medzi spoľahlivejšie, ale TSI motory majú zlú povesť. Veľmi pritom záleží na starostlivosti predchádzajúceho majiteľa. Prekvapivo lepšou voľbou môžu byť motory 2,0 TDI, ale počítajte s tým, že moderný naftový motor nemá najlacnejšiu údržbu (DPF, EGR, dvojhmota...) a do mesta sa vyslovene nehodí.
Problémom Tiguana je aj cena, ktorá začína na hranici 8500 eur. Za autá v rozumnom stave si pripravte viac ako 10000 eur. Konkurenčné SUV dokážete kúpiť za rozumnejšie peniaze, aj preto má len 5 bodov za cenu/protihodnotu.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Volkswagen Tiguan 1. generácie odporúčame s drobnými výhradami.