Seat Ateca nás presvedčil najmä podvozkom. Výborne filtruje rozbité cesty a nebojí sa ani jazdy mimo cesty. Interiér pôsobí hodnotne a ponúkne kopec priestoru aj pasažierom vzadu. Ateca navyše prináša armádu asistenčných systémov a niekoľko prvkov z vyšších tried.
Ateca je na trhu už niekoľko mesiacov a stále sa teší mimoriadnej pozornosti. Svedčí o tom aj dlhá čakacia doba a fakt, že už pri uvedení na náš trh bola produkcia na niekoľko mesiacov dopredu predaná. Zaujímalo nás teda, aká Ateca skutočne je. Výrobca ju prezentuje ako mestské SUV. Zvládne však aj niečo v teréne? Seat je v rámci koncernu športovo strihnutou značkou. Rozumie si Ateca aj so zákrutami? SUV stelesňujú všestranné a najmä pohodlné autá. Ako však zvláda najnovší prírastok do rodiny Seat naše cesty? Ak vás zaujímajú odpovede na tieto a ďalšie otázky, ste na správnom mieste.
Seat o Atece hovorí, že je to mestské SUV. Aj Španieli samozrejme vedia, že dôvody, prečo si ľudia kupujú SUV, sú najmä pohodlnejšie nastupovanie a nakladanie detí do autosedačiek, viac priestoru na hlavu a lepší rozhľad. Automobilka to koniec-koncov prezentuje aj v číslach. Podľa ich prieskumu totiž bežný záujemca o Atecu strávi 95 % času v meste a na asfaltových cestách a iba 5 % na snehu, alebo v teréne. To zohľadnili aj v ponuke. Verzie s pohonom prednej nápravy majú preto svetlú výšku iba 176 mm. Verzie s pohonom oboch náprav sú na tom lepšie. Ich svetlá výška je 189 mm, čo už je na túto kategóriu slušné. Pohon 4x4, ktorý Seat nazýva 4Drive, zabezpečuje spojka Haldex 5. generácie. Ateca navyše ponúkne aj asistent zjazdu z kopca a elektronickú uzávierku diferenciálu XDS. Nuž a ako sa ukázalo na off-roadovom polygóne na SlovakiaRingu, ako celok to funguje výborne. Auto naozaj s prehľadom zvláda kríženie náprav, rozjazdy do strmého kopca a náklony, ale poradí si aj s blatom. Sú samozrejme terénne autá, ktoré toho zvládnu viac, no na mestské SUV toho Ateca zvládne prekvapivo veľa! A to ešte nie je všetko. Seat totiž konceptom Ateca Xperience naznačil, že chystá ešte terénnejšiu verziu.
Väčšina záujemcov bude však skôr zvedavá na to, ako Ateca zvláda slovenské rozbité cesty. Nuž a tu musím konštatovať, že nové SUV od Seatu veľmi príjemne prekvapilo. Podvozok naozaj dobre filtruje nerovnosti a nevytrasie z vás dušu ani na panelovej ceste. Jazda s Atecou je veľmi pohodlná, a to aj napriek tomu, že testované auto malo 18" disky s pneumatikami 215/50 R18. Seat pritom ponúka pre Atecu obutie v rozmeroch od 16" do 18". Nenechajte sa však pomýliť. Auto nie je prehnane mäkké a uplávané a s prehľadom zvláda aj zákruty. Na limite je čitateľné a nedotáčavé, no presne také má byť. Predsa len je to tá bezpečnejšia možnosť. Za zmienku isto stojí aj to, že takto dobre naladený podvozok dokázal Seat vytvoriť s klasickými tlmičmi. Adaptívne totiž prídu na trh až v lete tohto roku.
Podvozok Seatu Ateca výborne filtruje nerovnosti našich ciest
Ateca aj napriek úspechu, ktorý zatiaľ má, stojí tak trochu v tieni svojich koncernových kolegov VW Tiguan a Škoda Kodiaq. Mohlo by sa zdať, že Kodiaq nie je úplne konkurenciou pre Seat. Ponúkne totiž o približne 10 cm dlhší rázvor a 7 miest na sedenie. Stojí však na rovnakej platforme a má veľmi podobnú cenovku ako Ateca. Nuž a Tiguan bude o niečo drahší a dostane niekoľko prvkov výbavy, ktoré Ateca mať nebude. Príkladom sú adaptívne svetlá, alebo asistent jazdy s prívesom Trailer assist. Napriek tomu sa Seat nemá za čo hanbiť. Vo výbave totiž prináša mnoho noviniek a prvkov z vyšších tried. Za všetky spomeniem celú armádu asistenčných systémov počnúc adaptívnym tempomatom a asistentom udržania v jazdnom pruhu (Lane assist), cez asistent jazdy v kolóne, systém núdzového brzdenia (Front assist), ktorý rozoznáva aj chodcov, parkovací asistent a asistent pre sledovanie premávky za autom pri vyparkovaní (Cross traffic assist) až po 360° pohľad na auto vďaka štyrom kamerám (takzvaný vtáčí pohľad). Zadná kamera má dokonca ostrekovač, takže keď sa zašpiní, viete ju jednoducho očistiť. Zaujímavosťou je, že radar, ktorý mnohé z týchto systémov využívajú, je schovaný úplne nenápadne za znakom v maske chladiča. Novinkou je aj bezdotykové otváranie kufra podkopnutím, alebo Connectivity box, čo je priestor, kde môžete bezdrôtovo nabíjať svoj telefón (ak túto funkciu podporuje) a pripojiť ho na vonkajšiu anténu auta pre lepší signál. Čo sa týka konektivity, vodič si môže spojiť telefón s autom aj pomocou systému Seat Full link, ktorý využíva systémy Mirror link, CarPlay a AndroidAuto. V príplatkovej výbave nechýba ani poriadny audio systém s 9 reproduktormi a subwooferom, či nezávislé kúrenie.
Interiér je jednoduchý, no pôsobí hodnotne, je priestranný a predné sedadlá poskytnú dobrú oporu
Ateca más príjemne prekvapila a v rámci segmentu funguje naozaj dobre. Má pomerne kompaktné rozmery, no ponúka veľkorysý vnútorný priestor. Prináša širokú škálu asistentov, hoci nie všetko funguje na 100 %, ako môžete vidieť v našom videu. Vodičovi poskytne isté jazdné vlastnosti a posádke pohodlnú jazdu. Seat však v rámci SUV nekončí iba pri Atece. Už tento rok totiž predstaví verejnosti aj menšie SUV vychádzajúce z novej Ibizy.
Seat Ateca
rok výroby 2016
PLUSY: + priestranný interiér, + elektrický ohrev motora pre dízle, + nezávislé kúrenie v ponuke príplatkov, + adaptívny tempomat spolu s Lane assist zastaví, ak vodič nereaguje. |
MÍNUSY: - nádrž len 55 l pre 4Drive a 50 l pre predokolky (dojazd 740 km), - automatické kolmé parkovanie je veľmi zdĺhavé a v podstate nepoužiteľné, - príliš citlivé parkovacie senzory.
|
Cenník modelov Seat Ateca platný na Slovensku
Seat Ateca 2.0 TDI |
rok výroby 2016 |
Motor: |
vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva Common Rail, objem 1 968 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 81.0 × 95.5 mm, kompresný pomer 16.2 : 1, max. výkon 140 kW (190 k) / 3500 - 4000 ot, max. krútiaci moment 340 Nm / 1750 - 3000 ot, litrový výkon 70 kW (95 k) / l. Emisná norma - Euro VI. |
Pohon: |
7-stupňová dvojspojková prevodovka, pohon všetkých kolies 4Drive pomocou spojky Haldex |
Podvozok: |
nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu náprava Multilink, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, predné kotúče 312 mm, zadné kotúče 272 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA, |
Kolesá: |
ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7J x 18", pneu 225/50 R18 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4363 x 1841 x 1611 mm, rázvor - 2630 mm, objem kufra - 485 l, pohotovostná hmotnosť - 1 589 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba udávaná - 5,3 l/100 km, kombinovaná spotreba nameraná 7,4 l/ 100 km, objem nádrže - 55 l, výkonová hmotnosť 11,35 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 212 km/h, |
Cena: |
Základný model 1,0 TSI - od 16 990 € (s bonusom 1 500 €) Základný model 2.0 TDI 140 kW DSG7 Xcellence - 31 070 € (s bonusom 3 000 €) Cena testovaného vozidla - 36 104 € |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
adekvátny model |
|
|
|||
adekvátna výbava |
|
|
|||
|
35 785 € |
|
V lepšie fungujúcom (neprémiovom) SUV tejto kategórie som nejazdil. Ateca ponúkne skvelý podvozok, ktorý je výborným kompromisom medzi komfortom a stabilitou v zákrutách. Osobne ma SUV pozitívne prekvapilo kvalitou interiéru. Ten bol totiž v niektorých starších Seatoch slabou stránkou. Rodinne orientovaná Ateca poteší aj bohatou bezpečnostnou výbavou a priestranným interiérom. Osobne by som sa však vyhol motoru 2,0 TDI, ktorý nie je úsporný. Väčší zmysel preto dáva motor 1,4 TSI, ktorý v realite žerie len o málo viac ako nafťák.