Test Suzuki Swift Sport II
Napriek útlosti a dojmu krehkosti, ktorým Swift Sport predošlej generácie pôsobí si ma skutočne získal. Pred krízou, keď boli všetky autá o poznanie drahšie ho u nás predávali za menej než pol milióna korún. Swisť Sport mal šmrnc, ľudia sa za ním otáčali, pohľad naň vždy potešil a napriek len priemerne výkonnému motoru ponúkol slušnú dynamiku a až prekvapivo dobré jazdné vlastnosti. Horšie to bolo v oblasti spotreby, priestoru vnútri a výkonu bŕzd. Suzuki Swift Sport II sa snaží všetky tieto veci napraviť.
Už rok vieme, že medzi nás príde Swift Sport II. generácie. Rovnaký čas už vieme, že konečne má 6-stupňovú prevodovku, trošku väčší výkon (cca o 11 k) a štedrejšie rozmery vnútri i vonku. Vyzerá ešte lepšie a stojí výrazne menej! K týmto dvom skvelým správam jedným dychom pridám tretiu. Aj keď Swišť Sport II nemá špeciálne systémy úspory paliva (priame vstrekovanie, start stop systém, aktívnu aerodynamiku, inteligentný manažment periférií motora...), podľa údajov palubného počítača je žihadielko schopné vychlípať o poznanie menej benzínu ako tvrdí výrobca. To by som v tejto dobe naozaj nečakal! V kombinovanej prevádzke pil len 5,2 litra na stovku a museli by ste byť riadni hulváti, aby ste sa s ním v priemere dodstali nad 8, čo v prvej generácii vôbec nebol problém.
Nech sa na Swift Sport pozriete z ktorejkoľvek strany, svoju výšku nezamaskuje.
Swift Sport II je najlepšia voľba nového ostrého auta do 15 000 €. S cenou 14 100 € a plnou možnou výbavou je to malý poklad, ktorý vás na začiatku bude tešiť tvarom, neskôr jazdnými vlastnosťami a supernízkou spotrebou a na konci príkladnou spoľahlivosťou. Čo viac si môžete priať?
Za len 14 100 € dostanete o poznanie väčšie autíčko než ponúka asi jediný konkurent Renault v podobe Twingo RS. Swift Sport je o celých 19 cm dlhší a bude v plnej výbave (ESC+EBD, 7x airbag, automatická klimatizácia, rádio s Bluetooth, metalízu, 17" disky, hmlovky, el. okná, el. zrkadlá s vyhrievaním, xenóny, bezkľúčový vstup...) Pri svojich rozmeroch veľkosťou kufra vôbec neočarí (211/512 l). Oveľa menšie Twingo RS má v základnom stave 285 litrov. Ak ale po takom aute poškuľujete a rozhodnúť má veľkosť kufra, nie ste ten správny typ. Znie to možno až obmedzujúco a divne, no jedinú vec, ktorú si môžete vybrať je farba karosérie. K dispozícii je 6 možností, ostrá červená, krásna modrá, čierna, sivá, strieborná a biela.
Dynamika
Pri váhe len 1 040 kg 100 kW (136 k) motor na zážitky za volantom fakt stačí. Kritérium športového auta podľa výkonovej hmotnosti pod 10kg/kW tento drobec nespĺňa o 0,4 kg. Je to poznať aj na parametroch. Kedysi možno zrýchlenie z nuly na sto pod 10 s bol obdivuhodný údaj pre bežné sériové mašiny. Swift šprint na kilo zvládne za 8,7 s čo je len veľmi priemerná hodnota na tak "špeciálne" auto. Akcelerácia ma trápi viac než fakt, že maximálkou neprekročí 200 km/h (dá 195 km/h). S týmto totiž nik nebude brázdiť diaľnice na veľké vzdialenosti pravidelne. Práve naopak, je to bojovník pre mesto a cestičky za ním. A tu je ako rybka vo vode. Keď už Swišť Sport II rozgúľate, ide naozaj krásne a veľmi milo prekvapí nie len bežných vodičov, ale aj pilotov. Ponúka hravosť, až prekvapivo slušné držanie stopy a bočné preťaženia, v zákrutách sa dá krásne ovládať plynom a korekciami na volante - všetko veci, ktoré od komunikatívneho športiaku očakávate a radi si ich budete opakovane úžívať.
Motor začína ožívať až za hranicou 3000 otáčok.
Výčitky
Posed je daný základnou konštrukciou karosérie, ktorá sa snaží byť pre čo najlepšie využitie vnútorného priestoru vysoká, aby boli ľudia vnútri čo najviac vzpriamení. Vo Fabii RS narazíte na rovnaký problém, Twingo RS je v tomto ohľade trochu športovejšie. Šetrné riešenie neuchytenia zadného plata o dvere a jeho časté blokovanie výhľadu cez vnútorné zrkaldo mi počas týždňa dokázali liezť na nervy natoľko, že som bol ochotný ho z auta vyhodiť. Vysoká nakladacia hrana kufra tiež nepoteší, no tu sa musíme vrátiť na začiatok. Swift Sport je určený mladým zdatým ľuďom, ktorí nemajú problém zodvihnúť aj ťažšiu tašku trošku vyššie. Pre ľahkosť karosérie sa šetrilo aj na odhlučnení, čo sa prejaví na zvýšenom hluku od kolies v interiéri. Je akceptovateľný, no ak by ste ho chceli prehlušovať hudbou, sériový audiosystém fajnšmekrov kvalitnej reprodukcie veľmi nepoteší. Keďže len z môjho okolia z mnohých prípadov viem, že autíčkari nie sú na hi-fi veľmi vysadení, tiež to nemožno považovať za veľký problém.
Suzuki Swift v oblasti pasívnej bezpečnosti exceluje. Potvrdila to nezávislá organizácia EuroNCAP týmito skvelými výsledkami.
V EuroNCAP sa v bariérových testoch objavujú najpredávanejšie druhy karosérií daného typu auta. Je zrejmé, že 3 dverové Suzuki medzi nimi nikdy nebude. Napriek tomu nie je najmenší dôvod pochybovať, že Swift Sport II, ktorý na crashte v EuroNCAP nebol by dopadol horšie. Práve naopak, pre chýbajúce zadné bočné dvere by práve mohol dopadnúť s lepšími výsledkami pri bočnom náraze.
Podrobnejšie výsledky bariérových skúšok EuroNCAP pre Suzuki Swift z r2010
Zhodnotenie?
Swišť Sport je krásny kúsok. Kvalitami podvozka, rovnako ako Twingo RS, si zaslúži 150 k motor. Žiaľ tlak od emisných noriem Euro5... Myslím, že vo vývoji by však dokázali pripraviť výkonnejší motor ľahšie, ako ubrať z váhy ešte metrák aby bol zaujímavejší výkonovou hmotnosťou a dynamikou. Podvozok, brzdy a jazdné vlastnosti na väčší výkon majú, objem motora tiež. Za 14 100 € je to skvelá kúpa. Drobné, technikou nekomplikované športové auto vhodné pre výchovu dobrého vodiča s čitateľnými jazdnými vlastnosťami a úžasne nízkou spotrebou je fakt terno. Pre lepšiu úžitkovú hodnotu danú rozmermi a priestorom a tiež pre skvelé renomé Suzuki v oblasti spoľahlivosti volím Swift Sport II. Nie je dokonalý, no nič lepšie si tu za tieto peniaze nekúpite.
Suzuki Swift Sport II
PLUSY: + cena len 14 100 € |
MÍNUSY: - vysoký posed |
Suzuki Swift Sport II 3-dv. | rok výroby 2012 |
Motor: | atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1586 cm3, 16 ventilov, premenlivé časovanie ventilov, vŕtanie & zdvih- 78,0 x 83,0 mm, kompresný pomer 11:1, max. výkon 100 kW (136 k)/ 6900 ot, max. krútiaci moment 160 Nm/ 4400 ot, litrový výkon 66,66 kW (91 k)/l, emisná trieda Euro 5 |
Pohon: | 6 stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies |
Podvozok: | predná náprava MacPherson, zadná náprava torzný nosník, kotúčové vzduchom chladené brzdy vpredu aj vzadu |
Kolesá: | Pneumatiky 195/45R17 + 17" disky z ľahkej zliatiny |
Rozmery a hmotnosti: | d x š v - 3890 x 1695 x 1510 mm, rázvor 2430 mm, objem kufra 211 l, pohotovostná hmotnosť 1045 kg, kombinovaná spotreba- 6,4 l/100 km (výrobca), 6,3 l/100 km (počas testu), objem palivovej nádrže 42 litrov, výkonová hmotnosť 10,4 kg/kW |
Dynamické parametre: |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy Maximálna rýchlosť: 195 km/h |
Cena: | Testovaná verzia Sport 3-dv. - 14 290 € |
Pomer cena/výkon/hodnota hovorí v tomto prípade úplne jasnou rečou. Len škoda, že Swift Sport tejto generácie nedostal dizajnovo podobné sedačky ako v predošlej generácií.