JAZDA: Nissan GT-R
Znie to priam neuveriteľne, ale je to pravda - redakcia TopSpeed.sk sa ako jedna z mála v Československu dostala k možnosti vyskúšať (aj keď na veľmi krátko) novodobú legendu Nissan GT-R. Stretnutie to bolo síce krátke, ale o to intenzívnejšie. Nestáva sa totiž často, aby aj s odstupom času boli dojmy z jazdy také silné. A v tom je krása GT-R. Viete o ňom tak veľa, čítali ste x článkov, ale nakoniec vás aj tak v mnohých smeroch príjemne prekvapí. Už po pár minútach jazdy rozmýšlate, či by ste dokázali žiť len s jednou ľadvinou, alebo koľko hektolitrov spermí musíte darovať, aby ste si toto auto mohli kúpiť... Aké je teda GT-R naživo?
Prvá vec, ktorá vám na tomto aute udrie do očí, je jeho veľkosť. Ak stojí na parkovisku vedľa iných autiakov, je to očividný rozdiel a nepomer, najmä ak si uvedomíte, že toto je superšport s rázvorom väčším ako Superb kombi. GT-R je skutočne mohutný kus auta, aj do výšky či šírky. Rozhodne nevyzerá, že na okruhu dokáže vyklepať kdejaké Ferrari či Lamborghini. Napríklad aj v šampionáte FIA GT1 je GéTéeRko ten najväčší sumo zápasník. Samotný design je, podľa nás, úžasný. A to najmä preto, že je stelesnením modernej high tech japonskej designovej školy a nesnaží sa nič a nikoho kopírovať. A čo je taktiež pozitívne, rozhodne si toto fáro nespletiete s ničím iným, dokonca ani s jeho predchádzajúcou generáciou (čo sa vám však v prípade Porsche 911 môže stať veľmi ľahko...).
Nissan GT-R má skutočne zaujímavý interiér. Možno vás neposadí na zadok ako ten vo Ferrari 599, ale aj tak, má proste gule!
Po otvorení masívnych bezrámových dverí vás víta interiér, ktorý je príkladne praktický a striktne orientovaný na vodiča. Predsa len o toto tu ide predovšetkým. Pre niektorých ľudí sa však môže javiť až príliš suchopárny. Nečakajte okázalosť a luxus talianskych primabalerín, toto je predsa len iné auto. Na obranu GT-R ale musím uviesť, že na japonské pomery sa jedná o nadpriemerné spracovanie. Samozrejme, 3x tak drahý Lexus LFA je niekde inde, ale to je aj iná cenová liga.
Sedačky sú vpredu, ako sa dá očakávať, špičkové, i keď chudšie postavy budú v nich troška lietať. Predsa len, je to auto na každý deň, takže čistokrvné anatómy by boli na škodu veci. Poloha za volantom je taktiež vynikajúca, ani v najmenšom nemáte pocit stiesnenosti. To sa ale už nedá povedať o zadných sedadlách, tie sú skôr núdzové, i keď stále plne použitelné aj pre dospelú osobu. Výškovo nastaviteľné budíky si môžete pozrieť vo videu, jedná sa o veľmi praktický detail. Ak máte radi rôzne prepínače a displaye, tak máte o dôvod viac milovať GT-R, je ich tu nepreberné množstvo. Najlepšie ale na celej veci je, že všetko tu má svoj účel a úlohu, dokonca aj veľká obrazovka na vrchole prístrojovky. Tá vám dokáže sprístupniť také množstvo údajov, že som sa až sám seba začal pýtať na jej zmysel. Hlavne sa neradno s ňou hrať počas šoférovania. Apropo, celý tento vizuálny informačný systém navrhla firma, ktorá stojí za vývojom hry Gran Turismo. To je už aký zmysel pre detail?
Žraločí pohľad GT-R vám čistí diaľnicu ako mávnutím čarovného prútika. Praktické :)
Samotné prebudenie monštra pod kapotou je zakaždým menším sviatkom. Stačí, aby ste mali "kľúče" vo vrecku, stlačili brzdu a jemne pohladili ten červený gombík (á la odpalovač rakiet zem-zem) na stredovom paneli. Razom ožije celý prístrojový panel vrátane playstationu na tom veľkom LCD v strede. Zvuk, ktorý sa začne drať do kabíny je, ehm, čisté techno. Jemná basová linka je počut dnu i vonku, ale nie tak, aby vás to otravovalo. Kým jazdíte štýlom "starý penzista" tak máte tendenciu zabúdať, čo za stádo koní máte pod kapotou. Neustále vás však doprevádza krásny high tech zvuk - či už pri jemnej akcelerácií alebo samotnom radení rýchlostí na dvojspojkovej (polo)automatickej prevodovke. Ak však usúdite, že je čas dupnúť na plyn, príde zlom: razom sa zvuk zmení na niečo, čo vzdialene pripomína zvuk prúdového motora pri štarte. Vážne, nekecám! Úžasná symfónia! Veď pozrite si video ktoré sme pre vás pripravili...
Pri radení rýchlostí môžete síce kecať prevodovke do roboty, ale som si istý, že vás to po čase prestane baviť. Tá totiž zvláda svoju prácu priam ukážkovo. Radenie je jemné (ani náznak sekania) a hlavne rýchle (0.5 s v bežnom režime a 0.2 v ostrom R-mode). Ani raz sa nám nestalo, že by nastali zmätky ohľadne zaradeného prevodového stupňa. Nissan tvrdí, že v režime R dokáže prevodovka sama na základe x vstupných údajov predpokladať, čo tam budete potrebovať zaradiť najbližšie. Sranda je, že ak idete vyslovene výletným tempom, tak už pri cca 70 km/h rýchlosti tam máte zaradenú šestku. Nebyť ale toho displeja čo vám ukazuje práve zaradený stupeň, tak si toho ani nevšimnete...
Nissan GT-R a jeho design je téma dlhých diskusií.
Počas jazdy si uvedomíte dve veci: že máte pod pravou nohou takmer 500 kobýl, ktoré vás počúvajú na slovo a to, že auto má do komfortného ďaleko v akomkoľvek režime. To prvé je jasné ako facka - zošliapnete plynový pedál a bum, okamžite, bez akéhokoľvek zaváhania ste zatlačený do sedačky. Ale čo to druhé? Aj na najkomfortnejšom nastavení podvozku je auto dosť tvrdé. Ale len do momentu, než sa preveziete v ľubovolnom konkurentovi z tohto segmentu. Až potom si uvedomíte, aké skvelé možnosti ponúkajú tlmiče Bilstein v GT-R. Nesmiete totiž zabúdať, že toto je superšport, nie limuzína! To druhé sem možno nepatrí, ale nedá mi to nespomenúť: Nissan sa snažil ušetriť hmotnosť kde sa len dalo, takže sa občas nesmiete čudovať, ako veľmi je vo vnútri počuť bubnovanie kamienkov na vnútorných podblatníkoch. Inak fajn, GT-R je aj po tejto stránke auto, ktoré je skutočne použiteľné na každý deň. To si nerobím srandu...
To magické tlačítko na spustenie uragánu sa nachádza pod voličom prevodovky.
Či už jazdíte na limite alebo sa len tak plavíte krajinou, stále nad vami bdie more elektronických anjelov. Tie sa dajú samozrejme vypnúť, ale načo aj? V niektorých nastaveniach vás stabilizácia pustí až nechutne ďaleko, avšak pokiaľ nemáte v občianke napísané meno Seiji Ara, ani to radšej neskúšajte vypnúť. Garantujem vám totiž, že za bežných podmienok nemáte šancu zistiť, kde ležia hranice GT-R. Jednoducho nemáte! Hlavne ak si občas uvedomíte, ako dokonale GT-R maskuje svoju veľkosť a hmotnosť. To množstvo trakcie a istoty ktoré sa vám dostáva je úžasné. Razom zabudnete, aké VEĽKÉ auto šoférujete. Toto je úplne nový level priatelia!
Aj napriek svojej pohotovostnej hmotnosti 1740 kg sa nám ani na okruhu nestalo, že by GT-R vykazovalo akékoľvek známky únavy: brzdy, prevodovka či motor, to všetko zvládalo nakladačku bez problémov. Nutno podotknúť, že sa jednalo o profesionálnu nakladačku z rúk továrenských jazdcov Nissanu zo seriálu FIA GT1. Ani po desiatkach minút sme nezaznamenali žiadne prehrievanie komponentov, proste úplna pohodička. Veď napokon, toto všetko sme mohli "online" sledovať na multifunkčnom monitore. A mimochodom, pri vypnutej stabilizácií dokáže GT-R čokoľvek, na čo si trúfnete. Aj na jazdu bokom, ale to je už vysoká škola šoférska...
O jazdných vlastnostiach Nissanu GT-R neviete nič, pokial vás nezvezie niekto, kto vie kde má toto auto limity. Napríklad Karl Wendlinger.
Nissan GT-R je viac než len cenovo dostupná alternatíva k zavedeným superšportom, je to ich kat s neurodzeným pôvodom. A práve to môže byť pre niekoho problém, pretože je ešte stále veľa ľudí (žiaľ), čo si veľmi potrpia na image spojený so značkou. Očividne im nevadí, že Lamborghini pre pár rokmi vyrábalo len poľnohospodárske stroje, ale na druhej strane im vadí, že Nissan je masová značka čo má v ponuke aj Micru.
Ako teda uzavrieť túto jazdu s Nissanom GT-R? Jedným slovom: úžasné! Najmä v kontexte cena/výkon/zábava. Je to superšport na každý deň, je to superšport ktorý stanovil nové merítka. A tie bude sakra ťažké prekonať! Navyše, stále nemôžem uveriť tomu, že Nissan sa konečne odhodlal pustiť Godzillu aj mimo Japonských ostrovov. Veď predošlé generácie ostali len pre domáci trh. GT-R je, dúfajme, predzvesťou toho, že na trh sa po rokoch vracajú známe silácke mená minulosti. Takže môžeme očakávať aj novodobú NSX alebo Supru? Neviem, a úprimne, ktokoľvek sa o to bude pokúšať, má čo robiť, pretože Nissan GT-R znamená absolútny prelom. Bravó Nissan!
Nissan GT-R |
rok výroby 2009 |
Motor: |
celohliníkový DOHC V6, objem 3 799 cm3, označenie VR38DETT, vŕtanie x zdvih - 95.5 x 88.4 mm, kompresný pomer 9.0:1, max. výkon 485k (357 kW) pri 6400 o/min, 588Nm pri 3,200-5,200 o/min. |
Pohon: | Vzadu montovaná 6.st BorgWarner dvojspojková polo automatická prevodovka, ATTESA E-TS® All-Wheel Drive systém (AWD) |
Podvozok: | kotúčové brzdy p/z Nissan/Brembo 15" na oboch nápravách |
Kolesá: | 255/40ZRF20 (predok), 285/35ZRF20 (zadok) |
Rozmery a hmotnosti: |
dĺžka 4,655 mm, šírka 1,895 mm, výška 1,370 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 740 kg |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 310 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 3,5 s |
Cena: | Základný model - od 86 600 € |