Test Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance
Po viac než 15 rokoch v brandži motoristického novinára a po štvrťstoročí, čo toto odvetvie so záujmom sledujem mám pred sebou nový precedens. Nie žeby tu predtým žiadne neboli, no tento je vo svojej podstate a téme pre mňa prvý svojho druhu. Dokonalá reinkarnácia starej duše do nového tela. V tomto prípade duše Octavie I. Vo svete áut žiadna novinka, poviete si. Isteže nie. Ale toto prevtelenie sa, na rozdiel od asi všetkých ostatných, podarilo aj s chĺpami. Ale poďme trošku zoširoka...
Octavia I (z roku 1996) bola pre škodovku veľkolepý úspech. Celá generácia vodičov narodených v 80. rokoch v ČR a SR na ňu budú celý život spomínať ako na prvé auto ktoré vďaka rodičom šoférovali, ba dokonca vlastnili. Iní, skôr narodení, ju zas budú po stodvackách, žigulákoch, moskvičoch a fiatkách v bázni spomínať ako prvé naozaj dospelé auto ktoré vlastnili. Jasné, mala aj nedostatky, hlavne z dnešného pohľadu. No pred dvoma desaťročiami, keď ju v Mladej Boleslavi začali navrhovať bola vcelku moderné auto s ohromným kufrom, skutočnou schopnosťou odviezť 5 dospelých (aj keď miesta na nohy vzadu bolo ukrutne málo) a s pestrým výberom motorov aj výbav. Octavia I bolo auto nenáročnej konštrukcie a jednoduchých technológií. Napriek tomu pre mnohých predstavovala prvý kontakt s modernými riešeniami a veľkosťou prvé dospelé auto.
Ukážkové prevteľovanie
V Mladej Boleslavi, alebo skôr vo Wolfsburgu komusi múdro napadlo znovu vyrábať overené úspešné auto určené primárne tým, ktorým je Fabia malá a Octavia medzičasom priveľká, prešpekulovaná a hlavne pridrahá a rozvojovým automobilovým trhom v Ázii. Prosto trhom, kde sú nároky klientov a objem ich peňaženiek asi v rovnakom pomere aké sme mali pred 20. rokmi. Overená podstata bola jednoduchá a dávno vymyslená. Konštrukčne i technologicky jednoduché a lacné priestranné auto. Potrebovalo aktuálnejší dizajn a iné meno, keďže Octavia si medzičasom vybudovala podstatne vyšší kredit. V rámci recyklačného fondu prišlo na rad meno Rapid, ktoré použili bez ohľadu na jeho význam.
Všetci, ktorí Octaviu I vlastnili, alebo dlhšie používali jej dušu v Rapide objavia už po krátkej skúsenosti. Mnohí pri tom možno vnútri aj omladnú. :) Rovnaké riešenia, ovládače, slabé motory, zväčša 5 stupňové prevodovky, posed, kufrisko... to všetko sa zrazu bude zdať veľmi familiárne. Rapid si nemusíte premeriavať aby ste videli, že je vlastne rovnako veľký ako stará octávka. Ak by ste to predsa len chceli v základných rozmeroch urobiť, uľahčím vám to. Pre porovnanie je tu jednoduchá tabuľka:
Škoda Octavia I | Škoda Rapid | rozdiel | ||
dĺžka: 4507 mm | dĺžka: 4483 mm | 24 mm | ||
šírka: 1731 mm | šírka: 1706 mm | 25 mm | ||
výška: 1429 mm | výška: 1461 mm | 32 mm | ||
rázvor: 2512 mm | rázvor: 2602 mm | 90 mm | ||
kufor: 528 l | kufor: 550 l | 22 l |
Vidíte, že rozmerovo je Rapid len nepatrne kratší a užší (zvonku) no má podstatne väčší rázvor, kufor a vôbec celý vnútorný priestor. Rozmerovo aj imidžovo je úplne presne vsadený medzi Fabiu Combi a Octaviu III.
Tvar prístrojovej dosky je elegantne jednoduchý. Použité materiály sú však ako z doby železnej.
Škoda Rapid je krajšia Octavia I. generácie so všetkým pre aj proti. Ak ste si prvú Octaviu obľúbili a vaše nároky a potreby sa po dvoch desaťročiach výrazne nezmenili, Rapid pre vás bude ideálne auto.
Nová identita značky začína tu
Rapid otvoril škodovke dvere do nového desaťročia dizajnu a identity. No nedajte sa zmiasť. Elegantné tvary prinášajú jednoduché rešenie zabalené do až priémiového dizajnu. Snaha urobiť Rapid čo najkrajší a výrobne najlacnejší vyšla naozaj perfektne. Ani od najvyššej úrovne výbavy neočakávajte zázraky. Jasné, za príplatok môžete získať mnohé zaujímavé elektrohračky ako dotykový displej s navigáciou, automatickú klimatizáciu Climatronic, parkovacie snímače, asistent rozjazdu do kopca, kontrolu tlaku pneu, prisvecovanie hmlovkami v pomalých zákrutách či displej maxi DOT na prístrojovke. V zásade, skoro všetky tieto prvky by mohla mať aj Octavia I. No kvalita použitých materiálov je v oboch generáciách Fabie vyššia, či už plasty, alebo látkové poťahy. Chýbajú krytky koľajničiek sedadiel, výplne dverí majú neodolný plast, kryt viečka nádrže s praktickým odkladaním škrabky na ľad centrál nezamyká a pre natankovanie musíte použiť kľúč.
Jednoducho chytré riešenia
Čo pred dvoma desaťročiami v škode neriešili je teraz hlavnou prioritou. Sú to milé každodenné praktické - simply clever riešenia. Nie, žeby tu menované veci iné autá neponúkali, no zväčša ich nemajú toľko a nie tak dobre vymyslené. Rapid ponúka schránku na okuliare, držiak nápojov vstrede, miesto pre až 1,5 litrovú PET fľašu v predných dverách, klimatizovaný kastlík, sieťky pre mobily, zadnú lakťovú opierku s držiakmi pre nápoje, odkladač krytu kufra za sedadlá, obojstranný koberec kufra so schopnosťou absorbovať až do 5 l tekutiny...
Rapid je tvarovo skutočne vydarené auto. Žiaden gýč. Bez úškrnkov sa naň bude dať pozerať aj o 10 rokov.
Pasívna bezpečnosť na jedničku
Ak sa telo reinkarnovanej duše starej Octavie od jej pôvodného v niečom zásadne líši, je to v oblasti pasívnej bezpečnosti. V minulorčných testoch konzorcia euroNCAP dopadol Rapid viac než dobre. To, že dostal v nárazových testoch 5 hviezdičiek je už dnes povinnosť a o úrovni bezpečnosti posádky to napriek nedávnemu sprísneniu limitov až tak veľa nepovie. Podstatne viac prezradí porovnanie. Nie celkom férové, no v tomto prípade na mieste je porovnanie aj s Octaviou I, ktorú v EuroNCAP testovali v r2001. Tá pred 12 rokmi získala 4 hviezdičky, no tu je treba podotknúť, že agentúra medzičasom 2x sprísnila hodnotenie a môžem len odhadovať, že podľa dnešných nárokov by Octavia I nedostala viac než 2,5. Ochranu dospelých na predných sedadlách zvláda Rapid na výborných 94%, ochranu detí na skvelých 80%, za vľúdnosť ku chodcom dostal veľmi pekných 69% a za astitenčné systémy vodiča dostala Škoda Rapid od stále prísnejšieho EuroNCAP 71%.
Na obrázkoch nižšie nájdete pre porovnanie základné hodnotenie Škody Rapid 2012 a Škody Octavia 2001. Ak sa vo výsledkoch, meraniach a zisteniach inžinierov z EuroNCAP chcete vŕtať podrobnejšie, odporúčam navštíviť nasledovný odkaz: http://www.euroncap.com/results/skoda/rapid/496.aspx
V hodnotení EuroNCAP získala Škoda Rapid mimoriadne pozitívne výsledky.
Na svoju dobu bola Octavia I nadpriemerne bezpečné auto, no doba sa v týchto nárokoch radikálne zmenila...
Ako vidíte, Rapid má viacero vážnejších i menej vážnych nedostatkov, ktoré by jeho neodškriepiteľné pozitíva dokázala dovážiť už len atraktívna cena. Žiaľ, to čo mohlo byť veľým pozitívom tohto podľa plánu ľudovo dostupného rodinného auta sa nakoniec stáva jeho najväčším problémom. Základná cena najlacnejšej verzie cca 11 500 € zostáva len nezaujímavou položkou v cenníku, lebo len málokto by sa rozhodol kúpiť si "holé-bosé" auto. Ak si teda škrtneme verziu so základným motorom 1,2 MPi s 55 kW (75 k) a chceme ho so 6-stupňovou mechanickou prevodovkou adekvátnou dobe, vo výbave Active to bude 13 230 €. Pekné auto si však doslova žiada peknú výbavu a preto je nutné pozerať sa po vyšších úrovniach výbavy. Ambition v rovnakej konfigurácii začne na cca 14 500 €. Verzia Elegance, ktorú sme mali v teste s príplatkovou výbavou sa cenou prehupla cez 17 000 € a to je už naozaj moc.
Cenník Škoda Rapid
Nebudem vám tvrdiť, že Rapid je to naj, čo vás v tejto triede áut môže v tomto období u predajcov stretnúť, lebo zďaleka nie je. No viem celkom presne, kto by po ňom mal siahať primárne a kto sekundárne. Som presvedčený, že Škoda Rapid je skvelá voľba pre veľké firmy ako flotilové firmené auto. Svojou jednoduchosťou dáva nádej, že bude prijemná a nenáročná na servis a ak to pochopí aj váš šéf, všetci obchodní zástupcovia, ktorí sa tisíce kilákov mesačne doposiaľ krčili vo Fabii budú vrieskať od radosti. Sekundárne sa mu následne, po 3-4 rokoch môžu začať venovať tí, ktorí ho potom kúpia jazdený za podstatne rozumenjšiu cenu.
Škoda Rapid 1.2 TSI
rok výroby (2012)
PLUSY:
|
MÍNUSY: - neadekvátne základné ceny, - ceny niektorých príplatkov, - ukrutne tvrdé lacné plasty, - lacné riešenia (chýbajú autosvetlá, bubnové brzdy, nemožnost ovládať zadné el. okná vpredu) - pedále posunuté doprava, - otváranie nádrže kľúčikom, - archaický spôsob nastavovania sklonu sedadiel, odkryté koľajnice, - jediná verzia s 6.st manuálom. |
Škoda Rapid 1,2 TSI | rok výroby 2012 |
Motor: |
zážihový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 197 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 71 x 75,6 mm, kompresný pomer 10,0:1, max. výkon 77 kW (105 k) / 5 000 ot, max. krútiaci moment 175 Nm / 1 550 - 4 100 ot, litrový výkon 65 kW (88 k) / l. Emisná norma Euro V. |
Pohon: | manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu jednoduchá náprava s torznou priečkou, kotúčové brzdy, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, ESP, |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17", pneu 215/40 R17 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4483 x 1706 x 1461 mm, rázvor 2602 mm, objem kufra - 550/1490 l, pohotovostná hmotnosť - 1 100 kg (bez vodiča), objem nádrže 55l, kombinovaná spotreba - 5,4 l/100 km, výkonová hmotnosť 14,28 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 195 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 10,3 s |
Cena: |
Základný model 1,2 MPI - od 12 430 €, |
Auto ako celok je v poriadku, s prehľadom splní drvivú väčšinu bežných úloh priemerného slovenského vodiča. Čo je ale už menej v poriadku, to je tá cena...