Test Mini Cooper S John Cooper Works R56

Novodobá axióma autičkára je: zábava na 4 je MINI. Platí už od uvedenia prvej generácie nového MINI (typ R50) pred 10. rokmi. Bez ohľadu na motorickú verziu, MINI umným konštrukčným riešením a odladením podvozka ponúka na svoju malosť až neuveriteľne dobré jazdné vlastnosti. Absolútnym vrcholom je, pochopiteľne, najostrejšia verzia s fabrickým tuningom. Maximálna zábava v množine predokoliek má dodatok JCW, teda John Cooper Works. Tieto verzie sú tak špeciálne, že ich možno smelo prirovnať k modelom M od BMW.

MINI modernizácia 2010

Pre tento rok dostalo Mini po 3,5 roku od príchodu druhej generácie malú modernizáciu. Kým zmeny tvarov sú nepatrné, podstatnejšie zmeny dostane majiteľ vnútri v podobe nových systémov. Poďme však postupne. Omladenú verziu bystré oko spozná podľa zmenenej štruktúry predných reflektorov i zadných skupinových svetiel. Vyzerajú ozaj chutne. Nový je aj predný nárazník, ktorý viac zohľadňuje požiadavky väčšej pasívnej bezpečnosti EuroNCAP v prípadnom zrazení chodca. Ostrejšie verzie S a JCW majú vedľa nových hmloviek veľké náduchy chladenia predných bŕzd. Vnútri je na moje potešenie použitých menej lesklých pochrómovaných komponentov a hlavne je tu ConnectDrive systém.

MINI je malý zázrak. Nik by nečakal, že tak malé autíčko môže prinášať tak veľkú radosť.

MINI je malý zázrak. Nik by nečakal, že tak malé autíčko môže prinášať tak veľkú radosť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov
MINI Cooper S John Cooper Works je malý čert! Ale taký milý...
Konštruktéri sa snažili daný pôdorys využiť maximálne. Preto asi ako jediné auto z dielne BMW má MINI motor pred prednou nápravou...

Konštruktéri sa snažili daný pôdorys využiť maximálne. Preto asi ako jediné auto z dielne BMW má MINI motor pred prednou nápravou...

Niečo o motoroch Prince


MINI využíva modernú sériu motorov Prince. Jedná sa o 4-valce vyvinuté spoločne medzi BMW a PSA. Jedná sa o motory objemu 1,4 a 1,6 l. Prvé auto, ktoré tieto nové motory dostalo bol Peugeot 207. Motory sa vyrábajú na dvoch samostatných miestach. Francúzi si svoje montujú v meste Douvrin, motory pre MINI produkuje fabrika v Hams Hall pri Birminghame. Neskôr prišla aj prepĺňaná verzia 1,6t, ktorú poznáte z mnohých Citroenov, Peugeotov a Mini Cooper S. BMW je zodpovedné za vývoj a aplikáciu technológie Valvetronic na sacej strane valcov. Olejové a vodné čerpadlo pracujú na princípe aktuálnych požiadaviek (teda nie permanentne) čo šetrí energiu. Priame vstrekovanie a prepĺňanie turbom twinscroll je typické verzie s objemom 1,6 l.


Motory majú vŕtanie 77 mm, ich objem sa líši zdvihom. 1,6 ka má 85,8 mm a presný objem 1598 ccm. Verzia s preĺňaním má priame vstrekovanie paliva a špeciálne nízkotlaké odlievané hlavy. Na začiatku boli k dispozícii dve verzie s výkonom 150 a 175 k pre Peugeot pod kódovým označením EP6DT a EP6DTS. 150 k verzie sú použité v modeloch Peugeot 207 CC/GT, Peugeot 308, Citroën C4 a Citroën DS3. 175 k motory montujú, alebo montovali do Peugeot 207 RC, Mini Cooper S a Peugeot 308. Minulý rok pripravili novú 200 k verziu s označením 1,6 THP - EP6CDTX s max. krútiacim momentom 275 Nm už od 1700 ot. Tento je v najvýkonnejšej verzii Peugeot RCZ v modeli Peugeot 308 GTi a Citroen DS3 Racing. Nuž a pre použitie vo vyladenej verzii JCW má dokonca 211 k a 280 Nm.

...na jazdných vlastnostiach to však vôbec nepoznať. Aj autá s motorom pred prednou nápravou sa dajú skvelo vyladiť.

...na jazdných vlastnostiach to však vôbec nepoznať. Aj autá s motorom pred prednou nápravou sa dajú skvelo vyladiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Parametre verzie JCW


Vzhľad MINI Cooper S, vo verzii JCW špeciálne, je krása sama. Kompaktné nabúchané autíčko vyzerá ako veľká štýlová hračka. Množstvo ohromne milých a zvodných detailov toto postavenie len potvrdzuje. Je to trvácny štýl, aký len tak vo svete kolies nenájdete. Krása a originalita tohto drobca vyniká o to viac, že je to tak malá vecička. Pohľad do Technického Preukazu je v prípade najostrejšej verzie veľmi povzbudivý. Dočítate sa tam nasledovné údaje: pohotovostná hmotnost 1215 kg, objem 1598 ccm, max. výkon 155 kW (211 k), max. rýchlosť 238 km/h a pneu s rozmermi 205/45 R17 84W na diskoch 7x17". Skvelé čísla. Z nich si dokážete vyčítať, že pod kapotou nie je atmosférický motor. Tiež sa dá ľahko vyrátať výkonová hmotnosť len 7,83 kg/kW. Ak máte v tejto oblasti trošku skúseností, dôjde vám, že zrýchlenie na stovku zákonite nemôže trvať viac než 7 s. A ono je v skutočnosti dokonca o 0,5 s lepšie. Pre vymenovanie základných charakteristických parametrov treba doplniť už len max. krútiaci moment motora. Ten je 260 Nm, no pri krátkodobom navýšení pretlaku turba je to 280 Nm.

Pozrite si až neuveriteľný výsledok merania výkonu motora na brzde u špecialistov na čiptuning MM RACING. Výrobcom uvádzané parametre 211 k a 280 k tento biely čertík riadne prekračuje. Ale až neuveriteľne odvážne. Max. nameraný výkon je až 164 kW (223 k) pri 5955 ot a krútiaci moment neuveriteľných 324 Nm pri 4 500 ot. Podľa týchto parmetrov má toto konkrétne MINI JCW výkonovú hmotnosť len 7,4 kg/kW. Tu je aj čiastočne ospravedlnenie za vyššiu spotrebu - kone navyše predsa treba nakŕmiť.

Testovaný MINI Cooper S JCW bol v pôvodnom sériovom stave tak ako ho na trh dodáva výrobca. Otázka znie, či takto nabudenú verziu silnejšiu o 22 k a až 44 Nm dostane aj bežný klient, alebo je špeciálne "odladená" pre testovanie a novinárov...
Vnútri to nie je najväčšie malé auto, ale to ani nik nečaká. Je tu však najoriginálnejšie a najštýlovejšie. Jednoznačne!

Vnútri to nie je najväčšie malé auto, ale to ani nik nečaká. Je tu však najoriginálnejšie a najštýlovejšie. Jednoznačne!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov

Jazdné vlastnosti

Či tomu veríte, alebo nie, prepĺňané zážihové verzie Mini cestám kraľujú. Všetkým, vrátane diaľnic. V maximálnej rýchlosti ani v zrýchlení nebudú na cestách to najrýchlejšie, ale drobné zaostávanie Cooper S viac než kompenzuje schopnosťou držať stopu a pre výrazne menšiu váhu jazdiť aj ostré zákruty tak rýchlo ako väčšina vodičov ani nedokáže akceptovať. S drobným preháňaním môžem uviesť, že ostrý Miňas doženie na jednom výjazde z diaľnice všetko čo stratil predtým v priamke. Mnohé, aj ostrejšie zákruty na diaľniciach v pohode zvláda v rýchlostiach nad 200 km/h. A všetci ostatní, nie len v MINI Cooper S JCW, ale aj v blízkych autách z toho majú zimomriavky a strach.

Túto najostrejšiu verziu špeciálne je možné do zákrut doslova hádzať. Mnohokrát sme si to vyskúšali nie len na bežných cestách, ale aj na okruhu. To čo drobec dokáže je doslova úžasné. Prepĺňané benzínové MINI je mimoriadne vhodné aj na veľké profesionálne okruhy. So slabšou verziou Cooper S som skončil na piatom a Luboš na prvom mieste v nedávnom novinárskom Press Cup 2011. Kolega Gusto zas na ostrej verzii Cooper S D, teda ostrej vznetovej verzii zajazdil na pretekoch seriálu AZ pneu AutoSlalom v ťažkej kategórii S4 nad 2000 ccm III. miesto. To už nie je ani náhoda, ani o vodičoch vážení. Toto je len a len o skvelých schopnostiach tohto autíčka.

Kolesá sú doslova v každom rohu. Ak by legislatíva nevyžadovala nárazníky, MINI by malo nulové previsy. Naozaj!

Kolesá sú doslova v každom rohu. Ak by legislatíva nevyžadovala nárazníky, MINI by malo nulové previsy. Naozaj!

Ak ste ešte neboli, choďte si MINI pozrieť to predajne. Dajte si ho ukázať. Ak sa dokážete povoziť, nikdy naň nezabudnete! Ale najprv si dobre rozmyslite, či to vlastne naozaj chcete... :)


Okrem absolútnych pochvál mám však aj výčitky. Doposiaľ som si myslel, že problém krátkeho sprevodovania nevhodného pre dlhú úspornú jazdy na diaľnici, alebo na ďaleké cesty majú len ostré atmosférické autá. V tomto smere ma hrozne štvala predošlá generácie Suzuki Swift Sport (poľahčujúcou okolnosťou je len 5. rýchlostná prevodovka), azda všetky ostatné generácie Renaultu Clio RS, Honda Civic TypeR a prekvapivo aj BMW 130i. Všetky tieto autá točia pri diaľničných 130 km/h vyše 3200 ot, niektoré dokonca o pársto otáčok viac. To je naozaj zbytočné a pre nízku spotrebu neakceptovateľné. Nerozumiem prečo výrobcovia aj na najvyššom prevodovom stupni volia relatívne krátky prevod a nedoprajú autám s výkonnými motoromi s dostatkom krútiaceho momentu prevod, na ktorom auto už nemusí razantne zrýchľovať, no má malé otáčky, udrží rýchlosť a nežerie toľko... Potom som si myslel, že tento problém sa týka len atmosférických motorov. Dúfal som, že prepĺňané verzie s nadbytkom krútiaceho momentu budú mať na najvyšších stupňoch iné sprevodovanie. Žiaľ, mýlil som sa. Toto auto točí pri diaľničných 130 km/h 3200 ot. A ja sa pýtam, načo? Kto už potebuje pretekať na 6-ke? Kto ide predbiehať si predsa pokojne podradí, o jeden, dva, alebo aj tri stupne ak treba...


Výsledkom je nie práve povzbudivá spotreba. Na našej testovacej trase s dĺžkou 90 km, ktorá má tretinu mesto/obec, tretinu mimo mesta a tretinu diaľnic, tiež úseky so stúpaniami a predbiehacie manévre sme dosiahli priemer príjemných 7 litrov. Je to prakticky to, čo pre kombinovanú prevádzku uvádza výrobca a na motor s objemom 1,6 litra to nie je extra málo. Ale pre výkon vyše 200 k je to akceptovateľné. Počas celého týždňa sme sa však neboli schopní pri prevažnom použití v meste dostať pod 8 l. A keď si začnete Cooper S JCW trošku užívať, pod 10 l na stovku to nebude.

Takto vyzerajú prepracované zväčšené náduchy chladenia predných bŕzd...

Takto vyzerajú prepracované zväčšené náduchy chladenia predných bŕzd...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Zhodnotenie


Nové Mini je geniálne auto. Rovnako ako bol svojho času jeho dávny predchodca. Ich úlohy sú však úplne iné. Kým pôvodná generácia bol lacný a jednoduchý spôsob ako mobilizovať širokú verejnosť, nové Mini je štýl, šmrnc a zážitok z jazdy. Verzia JCW berie všetky tieto atribúty na piedestál. Prisahám, že viac radosti za volantom predokolky ako v MINI Cooper S a špeciálne vo verzii John Cooper Works nezažijete. Nanajvýš ak rovnako. MINI JCW je extra špeciálne auto. A špeciálne veci majú špeciálnu cenu. Nemôže ich mať každý, žiaľ. Ale taký je svet. Takže odhliadnuc od tých pár výčitiek, ktoré tu vo výpise plusov a mínusov nájdete mám ma vlastne najviac mrzí cena auta a ceny príplatkových doplnkov.

MINI Cooper S John Cooper Works

PLUSY:

jedinečný štýl,
originálny zvonku aj zvnútra,
perfektný dizajn,
super posed,
skvelé jazdné vlastnosti,
pedále blízko seba pre precízne šoférovanie,
super výkonné brzdy,
dobré rozloženie váhy,
JCW možno do zákrut hádzať, paráda!
limit v zákrutách veľmi vysoko,
veľká torzná tuhosť karosérie,
vypínateľný a sofistikovaný systém trakčnej a stabilizačnej kontroly DSC ako v BMW,
veľmi tolerantná stabilizácia dovoľuje opičky,

     

MÍNUSY:

- základná cena JCW až 29 200 €,
- krátke sprevodovanie,
- spotreba len ťažko pod 8 l,
- slabšia stabilita v rýchlostiach nad 200 km/h na našich cestách, (problém riešia 4ja v aute, alebo dlhší Clubman :),
- zlá kategória pre preteky (adekvátne 2,7 l)

MINI Cooper S John Cooper Works
rok výroby 2011
Motor:

turbom prepĺňaný radový 4-valec vpredu naprieč, objem 1598 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, variabilné časovanei ventilov VVT, vŕtanie x zdvih - 77 x 85,8 mm, kompresný pomer 10:1, max. výkon 155 kW (211k) / 6 000 ot, max. krútiaci moment 260 Nm / 1850 - 5 600 ot (krátkodobo 280 Nm), litrový výkon 96,9 kW (132k) / l.

Pohon: suchá trecia spojka, 6-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies, elektronický samosvorný diferenciál EDLC.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami a kompenzáciou ponoru pri brzdení, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy Brembo p/z - 316 x 22 mm/280 x 10 mm, ABS, EBD, CBC, ASC+T, DSC, DTC, elektrický posiľňovač riadenia EPS s premenlivým účinkom.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17", pneu 205/45 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 3 714 x 1 683 x 1 407 mm, objem kufra - 160 - 680 l, pohotovostná hmotnosť - 1 205 kg, kombinovaná spotreba - 6,9 l/100 km, výkonová hmotnosť 7,3 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 238 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,5s

Cena: Základný model  od 25 250 €, Testovaná verzia - cca 34 250 €