Poradí si 1,2 litrový motor s Renaultom Kadjar? S akou spotrebou sa dá s takýmto autom jazdiť?
Jeho teritóriom bude skôr mesto a nákupné centrá. Aj preto je v ponuke iba jedna verzia s pohonom 4x4
Náš prvý podrobný test Renault Kadjar Energy TCe130 ukázal, že je to priemerné auto svojej kategórie. Má vydarený dizajn a pomerne slušnú ponuku priestoru. Na druhej strane mu vŕzga interiér, má zlú ergonómiu a napriek spolupráci s Nissanom - preborníkom v oblasti pohonov oboch náprav, má slabé schopnosti v teréne. Výhody komfortného nastupovania na vyššie sedadlá a tým aj lepšieho výhľadu si majitelia týchto áut kombinujú s pocitom nadradenosti a falošnej bezpečnosti. To sú štyri najčastejši dôvody prečo SUV. Špeciálne také, ktoré nemá 4x4. Nuž a v spolupráci so šikovným marketingom jednoducho aj automobilky vyvolávajú v ľuďoch túžbu vlastniť čo najväčšie SUV, s vyššou svetlou výškou, systémami pre jazdu mimo cesty a riešeniami pre pobyt v prírode. Napriek tomu mnohí jeho služby mimo cesty nevyužijú ani v ohrození života. Toto, samozrejme, automobilky veľmi dobre vedia. Výsledkom sú pomerne ťažké autá s veľkou čelnou plochou a pohonom len jednej nápravy, ktoré ich majitelia využívajú najmä v mestách. No dopyt po SUV stále rastie, už druhé desaťročie. A Renault teraz klientov láka na svoj kľúčový model edíciou Night & Day.
Pohľad do cenníka Renaultu Kadjar utvrdí v tom, že toto je typický príklad mestského SUV. V ponuke je iba jediná verzia s pohonom oboch náprav. Druhou pohnútkou je, že Renault zobral downsizing ozaj vážne a dôsledne, až prehnane. Výsledkom je fakt, že jedinou benzínovou motorizáciou je 4-valec objemu len 1,2 litra. Samozrejme, sú výrobcovia, ktorí dávajú do podobne veľkých áut aj menšie motory. Príkladom je Seat Ateca 1,0 EcoTSI. Tieto SUV sú stále častejšie navrhované ako mestské približovadlá a ľudia ich tak veľmi radi využívajú, hoci to má iba malú logiku. Ako si ale poradí malý motor s 1 448 kg vážiacim autom (vrátane 75 kg vodiča a batožiny) na 19" kolesách? Aj to bola jedna z úloh na preverenie.
Aby sme to zistili vzali sme si na test Kadjar s motorom 1,2 Tce a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Agregát má presný objem 1 197 cm3, priame vstrekovanie paliva a 4 ventily na valec. Automobilka tvrdí, že hravo nahradí atmosférický 2,0 litrový motor. Jeho parametre sú 96 kW (130 k) pri 5 500 ot a 205 Nm pri 2 000 ot. Papierovo dvojliter určite nahradzuje. Nuž a v spolupráci s prevodovkou, ktorá je sprevodovaná tak, aby auto dobre akcelerovalo najmä v nízkych rýchlostiach pôsobí motor ozaj dostatočne silným dojmom. Ak vypnete eko režim, auto dokonca pôsobí až premotivovane a na plynový pedál reaguje možno až veľmi citlivo. Ak si nedáte pozor bude mať tendenciu zahrabať na každej križovatke. Ak teda berieme Kadjar (hoci sa to môže zdať absurdné) ako auto určené do mesta, bude mu malá 1,2-ka výkonom bohato stačiť. Nuž a nezľakne sa ani ciest za mestom, kde stačí aj na bezpečné predbiehanie. Teritórium, ktoré mu podľa očakávania vyslovene nesedí je diaľnica. Nie, že by Kadjar nevládal, to nie. Na cestovanie povolenou rýchlosťou 130 km/h pohodlne stačí. Jeho pružnosť ale už pri týchto rýchlostiach podľa očakávania nie je nijak presvedčivá. Mimochodom Kadjar s motorom 1,2 TCe dokáže zrýchliť až na 192 km/h, no chvíľu mu to potrvá. Naopak hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h je na tak malý motor celkom slušných 10,7 s.
Aj malá 1,2-ka Kadjaru stačí, ak neplánujete dlhé jazdy po diaľnici.
Samozrejmou otázkou, ktorá v súvislosti tak malým motorom napadne hádam každému je ekonomika jazdy. Tu musím úprimne povedať, že Kadjar príjemne prekvapil. Na našej testovacej trase sme s ním dosiahli kombinovanú spotrebu rovných 7 litrov benzínu na 100 km/h. Je to síce viac ako uvádza výrobca, ktorý nameral 5,8 l/ 100 km, no hodnota zodpovedá veľmi nepresnému cyklu NEDC, ktorého platnosť po 2. desaťročiach pomaly končí. Ako sa ukázalo počas celého týždňa, Kadjar vie jazdiť aj za menej ako 7 l/ 100 km. Nie je s ním problém dosiahnuť priemernú spotrebu okolo 6,8 l/ 100 km, ak sa vyhnete dlhším trasám po diaľnici. Tam spotreba trpí najviac. A niet sa čomu diviť. Veď auto má pomerne veľkú čelnú plochu a na krátko sprevodovanú prevodovku, ktorá je stavaná najmä na dynamiku pri nižších rýchlostiach. Mimochodom pri diaľničnom tempe 130 km/h motor točí na siedmom prevodovom stupni približne 2 800 ot/min. To je príjemná hodnota, aj keď mnoho áut má pri tomto tempe nižšie otáčky.
V kombinácii s prevodovkou EDC pôsobí malý motor niekedy až premotivovane
Kadjar presvedčil, že motor objemu 1,2 l stačí. Otázne je, ako to bude s jeho výdržou a spoľahlivosťou. Nuž ale znova sa ponúka aj stará otázka, prečo a či ho vôbec uprednostniť pred automobilovou klasikou, kombi rovnakej, teda strednej veľkosti. Pre príklady netreba chodiť ďaleko. Renault má v ponuke veľmi vydarený nový Mégane vo verzii Grandtour. Aj s ním máme osobnú skúsenosť. Ľudia dnes ľahko dajú na prvý dojem. Preto často považujú SUV za priestrannejšie auto. V tomto prípade to však neplatí. Urobme si malé porovnanie. Kadjar má rázvor osí kolies 2 646 mm. Megane ešte o čosi viac, teda 2 712 mm, čo znamená viac priestoru pre posádku najmä v oblasti kolien na zadných sedadlách. Kadjar ponúkne viac miesta na hlavu a netreba sa doň toľko zohýbať. Megane Grandtour zasa ponúkne väčší batožinový priestor, 521 l verzus 472 l Kadjaru. A buďte si istí, že Mégane má lepšie jazdné vlastnosti, lepšie sedí na ceste. Iste, vyskakovať s ním na obrubníky nie je až taká pohoda, ako s vyšším SUV, no keď má ten váš fešák veľké disky, tiež to nebude vaša obľubená disciplína. Práve to sú tie paradoxy. Najprv vytvoriť auto s prednosťami jazdy mimo ciest a potom ho na prilákanie zdobiť prvkami, ktoré vyzerajú skvelo hlavne keď auto stojí... :)
Zvláštne je aj to, že pri porovnaní týchto dvoch áut od jedného výrobcu pôsobí Kadjar tak trochu odfláknuto. Spracovanie interiéru Meganu pôsobí oveľa hodnotnejšie a solídnejšie ako uvŕzganý interiér Kadjaru. V Megane sa navyše dizajnéri vyhli aspoň niektorým ergonomickým nezmyslom. Napríklad zapínanie vyhrievania sedadiel má Kadjar pod lakťovou opierkou. Vodič teda musí vyslovene otočiť hlavu proti smeru jazdy, aby zistil na aký stupeň ho má zapnuté. V Megane je to však už na prístrojovej doske. Ďalšou vecou je prehnane široký stredový tunel Kajdaru, ktorý tlačí do kolena aj ľudí s nižšou postavou. Mégane je na tom v tejto oblasti opäť oveľa lepšie.
Ovládanie vyhrievania sedadiel vyslovene odpútava pozornosť
V prospech Meganu by v súboji SUV segmentu C proti kombi v rovnakom segmente hovorí aj širšia ponuka motorov. Megane navyše pri rovnakej motorizácii dosiahne o čosi nižšiu spotrebu a jeho cena bude približne o 4 000 až 5 000 € nižšia. Výhodou Kadjaru je teoreticky svetlá výška, ktorú ale 90 % majiteľov nikdy nevyužije. Navyše už som spomínal, že Kadjar je určený iba do ľahkého terénu. Nuž a nepresvedčí ani pohodlnou jazdou. Kadjar je totiž prehnane tvrdý a jazda napríklad po panelovej ceste je utrpením. Je ale pravda, že testované auto malo obuté 19" kolesá, ktoré z komfortu vo veľkej miere uberali. Prekvapením bolo, s akým prehľadom Kadjar zvláda vyjazdené koľaje na ceste. Megane však ponúkne vyváženejšie jazdné vlastnosti a pohodlnejšiu jazdu. Akýmsi klišé pri otázke prečo voliť SUV je už tradične bezpečnosť. V tomto prípade sú však rozdiely minimálne. Pri ochrane detí dokonca Megane dostal v testoch Euro NCAP o 6 % lepšie hodnotenie.
Častým argumentom v prospech SUV býva bezpečnosť. V porovnaní s Megane na tom však Kadjar nie je lepšie
Z viacerých hľadísk je teda rozumnejšie uprednostniť Megane Grandtour pred Kadjarom. Ak Vám však učaroval Kadjar, jeho podrobné celkové hodnotenie nájdete v našom videoteste. Renault ho navyše teraz ponúka v limitovanej edícii Night & Day. S ňou dostanete čierny metalický lak karosérie s názvom Etoile, 19" čierne hliníkové disky Extreme s červenými stredmi a čierny kožený interiér s červeným prešívaním. Sedadlo vodiča je navyše elektricky nastaviteľné a obaja predný pasažiery si môže vychutnať už spomínané vyhrievanie sedadiel. Na nich je však bohužial stále použitá iba umelá náhrada kože. Na rozdiel od sedadiel si však na volante vychutnáte kožu Nappa. Edícia Night & Day však nie je iba o farbe. Dostanete k nej aj predné full LED svetlá, ktoré v Renaulte nazvali LED Pure Vision. Síce nie sú adaptívne, no svietia výborne a automatické prepínanie tiež funguje spoľahlivo.
Renault Kadjar Tce 130 EDC
rok výroby 2016
Cenník modelov Renault Kadjar platný na Slovensku.
PLUSY: + vydarený, svalnatý dizajn, |
MÍNUSY: - vŕzga celý interiér, |
Renault Kadjar Energy Tce130 EDC Night&Day |
rok výroby 2016 |
Motor: |
zážihový, turbodúchadlom prepĺňaný radový 4-valec, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 197 cm3, 4-ventily na valec, vŕtanie x zdvih – 72,2 mm x 73,2 mm, max. výkon 96 kW (130 k) / 5 500 ot, max. krútiaci moment - 205 Nm / 2 000 ot, litrový výkon 60 kW (81,6 k) , Emisná norma Euro VI. |
Pohon: |
7-stupňová dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies. |
Podvozok: |
nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu dvojité lichobežníkové zavesenie. |
Kolesá: |
ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 19", pneu 225/45 R19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v – 4 449 x 2 058 x 1 607 mm, rázvor – 2 646 mm, objem kufra - 472 / 1478 l, pohotovostná hmotnosť - 1 448 kg (so 75 kg vodičom), objem palivovej nádrže – 55 l., kombinovaná spotreba – 5,8 l./100 km (reálna spotreba 7 l./100 km), výkonová hmotnosť 14,3 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť – 192 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 10,7 s. |
Cena: |
Základný model - od 20 790 €, Testovaná verzia – 26 490 € |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|