Toto zďaleka nie je prvé auto vhodné pre jazdu v teréne v našom teste. No je určite prvé, ktoré sme za týždeň umývali až 3x! Žeby sa špinilo rýchlejšie a viac než ostatné? Vôbec nie! Jazdiť Scoutom mimo asfaltu nás však bavilo natoľko, že sme nedokázali odolať. Tu je niekoľko zaujímavých zistení...
Škoda Octavia Scout je na trhu od roku 2007. Automobilka ju predstavila až počas výroby druhej generácie Octavie. Do striedania generácii v r2013 vyrobili 53 600 kusov, čo je až 8% produkcie Octavie Combi. Jednoznačný úspech. Scout sa zviezol na vlne popularity podobne orientovaných kombíkov s vyššou svetlou výškou, pohonom oboch náprav a nelakovanými ochrannými plastami na karosérii. Vlnu spustilo Volvo v r1998 modelom V70 CrossCountry. O rok nasledovalo Audi s modelom A6 Allroad. Univerzálnosť týchto áut si získala toľko fanúšikov, že sa terénne ladené modely áut dostali aj do nižších tried, čo je aj prípad Octavie. No vyššia svetlá výška, pohon 4x4 a oplastovanie nie je automaticky zárukou úspechu. Šťastie s podobným modelom skúšala aj Alfa Romeo. V r2004 priniesla verziu 156 Crosswagon Q4. Ale venujme sa škodovke. Za predchodcu verzie Scout môžeme označiť Octaviu 4x4 I. generácie, ktorú predstavili v r1999. Už tá mala okrem pohonu oboch náprav pomocou systému Haldex aj o asi 30 mm väčšiu svetlú výšku. K označeniu Scout by jej chýbali iba čierne plasty po obvode auta a individuálny interiér.
Toto je po dvoch predošlých (pred a po modernizácii) jednoznačne najkrajšia a najlepšia všadechoď Octavia.
Na test sme dostali najsilnejší variant Octavia Scout TDI DSG. Pod kapotou je rovnaký motor, ako vo verzii Octavia III RS TDI. Ponúka výkon 135 kW (184 k), no na rozdiel od RS je k dispozícii iba so 6-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Asi neprekvapí, že motor s prevodovkou majú rovnaké nastavenie ako v Octavii RS TDI testovanú pred pár mesiacmi. V ECO režime sa aj tu pripravte na priskoré preraďovanie vyššie, až vám bude motora ľúto. V ostatných režimoch však ponúkne veľmi svižné vozenie a vďaka špeciálne naladenému pruženiu a pneumatikám s rozmermi 225/50 R17 aj citeľne väčší komfort ako klasické Octavie. Scout má dvojstupňové ESC (stabilizáciu) a vypínateľnú trakčnú kontrolu. Takže, ak sa nebojíte, dá sa s ním na lúke, poli, či na snehu slušne vyblbnúť.
Oblasť, kde Scout najviac prekvapil bola jazda v teréne. Hneď na začiatku si treba uvedomiť, že nejde o žiaden off-road. Ak sa potrebujete dostať na chatu lesnou cestou, alebo máte chuť sa previezť poľom, dostať sa k jazeru cestou na ryby, Scout nebude proti. V porovnaní s bežnou Octaviou III má o 31 mm väčšiu svetlú výšku (171 mm), čo rozhodne pomôže. Dostal som sa dokonca do situácie, keď som na zablatenej poľnej ceste zostal stáť v kaluži, pričom voda siahala až po dvere. Rozumnou prácou s plynom som sa však dostal von. Tu treba vyzdvihnúť prácu medzinápravovej spojky Haldex 5. generácie. Funguje ukážkovo, no vodič nedostáva žiadnu info čo robí. Nemáte možnosť prepínať režimy pohonu, ako v SUV. Všetko sa deje automaticky. Octavia Scout je na ovládanie veľmi jednoduchá a s asistentom rozjazdu do kopca dáva aj neskúsenému sebadôveru. No nemilo prekvapí, že Škoda do tohto modelu nemontuje asistent zjazdu z kopca.
Schopnosť ťahať príves
Jedným z veľkých lákadiel nového Scouta mala byť aj jeho schopnosť ťahať príves. Výrobca totiž udáva, že utiahne až dve tony, čo môže byť rozhodujúce ak potrebujete napríklad potiahnuť vozík s autom, prepraviť koňa, alebo ak ste vášniví karavanista. Tu si treba dať pozor, akú verziu Scouta volíte. Škoda ponúka tri varianty motorizácie. Prvou je 1,8 TSI so 132 kW (180 k) s prevodovkou DSG. Druhou je 2,0 TDI so 110 kW (150 k) a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Treťou je nami testovaná verzia 2,0 TDI so 135 kW (184 k) v kombinácii s DSG. Dvojtonový príves však môžete zapriahnuť iba za "manuálnu" prevodovku. Silnejšie TDI zvládne 1 800 kg a TSI 1 600 kg.
Pre verziu Scout je tipický dvojfarebný čierno-hnedý interiér.
Vnútri je to klasická Octavia s dostatkom miesta a veľkým kufrom. Ten smelo pohltí rybársku výbavu, po sklopení sedadiel aj horský bicykel, možno dva. Že sedíte v drahšej verzii napovie farba prístrojovej dosky, nápisy Scout na prahoch, volante a sedadlách. Rovnako ako v ostatných Octaviách, aj tu dostanete v štandarde rádio Bolero a 8 reproduktorov. Ak však máte čo len trochu radi hudbu, určite si priplaťte za lepšie. Inak skončite ako ja, s vypnutým rádiom a budete si radše vychutnávať ruchy okolia a zvuk TDI. Za rádio Canton, ku ktorému je 10 repro a subwoofer si predajca vypýta asi 500 eur.
Skúška na modernej valcovej brzde v partnerskej firme MMracing náš dojem a veľmi slušnú dynamiku len potvrdila. Maximálny výkon 193 k je o 9 k viac ako deklaruje výrobca a ani krútiaceho momentu nemá motor menej ako v katalógu, skôr naopak. 385 Nm pri 2700 ot určite poteší, no ešte viac zaváži skvelý rozptyl sily v otáčkach od 1800 po 3600, kde prakticky v celom spektre užitočných a vhodných otáčok TDI motora dostávate k dispozícii maximum! Perfektné. Jeho prudký nárast v otáčkach od 1400 - 1600 z hodnoty cca 220 na 320 jasne dokazuje, prečo sa motoru absolútne nepáči točiť menej než 1500 ot a jasne to dáva najavo. Naučte sa ignorovať sugesciu preradenia, lebo nie len, že Scout TDI takto vôbec nejde, ale motor doslova uštvete na smrť.
Aké je teda resumé? Ak sa rozhodnete pre Octaviu, Scout by som kludne označil za druhú najlepšiu voľbu. Prvou by u mňa bola diametrálne odlišná Octavia RS TSI. Scout však prekvapivo dáva zmysel ak potrebujete zísť z cesty. Poskytne dostatok priestoru, väčší komfort ako bežné modely a dodá istotu na nespevnených povrchoch. Jeho najväčšou konkurenciou budú koncernoví súrodenci Seat Leon X-Perience a VW Golf All-track. Tie sme ešte nevyskúšali, no latka z Mladej Boleslavi je naozaj veľmi vysoko. Mrzuté, že tieto verzie nie sú cenovo dostupnejšie. Každá lepšie vybavená poľahky prekročí hranicu 30 000 €.
KOMPLETNÝ CENNÍK ŠKODA OCTAVIA III SCOUT
Škoda Octavia III Scout TDI DSG
rok výroby 2014
PLUSY: |
MÍNUSY:
|
Škoda Octavia III Scout TDI DSG | rok výroby 2014 |
Motor: |
vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 968 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 81.0 × 95.5 mm, kompresný pomer 16.5 : 1, max. výkon 135 kW (184 k) / 3500 - 4000 ot, max. krútiaci moment 380 Nm / 1750 - 3000 ot, litrový výkon 68 kW (92 k) / l. Emisná norma - Euro VI. |
Pohon: | automatická 6-stupňová prevodovka DSG, pohon všetkých kolies |
Podvozok: | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy predné 340 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA, |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,0 x 17", pneu 225/55 R17 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4685 x 1814 x 1531 mm, rázvor - 2679 mm, objem kufra - 610 - 1 740 l, pohotovostná hmotnosť - 1 474 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,0 l/100 km, spotreba počas testu - 6,9 l/100 km, výkonová hmotnosť 10,92 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 219 km/h, |
Cena: |
Základný model - od 28 840 € |
Na rozdiel od kolegu Fera, ja tieto autá obdivujem, schvaľujem a preferujem od ich príchodu v podobe V70 CrossCountry a A6 Allroad. V zásade každá verzia, s ktorou som sa za ostatných 15r osobne stretol, ma utvrdila v tom, že pre mestskú a prímestskú "džungľu" (ako to v reklamách pre promo týchto áut automobilky často radi označujú) sú zodvihnuté verzie bežných rodinných áut oveľa zmysluplnejšie než prefláknuté SUV a Offroady. Nerobím si ilúzie. Poradiť si, či dokonca počúvať bude len menšina. 3 cm pritom ozaj nie je málo (potvrdia rovnako muži aj ženy, pravda :). Vďaka nim nie len, že nie sú žiaden problém vyššie obrubníky, ani ľahký a stedný terén, ale oveľa pohodlnejšie je aj nastupovanie s problémovým chrbtom, lepšia manipulácia s deckami (nakladanie do sedačiek), nehovoriac o tom, že Scout III je vďaka inému nastaveniu pruženia naozaj pohodlné a tiché auto. Osobne dávam za Octaviu Scout hore obe ruky. Teda pardón, jednu. Druhou ešte bude treba riadne zamakať a zarobiť si na ňu. Zánovných jazdeniek II. generácie je na predaj stále málo. Majitelia asi vedia prečo sa ich nechcú vzdať.