Renault Captur vás celkom zaujal, pýtali ste sa predovšetkým na jeho trojvalcový benzínový motor, ktorý bude k dispozícii aj vo verzii na LPG. Mnohých vás zaujíma práve táto kombinácia. S testom verzie na LPG to zatiaľ veľmi reálne nevyzerá, už teraz nám však importér na test prisľúbil technicky spriaznenú Daciu Duster LPG. Tá by preto neskôr mohla dať odpovede na viaceré vaše otázky súvisiace s prevádzkou na "plyn".
Odpovede na otázky čitateľov
1. Ako sa správa plne naložené auto pri jazde do kopcov a aká je jeho spotreba. Uvažujem nad LPG verziou.
Pružnosť motora TCe 100 je veľmi slušná a z pohľadu bežného užívateľa sa ho netreba báť. Testovaný Captur bol síce o 104 kg ťažší, než skôr testované Clio, ale ani pri plnom obsadení som nemal pocit, že stráca pôdu pod nohami. Ak sa do toho motor raz „oprie“, stačí mu aj tých 160 Nm. Skrátka, v praxi ho ani v kopcoch netreba točiť do vysokých otáčok. Absenciu výkonu skôr cítiť pri potrebe predchádzania pomalších áut, zrýchľovať sa mu totiž s kompletnou posádkou na palube veľmi nechce. Ono, príval sily je pri tomto motore aj bez rodiny na zadných sedadlách skôr miernejší, nemecký benzínový trojvalec 1.0 TSI je údernejší. Ako sa zmení charakter motora po prechode na LPG zatiaľ netuším, ak sa nám v budúcnosti podarí dostať za volant Dacie Duster LPG, budeme múdrejší.
Pružnosti v kopcoch sa pri motore TCe 100 nebojte, pri plnom obsadení pocítite skôr menší výkon počas predchádzania pomalších áut. A pri zohrievaní na prevádzkovú teplotu kolíše jeho ťah.
2. Je Captur vo vnútri viditeľne väčší ako Clio?
Áno, je. Obidva typy síce stoja na rovnakej podvozkovej platforme CMF-B, no Captur prichádza s rázvorom náprav natiahnutým o ďalších 56 mm a aj so sedadlami v najzadnejšej polohe má o 66 l väčší kufor. Ak posuniete zadnú lavicu úplne dopredu, narastie dokonca na 536 l (zarátava sa tam aj priestor pod podlahou kufra). Captur ponúka viac miesta na kolená, aj na šírku v ramenách. Fabrika síce udáva rozdiel len 20 mm, subjektívne som mal však pocit omnoho väčšieho rozdielu. Dôležitý je aj fakt, že do rovnako motorizovaného Captura môžete legálne naložiť o 44 kg viac nákladu a ak treba, utiahne o 300 kg ťažší brzdený príves.
Captur ponúka vzadu citeľne viac miesta ako technicky spriaznené Clio. Bonusom je aj pozdĺžne posuvná zadná lavica.
3. Používa motor TCe 100 filter pevných častíc znižujúci výkon? V čom spočíva nevýhoda filtra pevných častíc?
Nie, tento motor filter pevných častíc nepoužíva. Pri nepriamom vstrekovaní má totiž palivo pred zapálením viac času odpariť sa, pri spaľovaní preto nedochádza k tvorbe sadzí z nedokonalého spaľovania. Výhodou absencie filtra pevných častíc je menší protitlak vo výfuku, čo pomáha lepšiemu preplachu valcov a čiastočne pomáha eliminovať problémy s reguláciou výstupného tlaku turbodúchadla pri udržiavaní max. hodnoty dynamickej kompresie.
Motor TCe 100 využíva nepriame vstrekovanie paliva, vďaka čomu nepotrebuje ani filter pevných častíc.
4. Ako zvládal testovaný Captur diaľničnú jazdu?
Zvládal ju dobre, dokonca pri nej nepôsobil nijak utrápeným dojmom. Pri rýchlosti 130 km/h točí na najvyšší prevodový stupeň (V.) 3250 ot./min., pričom pri spomalení na 110 km/h otáčky klesnú na 2750 – 2800 ot./min., kedy motor dosahuje max. krútiaci moment. Ani v tiahlych stúpaniach tak Captur TCe 100 nestráca dych. Pri rýchlosti 130 km/h už počuť aerodynamický šum od A-stĺpikov, nie je to však nič, čo by vám bránilo v normálnej komunikácii bez potreby zvyšovania intenzity hlasu.
Napriek len päťstupňovej prevodovke točí Captur TCe 100 na diaľnici len 3250 ot./min.
5. Akú má spotrebu na diaľnici?
Záleží od aktuálnych podmienok (najmä protivietor), čím je motor slabší a čelná plocha auta väčšia, tým viac tento faktor do spotreby zasahuje. Cestou z Trnavy do Banskej Bystrice som mal na diaľnici priemernú spotrebu 7,1 l/100 km, pri použití tempomatu v kopcovitých úsekoch s protivetrom sa pokojne dostanete na osem litrov a cestou z Banskej Bystrice do Trnavy to bolo 6,5 l/100 km (všetky spotreby pri tempe 130 km/h).