O Peugeote 508 sa tu nemusím rozpisovať nijak podrobne, auto je na trhu už nejaký ten rok a vo videoteste sa mu už podrobne venoval aj kolega Alex. Skôr sa zameriam na odlišnosti jeho kombi verzie SW a charakter najvýkonnejšej naftovej verzie GT s motorom 2.0 BlueHDi naladeným na 130 kW (177 k) a 400 Nm.
Kombi verzia sa celkovou dĺžkou od liftbacku takmer nelíši, veľmi podobné sú preto aj rozmery podlahy ich batožinových priestorov. Počítajte s tým, že 508 SW ju má v základnej konfigurácii približne meter dlhú, 1,1 m širokú a medzi podlahou a krycou roletou zostáva asi 0,5 m vnútornej výšky. V reči čísiel to znamená základný objem 530 l, čo je o 16 l viac, než ponúka liftback. Omnoho dôležitejšia je však lepšia využiteľnosť tohto priestoru a možnosť sklopiť delené operadlo zadných sedadiel a následne prepraviť predmety dlhé skoro 1,8 m. Celkovo takto dokážete v Peugeote 508 SW previezť až 1780 l, čo je v konečnom výsledku o 243 l lepšia hodnota než v prípade liftbacku. Nechýbajú tu ani praktické háčiky na tašky, slušné LED osvetlenie a možnosť pohodlne sklopiť operadlo priamo z kufra. Využiteľnú šírku za podbehmi trochu zmenšuje subwoofer audiosystému.
Za dojazdovú rezervu si musíte priplatiť, v štandardnej výbave je totiž len sada na opravu defektu. Našťastie je tu na dojazdovú rezervu miesto.
Priestorovým bonusom verzie SW je menej sa zvažujúca strecha, čo znamená približne o 30 mm viac miesta nad hlavami zadných cestujúcich. Aj tak je tu však menej miesta, než v konkurenčných kombi strednej triedy. Peugeot 508 SW patrí medzi autá, v ktorých sa síce tlačiť nebudete, ale o nejakej priestorovej rezerve tu nemôže byť reč.
Na kolená je vzadu miesta tak akurát, na hlavu však môže byť vyšším cestujúcim tesnejšie.
Špecifikom tohto auta je aj nízke nasadanie do kabíny. Pri každom nastupovaní sa skrátka musíte viac skloniť a pri vystupovaní počítať s tým, že sedíte podstatne nižšie, než v crossoveroch, či SUV. Peugeot 508 je nízky dokonca aj na pomery klasickej strednej triedy a vystupovanie z neho mi v mnohom pripomínalo nedávno testovaný Jaguar XE.
Máloktoré auto dnes dokáže interiérom zaujať tak, ako Peugeot 508. Z hľadiska ergonómie by ste tu niekoľko prehreškov určite našli, ale vizuálnu príťažlivosť mu uprieť jednoducho nemôžeme.
Diaľničný dostavník
Aj keď sa bavíme o najvýkonnejšej naftovej verzii, nečakajte ľahkonohého atléta určeného na adrenalínové bláznenie sa v ostrých serpentínach. Nejde o nedostatok výkonu, toho má tento Peugeot naozaj dosť, a rozhodne mu nechýba ani pružnosť prezentovaná vrcholom krútiaceho momentu až 400 Nm. Ide skôr o hmotnosť 1,8 t, ktorú pri prudkých zmenách smeru spoza volantu skrátka cítite. Podvozok pritom odvádza perfektnú prácu a treba uznať, že odozvy riadenia sú vzhľadom na určenie auta príjemne športové. Ak však porovnám testované auto s benzínovou verziou GT, ľahko zistíme, že testované BlueHDi vozí nad prednou nápravou o 100 kg ťažší motor. A v praxi je to skrátka cítiť. Fyziku a hybnosť ťažkého predného previsu neoklame ani tá najlepšia náprava. Ale pozor, ak sa už raz naftové 508 SW GT rozbehne, drží ako pribité. Najviac mu sedia rýchle oblúky, v ktorých predvádza dobrú priľnavosť oboch náprav a napriek hmotnosti nahrnutej dopredu dlho odoláva nedotáčavosti. Len si musíte dávať pozor, aby ste v oblúku nenabehli na sériu väčších vĺn. Tu sa ukáže nevýhoda kombinácie malého prepruženia a veľkých kolies obutých do nízkoprofilových pneumatík. Pruženie Peugeota si skrátka rado sadne „na dorazy“, čo ho rýchlo vyhodí z rovnováhy. Ak by som mohol poradiť, zostaňte pri menších diskoch s priemerom 18 palcov. Zaujímavé pritom je, že rovnakú tendenciu som si pred časom všimol aj pre benzínovej verzii GT s výkonom 225 k. Rovnako nepríjemné je to aj pri prudkom dobrzďovaní pred zákrutou, kedy koleso nachvíľku stratí kontakt s asfaltom a riadiaca jednotka ABS okamžite zníži brzdný účinok prednej nápravy. Časom som sa však naučil „čítať“ schopnosti auta a aj na horších povrchoch sme spolu našli reč.
Priľnavosť auta je výborná, náklony malé a držanie stopy v rýchlych oblúkoch stabilné. Ak však trafíte sériu vĺn, naftová verzia GT prezradí, že je ťažšia "na predok" a stratí istotu.
Osem stupňov a nízke otáčky
Najvýkonnejšia naftová verzia využíva výlučne osemstupňovú automatickú prevodovku, čo už vopred naznačuje, že bude skôr ideálnym spoločníkom na dlhé cesty, než partnerom na súkromné rýchlostné skúšky. A práve na diaľnici sa ukazuje najsilnejšia stránka auta. Pri tempe 130 km/h a zaradenej osmičke motor točí len 1800 otáčok a zásluhou dobrej aerodynamiky dokáže držať diaľničnú spotrebu na úrovni 6,1 – 6,5 l/100 km. Ak spomalíte na 110 km/h, čím otáčky klesnú na 1500 ot./min, razom sa spotreba zníži na 5,2 – 5,5 l/100 km. Testovaciu trasu z Banskej Bystrice do Revúcej (85 km) zvládol Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi GT s priemernou spotrebou 5,1 l/100 km, okruh Topseed.sk (100 km) následne absolvoval za 5,5 l/100 km.
Testovaný Peugeot jazdil na príplatkových pneumatikách s rozmermi 235/40 R 19.
Naftová stíhačka
Ak porovnáme pružnosti naftovej a benzínovej verzie 508 GT, ľahko zistíme, že zo 60 na 120 km/h sa benzínová verzia dostane o dve sekundy skôr (6,5 s vs. 8,5 s), aj tak to však pre naftové GT znamená výbornú hodnotu. Z 50 na 90 km/h dokáže naftový Peugeot vystreliť za 4,3 s, čo je len pre porovnanie rovnaká hodnota, za akú to isté zvládne Škoda Superb 2.0 TDI s výkonom 140 kW. Počítajte však s pomalšou prácou prevodovky. Radí jemne a hladko, ak na ňu však zatlačíte, osem stupňov jej prerastie cez hlavu a radí častejšie, než by možno bolo milé. Situácia sa zlepší po prepnutí do jazdného režimu Sport. Ak v tom momente pritlačíte plyn na podlahu, vyššie prevodové stupne bude prevodovka radiť až niekde okolo hranice 4200 – 4500 otáčok, čo prezrádza, že využíva charakteristiku motora ideálnym spôsobom. V momente zaradenia vyššieho prevodového stupňa totiž otáčky klesnú presne na hranicu, kedy turbodiesel dosahuje max. výkon. (3750 ot./min.).
Naftový motor 2.0 BlueHDi je v praxi veľmi úsporným motorom.
Ak si pod pojmom 508 SW BlueHDi GT predstavujete pokračovateľa legendárnych Peugeotov s označením GTi, budete sklamaní. Toto je skôr diaľničná stíhačka s dynamickou rezervou, komfortným, no na 19-palcových diskoch trochu hlučnejším podvozkom a luxusnou výbavou na palube, v ktorej nebude nič chýbať ani náročným zákazníkom. V strednej triede nájdete veľa praktickejších aj priestrannejších súperov, s tak originálnym dizajnom a prístupom ku konštrukcii niektorých detailov však ani jedného. Peugeot 508 SW tak ostáva skôr voľbou individualistov, ktorým sa však aj v najvýkonnejšej naftovej verzii odvďačí príjemným charakterom a nízkymi reálnymi spotrebami.
PLUSY: + originálny dizajn; + spotreba; + pružnosť motora; + výkonné LED svetlomety; + aerodynamika; + jazdné vlastnosti. |
MÍNUSY: - výhľad na prístroje; - stiesnený vnútorný priestor; - sedadlá nízko nad podlahou; - dotykové ovládanie často používaných palubných funkcií; - výhľad z auta. |
Typ karosérie: | 5-dverové kombi |
---|---|
Trieda / kategória: | stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4778 x 1859 x 1420 |
Druh pohonu: | naftový štvorvalec |
Zdvihový objem (ccm): | 1997 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 130/177 pri 3750 ot./min. |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 400 pri 2000 ot./min. |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 231 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 8,4 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 5,9/4,0/4,7 |
Prevodovka: | 8-automatická |
Prevádzková hmotnosť (kg): | 1774 |
Brzdy: | kotúčové vetrané/kotúčové |
Podvozok: | vzpery MacPherson/ viacprvkové zavesenie |
Rozmery kolies: | 235/40 R 19 |
Rozchod (p/z), rázvor: | 1601/1597, 2793 |
Objem nádrže: | 55 |
Objem kufra: | 530/1780 |
Cena ( Euro ): | 42 890 |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|